Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Dubbele monitor ondersteuning / dual monitor / twee beeldschermen  (gelezen 3621 keer)

Scroll naar beneden voor een (redelijk goede) oplossing.

Hoi allemaal,

Ik heb hier nog een extra monitor staan en die wilde ik aansluiten op m'n laptop. Werkt op zich wel, want KDE herkent de monitor en kloont het bureaublad ook naar de extra monitor. Maar ik wil eigenlijk graag dat op die monitor een extra bureaublad komt! Dus dat ik op die manier een uitgebreid bureaublad krijg. Dat lukt me tot nu toe absoluut niet.

Even wat gegevens:
- Kubuntu 9.10 (KDE dus)
- Open source ati-drivers
- Ati Xpress 1100 grafische kaart.

Bij de beeldscherminstellingen vindt hij wel de monitor, maar om de een of andere reden zegt ie het volgende bij 'Meerdere monitoren':
"Deze module is alleen bedoeld voor het instellen van systemen met een bureaublad dat zich uitstrekt over meerdere monitors. U blijkt niet te beschikken over een dergelijke configuratie."

En dat is natuurlijk grote onzin.

Wie kan mij helpen?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/26, 22:01:45 door crashit »
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Dubbele monitor ondersteuning
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/26, 16:23:37 »
Ff kickje... Niemand enig idee? *

*) Ik bedoel: iemand enig idee?

« Laatst bewerkt op: 2010/02/26, 16:37:33 door crashit »
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Dubbele monitor ondersteuning
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/26, 19:58:03 »
Ik heb geen idee. XD
Misschien kan je naar dit postje kijken? http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/dual-head-radeon-9250-wel-in-suse-10-3-niet-in-(k)ubuntu/msg541528/#msg541528 dvdmeer heeft dit http://projects.dvdmeer.nl/python-randr/ ontwikkelt, wellicht kan je er iets mee.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Ben dus zelf maar aan het experimenteren gegaan.

Kubuntu 9.10 ondersteunt het gebruik van twee monitoren nog niet optimaal. Maar door zelf met de Xorg.conf aan de slag te gaan, kun je het wel voor elkaar krijgen.

# xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# Note that some configuration settings that could be done previously
# in this file, now are automatically configured by the server and settings
# here are ignored.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#  sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "Monitor"
        Identifier      "LVDS"
EndSection

Section "Monitor"
        Identifier      "VGA"
        Option "RightOf"  "LVDS"
EndSection

Section "Device"
        Identifier      "Configured Video Device"
        Option          "Monitor-VGA-0" "VGA"
        Option          "Monitor-LVDS" "LVDS"
EndSection

Section "Screen"
        Identifier      "Default Screen"
        Monitor         "Configured Monitor"
        Device          "Configured Video Device"

        SubSection "Display"
            Depth           24
            Virtual     2324 800
        EndSubSection
EndSection

De waardes VGA-0 en LVDS zijn niet voor iedereen gelijk. Degene die voor jou gelden kun je achterhalen met dit commando:
xrandr -q
Verder is de optie "RightOf" belangrijk.

En nu komt het leuke. Je zult even aan het rekenen moeten! Bij "Subsection "Display", optie "Virtual"" staat een gek getal, namelijk 2324 800. Dit is de horizontale resolutie van mijn beide monitoren bij elkaar opgeteld. Ik heb namelijk een monitor van 1280x800 en een monitor van 1024x768. 1280+1024=2324. Kubuntu zorgt er nu verder voor dat je een uitgebreide desktop krijgt. Enige nadeel: geen tweede taakbalk op de tweede monitor!

Succes!!!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Dat doet python-randr allemaal voor jou in een paar muisklikken...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Ah, leuk tooltje :D Had ik eerder achter moeten komen :D (Door bijvoorbeeld de link van Gijsbert eens aandachtig door te lezen ;))

Leuk aquarium daar trouwens ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/02/27, 12:06:52 door crashit »
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."