Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu onder een domein/active directory  (gelezen 1506 keer)

Offline tim427

  • Lid
Ubuntu onder een domein/active directory
« Gepost op: 2007/11/18, 13:30:43 »
Beste mede-ubuntu'ers,

Ik heb thuis 6 pc's en 3 laptop's draaien. Waarbij ik ook nog 2 servers heb.

Alles draait op windows. Aangezien ik en hypotheek (lol) mag afsluiten om alleen al licenties te bekostigen, heb ik namenlijk ook nooit voo microsoft betaald (zelfs de laptops hebben geen oem-licentie).

Dit houd in dat ik alles met pirated versies hebt zegmaar. Ik wil hier mee stoppen!

Ik heb al op een pc ubuntu draaien. Alles werkt perfect. Die Berly kan vista (bijna) niet aan tippen.

Alles draait. (voorlopig speel ik toch geen spelletjes :D )

Maar ik zit met een grote vraag: Nu heb ik op een van de server Active Directory draaien (als je niet weet wat dit is lees dan *).

Nu heb ik nog niet kunnen ontdekken hoe ik me dit kan realiseren met ubuntu servers en desktops...

Als er iets niet duidelijk is vraag maar :) (ik weet wel dat er al een terminal service project is :D)



* Active Directory is een centraal rechten beheer van Microsoft. Je kunt op de server gebuikers aan maken en op iedere pc/laptop met die gebruiker inloggen. je krijgt dan al je internet favoriten, bureablad achtergond, en alle persoonlijke dingen (zoals documenten enzo.) en andere instellingen mee. Als je Active Directory GOED configureert kun je op de notebook inloggen via die AD Domein, maar je kunt ook locaal op de notebook inloggen (als je bijvoorbeeld geen netwerk verbinding hebt). Alle bestanden worden dan locaal opgeslagen en weer automatisch gesynchroniseerd als er weer verbinding is. Dit is handig als je bijvoorbeeld met de laptop weg gaat.

Ubuntu onder een domein/active directory
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/19, 21:10:15 »
ik denk dat jij eens moet zoeken op LDAP technologie... dat is de linux tegenhanger van de directory service van Microsoft

Offline tim427

  • Lid
Ubuntu onder een domein/active directory
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/05, 22:32:07 »
Na lang zoeken en klooien :D is het met eventjes gelukt om een Ubuntu Bak in een domein te hangen.

Echter is dit een vast account zeg maar. In een config bestand moest je instellen welk account er standaard ingelogt moest worden op de ubutun desktop bak..

Echter wil ik net als een windows machine dit kunne: user@domain.net en natuurlijk een wachtwoord. Dit werkt perfect op iedere windows machine! Je kunt op iedere machine inloggen met je eigen naam! Iedreen zo zijn eigen rechten..

Nu nog op een ubuntu machine aan de gang krijgen. Laten we eerst beginnen met het inloggen (nog zonder rechten)... Zodat ik centraal een account kan aan maken en/of verwijderen/disablen...

Als dat werkt... Dan kan ik wel eens gaan kijken naar rechten.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Ubuntu onder een domein/active directory
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/08, 08:23:17 »
tim427, dan ga je ook samba nodig hebben. Met samba kan je users aanmaken waarmee je met Windows-clients kan inloggen (en natuurlijk ook shares aanmaken, eventueel met roaming profiles werken,...)
Dit kan je misschien al op weg helpen.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °