Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10  (gelezen 12311 keer)

Offline EvC

  • Lid
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core
« Reactie #50 Gepost op: 2019/08/22, 15:39:07 »
De intentie om Linux Mint met de Cinnamon-core desktop uit te rusten is in de praktijk meer sloopwerk dan een reële mogelijkheid.
Al snel wordt er daarom in dit topic een switch gemaakt naar de moeder van Ubuntu, Debian: en daarin is Cinnamon-core wel mogelijk.
Dat proces wordt ook beschreven.

De titel van dit topic is daarom niet helemaal dekkend maar er wordt duidelijk uitgelegd waarom dat is.
Veranderen lijkt me niet wenselijk.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline peer

  • Lid
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core
« Reactie #51 Gepost op: 2019/08/22, 16:21:42 »
je kan in de titel toch '/Debian' toevoegen.

Offline EvC

  • Lid
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian
« Reactie #52 Gepost op: 2019/08/25, 19:49:55 »
Het uiteindelijke resultaat:





Goodvibes - de internet radio speler - is standaard in de repositories aanwezig.  8-)
 

Aangezien ik geen liefhebber ben van Flatpaks, Snaps of AppImages, is voor Lollypop deze Debian methode toegepast:


Voor Spotify is curl nodig:  sudo apt install curl 
Daarna kan het met de methode van de homepage geïnstalleerd worden.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #53 Gepost op: 2019/08/25, 20:48:14 »
Dat ziet er strak en mooi uit.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EvC

  • Lid
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #54 Gepost op: 2019/08/26, 19:17:30 »
De status van Siduction (Debian sid) eens bekeken om te constateren dat Cinnamon ook daar versie 3.8.8 heeft.
De kernel is wel recenter:



VMware functioneert helaas niet (ook niet met dkms). En daarom is deze distributie voor mij niet interessant als host:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #55 Gepost op: 2019/08/30, 19:42:43 »
Gezien de laatste informatie zal Cinnamon versie 4.2.3 veel later verschijnen.

Zoals het er nu naar uitziet is eerst versie 4.0.10 aan de beurt. En die is ook van harte welkom als het de autologin mogelijkheid heeft.  :)
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #56 Gepost op: 2019/09/07, 17:24:51 »
In dit artikel vond ik een desktopomgeving geheugengebruik overzicht.
Onder meer is dat de reden dat ik overgeschakeld ben van Gnome naar Cinnamon:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

nahjo

  • Gast
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #57 Gepost op: 2019/09/07, 17:48:14 »
In dit artikel vond ik een desktopomgeving geheugengebruik overzicht.
Onder meer is dat de reden dat ik overgeschakeld ben van Gnome naar Cinnamon:


Ik lees dat artikel als een van de vele bla bla verhalen. Men doet vergelijkingen die in het dagelijkse gebruik belangrijk zijn.
Is FireFox sneller onder Cinnamon dan Gnome zou een mooie vergelijking zijn want dat doet er wel toe in het dagelijks gebruik.  ;)

Offline EvC

  • Lid
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #58 Gepost op: 2019/09/07, 18:10:07 »
Is FireFox sneller onder Cinnamon dan Gnome zou een mooie vergelijking zijn want dat doet er wel toe in het dagelijks gebruik.  ;)
Inderdaad ook belangrijk.

Gnome en met name Gnome extensies worden veelal door derden ontwikkelt.
Bij sommigen is het enthousiasme zo groot dat het leidt tot overdadige mogelijkheden. Daardoor wordt het minder overzichtelijk en krijgt het rafelige kantjes, wat zich uit door ongewenste bijwerkingen.
In een enkel geval heeft het zelfs geleid tot een distributiecrash.

Bij Cinnamon is de infrastructuur aanzienlijk compacter en lijkt het aandeel van derden minder aanwezig te zijn.
Dat maakt het in mijn beleving stabieler met nagenoeg hetzelfde comfort als Gnome.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

nahjo

  • Gast
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #59 Gepost op: 2019/09/07, 18:25:54 »
Dat maakt het in mijn beleving stabieler met nagenoeg hetzelfde comfort als Gnome.
Precies,  je eigen beleving, daar gaat het om en daarom ben ik uitgekomen op Xubuntu na jarenlang gebruik van Linux Mint Xfce. Bij LM kreeg ik steeds meer extra's die ik niet nodig heb en Xubuntu blijft precies aanbieden wat ik wel nodig heb. Daarom de overstap naar Xubuntu gemaakt en ik ben tevreden ;)

Offline EvC

  • Lid
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #60 Gepost op: 2019/09/07, 19:01:27 »
Xfce mist nog steeds de mogelijkheid om met een icons only panel te werken.
Starters die lelijke vensterknoppen aanmaken is echt niet meer van deze tijd. Een dock maakt het beter maar ideaal is het niet.

Linux Mint brengt / bracht inderdaad teveel extra's in hun distributie. De koers lijkt iets iets te veranderen maar een minimale editie zou heel welkom zijn.
Vandaar ook mijn keuze om Debian 10 met Cinnamon-core uit te rusten.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

nahjo

  • Gast
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #61 Gepost op: 2019/09/07, 20:49:23 »
Xfce mist nog steeds de mogelijkheid om met een icons only panel te werken.
Starters die lelijke vensterknoppen aanmaken is echt niet meer van deze tijd. Een dock maakt het beter maar ideaal is het niet.

Linux Mint brengt / bracht inderdaad teveel extra's in hun distributie. De koers lijkt iets iets te veranderen maar een minimale editie zou heel welkom zijn.
Vandaar ook mijn keuze om Debian 10 met Cinnamon-core uit te rusten.
Pas op je zit op een Ubuntu forum (is een forum wel van deze tijd) en Linux Mint hosanna hoort op https://forum.linuxmintnl.nl/ waar je van harte welkom zult zijn  :)

DarkEra

  • Gast
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #62 Gepost op: 2019/09/07, 22:07:24 »
Pas op je zit op een Ubuntu forum (is een forum wel van deze tijd) en Linux Mint hosanna hoort op https://forum.linuxmintnl.nl/ waar je van harte welkom zult zijn  :)
Linux Mint draait 'm niet, hij heeft Debian 10 met Cinnamon en een Nederlandstalig Debian forum is er niet, dus waar kan hij dan terecht?
P.S.: Op het Mint NL forum zit EvC (ook) al een geruime tijd. En de Mint gebruikers die hier op Ubuntu NL hun Mint gerelateerde vragen posten zijn zeker welkom op het Mint NL forum.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/07, 22:16:29 door Maik »

nahjo

  • Gast
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #63 Gepost op: 2019/09/08, 07:56:45 »
Pas op je zit op een Ubuntu forum (is een forum wel van deze tijd) en Linux Mint hosanna hoort op https://forum.linuxmintnl.nl/ waar je van harte welkom zult zijn  :)
Linux Mint draait 'm niet, hij heeft Debian 10 met Cinnamon en een Nederlandstalig Debian forum is er niet, dus waar kan hij dan terecht?
Maar Maik dat Deb10+Cinnamon past toch heel mooi in het onderdeel LMDE op het linuxmintnl.nl forum?  ;)

DarkEra

  • Gast
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #64 Gepost op: 2019/09/08, 11:37:52 »
Maar Maik dat Deb10+Cinnamon past toch heel mooi in het onderdeel LMDE op het linuxmintnl.nl forum?  ;)

