Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met installeren...  (gelezen 750 keer)

Probleem met installeren...
« Gepost op: 2007/08/22, 07:03:23 »
Goed, even wat uitleg gevraagd aan mensen die ook DIT probleem hebben.
Na drie maal herproberen de Gutsy op de Packard Bell van Monique te installeren blijkt dat niet te lukken, ook met de Feisty heeft hij een probleem. Alles gaat goed, tot, de tweede of derde herstart, dan krijg ik zwart beeld na opstart. Dus uitzetten aan de pc zelf of de stekker uittrekken.
Deze pc is vrijwel nieuw. Is zeker niet kapot, want is nagezien. Heeft schermres van 1440x900 en is een I-Media pc met Intel Core van 1024 MB
- Deze distros erop uitgeprobeerd, Sabayon, Simply Mepis, Debian Sidux, Arch Linux en nog een paar... deze draaien, doch ofwel heb ik geen internet of de schermresolutie van 1440 x 900 is niet te krijgen. t'ja...
- Bij Ubuntu gaat alles vlot, internet enzoverder, doch beeld blijft na hertstart achterwege, en dit is begonnen over een paar weken.
- Nu draait er Mandriva op en daar is alles ok, schermresolutie, internet en de rest.
Mijn vraag nu AUB, want ik ben deze pc moe aan het worden.
KAN dit aan de pc liggen, er stond immers een Vies-Ta op voorgeinstalleerd ? Is er in de pc iets aangebracht zodat hij weinig anders kan draaien ? Ik heb véél andere cd's met Linux en twee zijn zo goed dat ze er op draaien. Ubuntu verliest zijn beeld, maar dat is nog niet zo lang.
- Is deze pc klinkklare rommel en moet ik een andere aanschaffen, of is er iemand die ook deze ervaring heeft of dit kent en ze me wil uitleggen als het kan.
- Het rare is dat op de pc op bureel boven bijna alle Linux distros draaien, dus verkeerde gebrande schijven kan ik vergeten, en daarbij zijn de meeste gekochte Linux distros. En, deze pc is heel wat ouder.
Voila, wie heeft me zijn of haar mening ?
Groetjes,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Probleem met installeren...
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/22, 08:05:07 »
Net voor het booten kan je door op ESC te drukken in Grub komen. Daar kan je keizen voor memtest86. Laat deze even draaien. Let op, deze test duurt enkele uren en test uw geheugen grondig. Ik heb een gelijkaardig probleem gehad en dit was dus te wijten aan een kapotte geheugenmodule.
Een andere mogelijkheid is incompatibiliteit van de Linux kernel die meekomt met Gutsy en Feisty met uw ACPI (power saving prullen). Probeer eens in Grub volgende opties toe te voegen aan de kernel: pci=noacpi acpi=off. Let op, deze aanpassingen zijn niet permanent, als je ze permanent wil maken, pas dan menu.lst van Grub aan. Als je dan nog een zwart scherm krijgt, boot eens in rescue modus. Die splash spullen zien er tijdens het opstarten tof uit, maar je hebt geen idee waar hij met bezig is, of waar ie vastloopt. De rescue modus zal het u vertellen.

Probleem met installeren...
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/22, 09:21:32 »
Citaat van: kennywest
Net voor het booten kan je door op ESC te drukken in Grub komen. Daar kan je keizen voor memtest86. Laat deze even draaien. Let op, deze test duurt enkele uren en test uw geheugen grondig. Ik heb een gelijkaardig probleem gehad en dit was dus te wijten aan een kapotte geheugenmodule.
Een andere mogelijkheid is incompatibiliteit van de Linux kernel die meekomt met Gutsy en Feisty met uw ACPI (power saving prullen). Probeer eens in Grub volgende opties toe te voegen aan de kernel: pci=noacpi acpi=off. Let op, deze aanpassingen zijn niet permanent, als je ze permanent wil maken, pas dan menu.lst van Grub aan. Als je dan nog een zwart scherm krijgt, boot eens in rescue modus. Die splash spullen zien er tijdens het opstarten tof uit, maar je hebt geen idee waar hij met bezig is, of waar ie vastloopt. De rescue modus zal het u vertellen.
Ok, Kennywest, bedankt voor de uitleg. Moet nog de Gutsy op de laptop van Packard Bell zetten. Ga dit dan even uitproberen daarop, had hetzelfde probleem.
Ik laat voor de moment de pc van Monique met rust, moet draaien voor het bijhouden van de boekhouding enz...
Volgend jaar gaan we op rust (Ik doe dan nog Kunst als bijberoep of hobby, niet meer als zelstandig kunstenaar ) en dan is de boekhouding simpeler. doch de website zal wel aangepast worden. En dan kan het geen kwaad als ik er eens wat op uitprobeer, heb erg goede backups.
Het is hier op de vier pc's een mengeling van jewelste, 2 maal Ubuntu, één Mac en één Mandriva.
En, Oh zo nabij zat de Packard Bell pc op de schroothoop. Ga Uw raad uitproberen als ik tijd over heb.
Bedankt,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Probleem met installeren...
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/06, 07:38:20 »
Ok, heb pas gisteren gedaan met her-installeren op de pc van Monique met de Feisty, Gutsy komt later...
Probleem lag inderdaad wel aan de pc, heb Packard Bell getelefoneert en, die " vertelden " me dat door het voor-installeren van de Vista er problemen konden opduiken, zelfs met XP. Heb met raad van het helpcenter de F11 toets ingedrukt en paar maal en alles was weg. Ik krijg niet teveel raad omdat ze niet begrepen waarom ik er Linux wil op draaien en niet Vista. Toen ik zegde dat dit mijn keuze was... T'ja
- Nu vertelden ze ook dat er in de pc iets " ingebakken zit " zodat het wel moeilijk wordt géén Vista te draaien, doch niet onmogelijk.
Om dit verhaal af te sluiten, heb de pc volledig aan de praat gekregen met Feisty erop en de ATI kunnen laten werken in beperkt ondersteunde progs.
Draait op het ogenblik smetteloos en heb tot nu toe geen problemen.
DUS, geen getest meer erop en moet hem terug aan ons Monique geven, krijg mijn goede oude merkloze pc terug.
Nu draait hier alles terug op Ubuntu, wat bij ons de voorkeur geniet.
Als er iemand het ateliertje bezoekt is het hier terug Ubuntu-uitleg. Doch moeten naar mijn tekeningen kijken niet (Teveel ) naar Linux...  ;)
Ik hoop dat nu het gepruts over is. En van zodra Gutsy er is kan deze erop.
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux