Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Terminal  (gelezen 1151 keer)

Offline Dalma

  • Lid
Terminal
« Gepost op: 2018/06/18, 15:10:04 »
Genoeg problemen met Ubuntu 18.04, nu heb ik dat in de terminal kun je alles in typen behalve het Wachtwoord.
Er staat boven To run command as administrator (user root) use sudo command.
See man sudo root for details. Ik weet niet of dit er mee te heeft??

Re: Terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/18, 15:53:29 »
Als je bedoelt dat je niks ziet gebeuren terwijl de terminal om het wachtwoord vraagt: dit is het standaardgedrag van de terminal onder Ubuntu: je tikt feitelijk wel je wachtwoord in, maar je ziet het niet gebeuren. Veiligheidsmaatregel.

Dus als de terminal om je wachtwoord vraagt, gewoon je wachtwoord typen (ook al zie je niks gebeuren), en druk vervolgens op ENTER. ;)

Als je wat anders bedoelt, beschrijf dan even wat je van plan was te doen.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Dalma

  • Lid
Re: Terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/18, 18:37:52 »
Weet ik maar als je op enter drukt moet de installatie beginnen maar er gebeurt niets

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/18, 18:48:47 »
Weet ik maar als je op enter drukt moet de installatie beginnen maar er gebeurt niets
Nou mogen wij zeker gaan raden naar de bijzonderheden? Hee, wat leuk!  :laugh:

Offline MKe

  • Lid
Re: Terminal
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/18, 19:37:07 »
Alleen sudo intypen doet idd niets. Probeer eens sudo su te typen. Als het klopt verandert het "$"-teken in een "#". Je kunt nu van alles intypen.

Normaal gesproken zet je sudo voor een commando dat je als root wilt uitvoeren.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Terminal
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/18, 19:40:19 »
Als je bedoelt dat je niks ziet gebeuren terwijl de terminal om het wachtwoord vraagt: dit is het standaardgedrag van de terminal onder Ubuntu: je tikt feitelijk wel je wachtwoord in, maar je ziet het niet gebeuren.
Om bij het intoetsen van het sudo wachtwoord sterretjes (******) te tonen kan je eventueel de sudo-configuratie wijzigen.
Zie onze wiki: https://wiki.ubuntu-nl.org/community/Sudo#wachtwoord
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Terminal
« Reactie #6 Gepost op: 2018/06/18, 21:50:07 »
Weet ik maar als je op enter drukt moet de installatie beginnen maar er gebeurt niets

Om het maar even kort samen te vatten: WAT probeer je te installeren? Als je bijvoorbeeld een Windowsbestand probeert te installeren via de terminal, dan gebeurt er inderdaad niks. Of je krijgt een foutmelding, dat kan ook.

Beschrijf even precies wat je wilt doen? Wat wil je installeren bijvoorbeeld? En hoe pak je dat aan? Als je dat beschrijft kun je veel beter geholpen worden. Want met de info die je nu verschaft hebt komen we op dit moment niet heel veel verder.  We hebben namelijk geen idee wat je actie(s) is/zijn. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Terminal
« Reactie #7 Gepost op: 2018/06/19, 09:11:32 »
Als je bedoelt dat je niks ziet gebeuren terwijl de terminal om het wachtwoord vraagt: dit is het standaardgedrag van de terminal onder Ubuntu: je tikt feitelijk wel je wachtwoord in, maar je ziet het niet gebeuren.
Om bij het intoetsen van het sudo wachtwoord sterretjes (******) te tonen kan je eventueel de sudo-configuratie wijzigen.
Zie onze wiki: https://wiki.ubuntu-nl.org/community/Sudo#wachtwoord
Het heeft natuurlijk een reden waarom we juist die sterretjes NIET laten zien.

Als we niet weten wat je op de Terminal regel na de ~$ staat in te kloppen, is het voor ons een duister gat  ... maar dat gaf Pjotr ook al aan.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Terminal
« Reactie #8 Gepost op: 2018/06/19, 11:58:15 »
Het heeft natuurlijk een reden waarom we juist die sterretjes NIET laten zien.
Jazeker en de reden staat ook in de wiki:
Dit is om te voorkomen dat iemand over je schouder meekijkt en het aantal tekens van het wachtwoord kan zien.
Dit risico speelt niet bij iedereen, bij een vaste computer thuis kan dit risico acceptabel laag zijn (hier kijkt nu niemand over mijn schouder mee ;))
« Laatst bewerkt op: 2018/06/19, 12:30:17 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Dalma

  • Lid
Re: Terminal
« Reactie #9 Gepost op: 2018/06/19, 13:52:52 »
To run command as administrator (user root) use sudo command.
See man sudo root for details.
Met nieuwe sudo gebruiker is het gelukt

Re: Terminal
« Reactie #10 Gepost op: 2018/06/19, 14:40:01 »
Fijn dat "het" gelukt is (wat het ook mocht wezen).  :o

Ik adviseer je voor een volgende keer wel iets meer details te geven over je probleem, welke acties je hebt gepleegd en met welk doel. Nu schrijf je dat het opgelost is, maar je laat nu een aantal mensen die tijd in jou hebben gestoken een beetje in het ongewisse achter. Want niemand behalve jezelf weet wat het probleem was. Een beetje meer informatie zou écht wel helpen, want met een loze kreet zonder enige details te verschaffen doet de bereidwilligheid om te helpen wel afnemen. Bij mij wel in ieder geval...  ???

marqeaux@Marqeaux:~S sudo apt purge bereidwilligheid
[sudo] wachtwoord voor marqeaux: *************
Removing...
Done.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/19, 14:44:12 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?