Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstartprobleem Karmic  (gelezen 1470 keer)

Opstartprobleem Karmic
« Gepost op: 2009/11/02, 23:31:11 »
Na de upgrade van Jaunty naar Karmic en na met het programma van Wanda bezig te zijn geweest, herstarte ik mijn Dell computer. Dat ging goed, totdat hij aan Ubuntu toekwam. Ik kreeg het volgende nogal flikkerende scherm:
Boot  from (hd),4) iext3 art 7b58411c-2f97-4315-8622-3c85a1fe9a7f
Ubuntu 9.10 herman-Inspiron tty1
herman-Inspiron login:
Dat inloggen lukt niet omdat niet alle toetsen het doen. Bovendien flikkert het scherm heel erg. Herkent iemand dit probleem?  Wellicht heer Wanda?

Offline Tom

  • Lid
Re: Opstartprobleem Karmic
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/02, 23:33:06 »
Nee sorry dat probleem had ik nog niet. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Opstartprobleem Karmic
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/03, 01:50:17 »
Heer Rooze, zowaar een ogenblikje over tijdens dit spitsuur zo vlak na Karmic. Hoe kom ik in die computer? Woensdag ben ik op de beurs in Utrecht. Daar kan ik een schijfje met Karmic ophalen. Ik kan dan de schijf formatteren en Karmic er opnieuw vanaf die schijf opzetten, maar ik zou graag eerst de mappen van Thunderbird veiligstellen. Hoe kom ik door dat flikkerende scherm heen en wat zou het probleem veroorzaakt kunnen hebben? Ik was op uw pagina tot Codecs installeren gevorderd en besloot te herstarten. Goed idee natuurlijk, maar het pakte zo knullig uit. Tja, het leven is onvoorspelbaar.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstartprobleem Karmic
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/03, 02:21:59 »
Via de LiveCD kan je bij je bestanden.
En dat flikkerde scherm heeft waarschijnlijk met je grafische kaart te maken. Kan zijn dat die met de nieuwe drivers van 9.10 niet meer ondersteund word. Een nVidia? (denk ik)
Best een "verse" install doen. Er zijn heel wat veranderingen in 9.10 en blijkbaar geeft dat veel conflicten. Toch als men ziet aan de topics hierover.

Mijn advies is altijd: Test eerst de nieuwe release in dualboot met de oudere versie (en evt. met windows). Zo kan je zien of het werkt en kan je altijd naar de andere terug indien het niet goed gaat.

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Opstartprobleem Karmic
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/03, 03:31:23 »
Zeer bedankt. Als gezegd hoop ik op de beurs in Utrecht een CDtje te scoren. Dan proberen mijn Thunderbird mappen van de schijf te halen en dan mag van mij de schijf geformatteerd worden. Een schone installatie is inderdaad het beste, maar moet dat dan elk half jaar?

Offline Tom

  • Lid
Re: Opstartprobleem Karmic
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/03, 07:25:38 »
Zeer bedankt. Als gezegd hoop ik op de beurs in Utrecht een CDtje te scoren. Dan proberen mijn Thunderbird mappen van de schijf te halen en dan mag van mij de schijf geformatteerd worden. Een schone installatie is inderdaad het beste, maar moet dat dan elk half jaar?
[/b]

Absoluut niet , U kunt bij de LTS versie blijven dat doen er velen.
U kunt ook gerust bij Jaunty blijven.
Niks moet en ze krijgen  alle drie ondersteuning.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Opstartprobleem Karmic
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/03, 09:48:59 »
Zeer bedankt. Die LTS versies, worden die per twee of per drie jaar geüpgrade? Want dat is wel een schone installatie waard.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Opstartprobleem Karmic
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/03, 09:53:27 »
Iedere twee jaar komt er een nieuwe versie, drie jaar na het verschijnen wordt de ondersteuning beëindigd.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Opstartprobleem Karmic
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/03, 10:10:31 »
Sommigen wachten op .2, die is nog beter.

Re: Opstartprobleem Karmic
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/03, 10:45:28 »
Heren, zeer bedankt. Dat wordt dan volgend jaar zomer.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstartprobleem Karmic
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/03, 12:02:42 »
HermanDegenhart, Je kan altijd een dual-boot overwegen.
Je zet de LTS erop en dan kan je daarmee stabiel werken in de 3jaar die daarop volgen. Na 2 jaar kan je eventueel upgraden (of verse install doen) naar de nieuwe LTS.
Daarnaast kan je dan altijd een verse install doen van de reguliere (tussentijdse) versies om die dan te testen.
Bevalt die, dan kan je nog altijd daarmee opstarten en van daaruit werken. Zijn er echter problemen of alles is nog niet op en top. Dan werk je gewoon verder vanuit de LTS.
En voor je bestanden kan je altijd een aparte partitie maken (intern of extern) waar je vanuit elke versie aan kan. 
Dan maakt het niet uit met welke versie je opstart.
Zo kan je er bij wijze van spreken honderd distro's op zetten  =D

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Opstartprobleem Karmic
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/05, 01:39:26 »
Heren, ik zal nu wel slaande ruzien krijgen op dit forum, maar ik heb op de computerbeurs die momenteel in Utrecht gehouden wordt een schijfje met Suse Linux Enterprise 11 gescoord. Ik kwam voor een schijfje met Karmic, maar dat was er niet. Suse is ook een soort LTS software, dus gaat ook een tijdje mee en is ook gratis, net als Hardy.

DarkEra

  • Gast
Re: Opstartprobleem Karmic
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/05, 02:05:22 »
SUSE Linux Enterprise 11 wordt voor maar 60 dagen van updates en patches voorzien. Wil je daarna dat je Suse Linux Enterprise 11 software up to date blijft dan zul je ervoor moeten betalen. Dus helemaal gratis is het niet beste Herman.


OpenSUSE daar tegenover is wel compleet gratis wat betreft de updates en patches.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/05, 02:07:41 door DarkEra »

Re: Opstartprobleem Karmic
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/05, 02:16:05 »
Dan zal ik aan een schijfje met Open Suse moeten zien te komen.

DarkEra

  • Gast
Re: Opstartprobleem Karmic
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/05, 03:01:52 »
Ik zou, als ik u was, gewoon bij Ubuntu 8.04 LTS blijven tot de aankomende LTS versie die gepland staat voor 29 April 2010 en dan het liefst de zogenaamde puntuitgave van deze versie pakken ergens in juni/juli 2010. De 10.04.1 dus. Het is in dit topic trouwens al eerder aangegeven als goede raad.

Tenzij u natuurlijk persé iets anders wil of wil proberen, daar bent u natuurlijk geheel vrij in.
Hou er rekening mee dat openSUSE gebruik maakt van .rpm in plaats van .deb pakketten en dat openSUSE ook maar 18 maanden ondersteund wordt in plaats van 2 jaar. Ze zijn namelijk een tijdje geleden van hun zogenaamde "Long Term Support" (LTS) afgestapt.

Ikzelf heb net Hardy er weer op gezet en heb me voorgenomen alleen nog maar LTS versies te draaien in ieder geval. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/05, 03:12:13 door DarkEra »