Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe in Kubuntu inhoud van bestanden doorzoeken?  (gelezen 413 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Hoe in Kubuntu inhoud van bestanden doorzoeken?
« Gepost op: 2020/05/14, 17:47:07 »
Als ik de INHOUD van bestanden wil doorzoeken (o.a. LibreOffice Word-bestanden) kon ik dat in Ubuntu perfect. Echter, in Kubuntu 20.04 lukt dat blijkbaar niet, ook al staat de zoeken-functie (baloosearch) aan en stelt die dat alles is geïndexeerd.

Hoe krijg ik bij het zoeken naar bestanden wél alles in orde?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Hoe in Kubuntu inhoud van bestanden doorzoeken?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/14, 18:59:27 »
Ik weet niks van Kubuntu, maar heb wat gegoogeld voor je:

"There is a "only basic indexing" configuration item, which has to be set to false to index file content. Unchecking the box in system settings doesn't set this to true, it removes it; confusing IMO. "

https://www.kubuntuforums.net/showthread.php/74242-Dolphin-Find-not-working

Ik begrijp dit niet helemaal, maar probeer het eens, zou ik zeggen. Dus dat 'only basic indexing' op 'false' zetten.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Hoe in Kubuntu inhoud van bestanden doorzoeken?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/14, 22:32:20 »
Bij instellingen staat indexeren van inhoud bij mij uit (heb nog niet eerder naar deze instellingen gekeken):



Gek genoeg wordt er bij zoeken in Dolphin op bestandsinhoud soms wel wat gevonden maar meestal niet (je zou denken dat ie dan niets moet vinden bij mij omdat indexeren van inhoud niet ingeschakeld is).


Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe in Kubuntu inhoud van bestanden doorzoeken?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/15, 12:53:47 »
Het is na enig puzzelen opgelost geraakt.

In Kubuntu (let op de K) werkt het als volgt:
  • zet in de zoekinstellingen "zoek op inhoud" aan staat
  • gebruik dan het commando balooctl (opzoeken op het internet hoe je dat juist gebruikt) en veeg de bestaande index (purge), vervolgens laat je alles terug opnieuw indexeren
Via datzelfde balooctl kan je ook eventueel bestanden of zelfs hele directories uitsluiten van doorzoeken.

Maar het draait dus ondertussen.


Wel vervelend dat er blijkbaar voor Baloo géén goede GUI bestaat waarmee je al die commando's kan aanpassen. Zeker vreemd als je weet dat in Kubuntu elke schermovergang wel kan worden ge-finetuned tot op de kleur van de schermranden na.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline miel

  • Lid
Re: Hoe in Kubuntu inhoud van bestanden doorzoeken?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/16, 19:27:04 »
Ik gebruik voor zoeken in al mijn bestanden, dus nier alleen tekst, het programma "recoll" dat werkt foutloos en je kan het configureren zoals je zelf wil.
Miel