Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatisch geluidsuitgang herkenning  (gelezen 388 keer)

Automatisch geluidsuitgang herkenning
« Gepost op: 2017/06/14, 00:27:11 »
Beste mensen,

Ik geniet elke keer weer van Linux.  Maar 1 ergenispunt gevonden. Het geluid. Daar zit ik mee op 2 dingen

1: Linux Mint en Ubuntu, wat ik gebruik, herkent niet stroomdraad of ik een analoge uitgang gebruik of de hdmi. Bijv, op de laptop van mijn nicht moet zij steeds zelf om switchen naar hdmi geluid als ze via de tv wilt kijken, YouTube of Kodi. En alle ze gewoon geluid via de pc speakers wilt moet ze daarna dit ook om switchen. Dit moet volgende mij ook automatisch gaan zoals in Windows. 

2: mijn slaapkamer pc zit via de hdmi kabel aangesloten op de pc. Vreemd genoeg hoor ik wel geluid in pilsj audio test geluid. En ook in YouTube. Maar bij een hoop andere sites hoor ik geen geluid. Ook in Kodi, terwijl ik daar de hdmi geluids uitgang gekozen heb, hoor ik geen geluid.

Ik hoop dat jullie hier ideeën voor hebben.


Offline peer

  • Lid
Re: Automatisch geluidsuitgang herkenning
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/14, 11:38:48 »
ik kan je niet helpen maar heb wel iets soortgelijks gehad.
Ik heb een laptop waar ik een usb geluidkaart op heb zitten. Ik wilde dat de laptop de externe kaart automatisch zou kiezen als die aanwezig was.
Ik gebruik alleen alsa dus geen pulsaudio. Het was een hele toer om het enigszins werkbaar te krijgen. Met veel moeite heb ik een scriptje gemaakt waarmee ik kan omschakelen als de laptop aanstaat. En ik heb een scriptje gemaakt dat bij opstarten kijkt of de usbkaart aangesloten is en dan automatisch de externe kaart default maakt. Het is niet helemaal zoals ik wilde maar het werkt redelijk.

Lastig verhaal en ik verwacht dat jij ook zoiets zal moeten doen.
Je zal een scriptje moeten maken dat checkt of de hdmi is aangesloten en dan de default aanpast. Maar hoe je dit zou moeten doen weet ik echt niet. Het is volgens mij echts iets voor mensen die goed zijn in het maken van scripts.

Maar wellicht heeft er iemand een eenvoudige oplossing????