Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help! Ubuntu installatie liep vast, Windows start niet meer op.  (gelezen 1305 keer)

Amiraq

  • Gast
Ik ben al een tijd een enthousiast gebruiker van Firefox, Open office, the Gimp en programmeer in Java. Ik wilde nu ook eens Ubuntu bekijken, en het leek te werken van de CD. Toen besloot ik het op de HD te installeren, om een tijdje paralel te gebruiken. Helaas liep de ubuntu installatie vast bij 68%.

Schijfje eruit, en Windows opgestart. Nu start ook Windows niet meer op, en het is zo'n voorgeinstalleerde versie waar je (denk ik)alleen wat reparaties op uit kan voeren met de bijgeleverde software.

Via de CD Ubuntu opgestart, om eens naar de Windows kant te kijken. Maar de hele Windows kant is onzichtbaar vanuit Ubuntu. In een help manual vond ik dat je dan vanuit System, Administartion, Disks de disk manager op kunt starten, maar die functie kan ik op mijn CD-ubuntu niet vinden.

De installer geeft als enige optie nog het geheel formatteren van de harde schijf, maar dat betekent eindeloos herinstalleren en terugzetten van backups.

Is er iemand die een tip heeft om de zaak (ubuntu en windows) weer aan de gang te krijgen zonder alles te herinstalleren?

tussen wal en schip, Amiraq

Offline SWAT

  • Administrator
Help! Ubuntu installatie liep vast, Windows start niet meer op.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/07, 13:57:27 »
Je hoort volgens mij gewoon je installatie op dezelfde manier opnieuw te kunnen beginnen net als de vorige keer. Waarschijnlijk kun je gebruik maken van de reeds bestaande partities.
Dat Windows gebeuren is waarschijnlijk omdat GRUB nog niet helemaal goed geconfigged is, ik zou aanraden om de Ubuntu installatie eerst af te maken. Is het met een eigen gebrande CD gedaan toevallig?

Amiraq

  • Gast
Help! Ubuntu installatie liep vast, Windows start niet meer op.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/07, 14:01:44 »
Het is inderdaad een eigen gebrande CD, Ubuntu 6.10 dektop. Hoezo?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Help! Ubuntu installatie liep vast, Windows start niet meer op.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/07, 14:30:16 »
Waarschijnlijk een brandfout. Brand eens een nieuwe CD, maar dan op snelheid 8 x (of zo). En laat het brandprogramma het eindresultaat controleren.

Offline SWAT

  • Administrator
Help! Ubuntu installatie liep vast, Windows start niet meer op.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/07, 14:35:41 »
Correct, de meesten branden op de maximale snelheid, wat vaak genoeg voor 'fouten' zorgt. Mijn speler kan b.v. 52x aan (kijk er eigenlijk nooit naar), want ik brand toch op 8x (betere kwaliteit). k3b kan je gebrande cd 'verifieren' (datacheck)

Amiraq

  • Gast
Help! Ubuntu installatie liep vast, Windows start niet meer op.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/07, 14:44:11 »
OK.

Ik had mijn CD op 8x gebrand, maar niet gecontroleerd.

Ik ga een nieuwe CD downloaden en branden, en daarvandaan opnieuw installeren. Als ik nu installeer , beland ik bij een scherm waar ik de keuze krijg:
Erase entire hard disk
of
Manually edit partition table.

Als ik met de nieuwe CD weer voor deze keuze kom te staan, hoop ik weer een beroep te kunnen doen op jullie wijze raad. Alvast bedankt zover,

Amiraq

budster

  • Gast
Help! Ubuntu installatie liep vast, Windows start niet meer op.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/07, 15:50:22 »
Daar kom je weer voor die keuze te staan, je moet manually edit partion table doen (tenminste als je windows niet kwijt wil) Je moet dan in iedergeval een ext3 partitie aanmaken met "/" als mountpoint en een swap partitie.

Amiraq

  • Gast
Help! Ubuntu installatie liep vast, Windows start niet meer op.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/11, 16:43:57 »
Dit klopte dus allemaal precies. Op het startmenuutje van de live CD zit een optie om de Cd te controleren, en die vond fouten. Een nieuwe CD was foutloos, en ik ging verder.

Ik ben nu een stukje verder, Ubuntu is geinstalleerd, ik kan Windows gebruiken, aleen start niets op zonder de Live CD.

Zonder CD krijg ik de melding hard disk boot sector invalid.

Met de CD kan ik via menukeuze Boot from first hard disk in de GRUB komen, en daarvandaan Windows en Ubuntu opstarten.

Ik heb wat instructies gevonden om de Grub in de hard disk boot sector te installeren, maar daar kwam ik niet uit.
Ik kreeg de volgende foutmelding na de volgende stappen:

1) open terminal
2) type sudo -i
3) type grub
4) type find /boot/grub/stage1
de respons was (hd0,3)
5) root (hd0)
6) setup (hd0)
error 17  cannot mount selected partition

Is er iemand die weet hoe ik dit op kan lossen?

hartelijke groet, Amiraq