Nee helaas, LMDE is een op zich staande distro en staat geheel los van wat de TS doet met Debian. Er is daar op Mint NL wel een Linux gedeelte waar net als hier in Andere Distributies gepost kan worden over andere distro's.
Eens ben ik het wel dat het gebabbel (hulpvragen etc.) over bepaalde distro's hier op Ubuntu NL de overhand aan het nemen is en jammer dat er zoveel versplintering plaatsgevonden heeft door de jaren heen. Als de gebruikers van die distro's gewoon daarheen gaan waar het eigenlijk thuis zou horen dan worden en blijven die forums ook weer wat actiever.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/08, 12:34:24 door Maik »

nahjo

  • Gast
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #65 Gepost op: 2019/09/08, 12:47:56 »
Citaat
Als de gebruikers van die distro's gewoon daarheen gaan waar het eigenlijk thuis zou horen dan worden en blijven die forums ook weer wat actiever.
Mee eens en dat is ook uit eigenbelang. Een forum dat leeft zal blijven draaien en wanneer er een forum eens een grote storing heeft dan is er een mogelijkheid om (tijdelijk) hulp te vragen op een ander NL forum.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #66 Gepost op: 2019/09/08, 14:21:31 »
Linux Mint draait 'm niet, hij heeft Debian 10 met Cinnamon en een Nederlandstalig Debian forum is er niet, dus waar kan hij dan terecht?

Er is geen forum, maar wel een mailing list. Ik begrijp niets van de structuur van die site, maar ik heb er wel eens een vraag gesteld, en antwoord gekregen :) https://lists.debian.org/debian-user-dutch/. Dus dat functioneert wel als een forum voor hulpvragen.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline EvC

  • Lid
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core
« Reactie #67 Gepost op: 2019/09/10, 21:13:50 »
Ik heb de ervaring dat de iso's van Testing foutjes kunnen bevatten. Beter kun je gewoon deze iso gebruiken: http://cdimage.debian.org/mirror/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/10.0.0+nonfree/multi-arch/iso-cd/firmware-10.0.0-amd64-i386-netinst.iso.

Dat is de Buster iso met alle firmware en nonfree erop.

Die link werkt niet meer omdat de puntversie Debian 10.1.0 beschikbaar is. Op deze pagina kan men het netinstall ISO downloaden.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #68 Gepost op: 2019/09/11, 15:03:46 »
In Debian 10.1 lijkt het dat veel non-free  firmware is verwijderd.

De Atheros wireless card werd niet ondersteund. Daar was dit pakketje voor nodig.

Om een  Plymouth splashscreen thema te installeren was voorheen firmware-linux-nonfree in de repositories aanwezig: nu niet meer.
Met dit pakketje was ook dat opgelost.

Het is even zoeken.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #69 Gepost op: 2019/09/11, 15:27:52 »
In Debian 10.1 lijkt het dat veel non-free  firmware is verwijderd.
Debian heeft standaard alleen vrije (OpenSource) software.
Door e.e.a. aan de repositories toe te voegen krijg je pas gesloten software.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EvC

  • Lid
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #70 Gepost op: 2019/09/11, 15:36:22 »
Dat is juist. Maar bij het Debian 10.1 non-free firmware netinstall ISO ontbreekt wat in de vorige versie wel aanwezig was.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline h2o

  • Lid
« Laatst bewerkt op: 2019/09/11, 15:56:41 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline EvC

  • Lid
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #72 Gepost op: 2019/09/11, 16:31:19 »
Dank.  :)

Ik had dus verder in de mirror link moeten zoeken.
Debian begin ik steeds meer te begrijpen. Het is wel vallen, opstaan en weer doorgaan.
Het resultaat bevalt me steeds meer.

« Laatst bewerkt op: 2019/09/11, 17:00:12 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #73 Gepost op: 2019/09/11, 19:44:48 »
En Buster: http://cdimage.debian.org/mirror/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/10.1.0+nonfree/multi-arch/iso-cd/

Wat een verademing is dat ISO en wat een tijd bespaart het.

Zelfs Etcher kan nu geïnstalleerd worden (wat eerder iets miste):

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline h2o

  • Lid
Re: Linux Mint 19.2 Cinnamon-core / Debian 10
« Reactie #74 Gepost op: 2019/09/11, 20:16:46 »
Dank.  :)
Debian begin ik steeds meer te begrijpen. Het is wel vallen, opstaan en weer doorgaan.
Het resultaat bevalt me steeds meer.

Zelf knutselen, daar leer je heel veel van. En met die iso is het niet echt moeilijk meer.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex