Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint installeren op usb harde schijf  (gelezen 1312 keer)

Mint installeren op usb harde schijf
« Gepost op: 2017/05/20, 13:26:46 »
Ik heb geen interne harde schijf en wil mint daarom installeren op een usb harddisk. Maar als ik daarna opstart van de usb-schijf kan hij niet booten en geeft een melding:
 error no such partition
Entering rescue mode
 grub rescue.
 Terwijl ik bij de installatie opdracht heb gegeven om de bootloader op de externe hd te zetten.
Kan Mint niet zonder interne harde schijf booten?

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Mint installeren op usb harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/20, 13:47:10 »
Ik heb ook Mint op een externe harde schijf gezet, maar dan voor de lol, en om mijn  laptop 'schoon' te houden. Geen probleem. Nog een paar andere distro's erbij gezet ook.

Wel heb ik het idee dat dat Gparted af en toe wat gluiperig is en dat je instelling waar je de grub wil hebben wel eens spontaan verspringt. Dus weet je het zeker?

Het kan natuurlijk ook nog dat de BIOS van je pc / laptop niet ingesteld staat op starten van USB ;)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline rico70

  • Lid
Re: Mint installeren op usb harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/20, 14:03:42 »
Als de Grub idd op de externe USB schijf staat opstarten via het boot menu (F12 of een andere) en dan kiezen voor je USB schijf

Re: Mint installeren op usb harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/21, 09:58:20 »
Beste Nieuwbie, jij hebt dus wel een interne harddisk en dat werkt anders.
Als ik kies voor opstarten van externe harddisk geeft hij de melding:
no such partition
entering rescue mode
grub rescue

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Mint installeren op usb harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/21, 12:03:08 »
Beste Nieuwbie, jij hebt dus wel een interne harddisk en dat werkt anders.
Als ik kies voor opstarten van externe harddisk geeft hij de melding:
no such partition
entering rescue mode
grub rescue

Dat zou niet uit moeten maken. Als je je pc/lap vertelt dat ie van je usb(-hdd) moet opstarten, kijkt hij niet meer naar de interne hdd. Dat kan bij jou niet eens, want die is er niet.

Dus ik denk dat er bij de installatie iets is fout gegaan. Hoe heb je dat trouwens gedaan? Van een DVD, of een  USB? Ik zou opnieuw installeren. Succes!
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline peer

  • Lid
Re: Mint installeren op usb harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/21, 14:48:17 »
het lijkt erop alsof er iets fout gegaan bij de installatie van grub.

Je kan dit herstellen met bootrepairdisk (32 of 64). Dit is een live iso waarmee je grub gemakkelijk kunt herinstalleren. Mijn ervaring hiermee is goed.

Je kan ook supergrubdisk2 gebruiken. Dit is ook een live iso. Hiermee kun je besturingssystemen zoeken en starten. In jouw geval moet je mint op de usbdisk kunnen vinden en starten. Eenmaal in mint aangekomen kun je grub opnieuw installeren vanuit de terminal:
sudo update-grub
sudo install-grub /dev/sdX
(/dev/sdX is de benaming van je usbschijf. op de plaats van de x komt de letter van je usbstick te staan (b,c,d,e,f,....)

bootrepairdisk is iets gemakkelijker

swake

  • Gast
Re: Mint installeren op usb harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/21, 16:50:49 »