Ondersteuning > Server en netwerk

Bestanden delen

(1/5) > >>

Cargamel:
Hoi, ik heb 2 laptops met Linux. Heb geen kennis van netwerken. Als ik Netwerken zoek, zie ik "Windows" netwerk. Toen ik voorheen een PC met Windows aan mijn modem gekoppeld had, kwam ik vanuit Linux uiteindelijk terecht op de Windows gedeelde mappen op mijn Windows machine. Hoefde ik niks voor te doen. Nu wil ik gedeelde mappen op mijn beide Linux systemen bekijken, want die zie ik niet automatisch. Wat moet ik daarvoor doen? Samba? Is er een site waarop duidelijk te lezen is hoe of wat.

Ronaldus:
Als je (bijv.) een Google account hebt, dan beschik je ook over Google Drive.

Maak daarin netjes je mapjes aan en je kunt er met elke pc en laptop bij, zonder dat je een 2e pc of laptop hoeft aan te zetten. Altijd actuele bestanden en altijd een back-up, veilig buiten de deur opgeslagen (ook al crasht je pc of wordt alles uit je huis gestolen, je hebt alle bestanden nog). Ook ben je zo niet meer afhankelijk van je besturingssysteem.

Wel even de 2-factor authentificatie aanzetten.

MKe:
Dat is een optie, maar misschien niet altijd de beste. Ten eerste is dat niet binnen je netwerk, ten tweede is dat gelimiteerd tot 15 Gb, ten derde heb je je data uitgeleverd aan de data graaiers van Google.

Er zijn verschillende opties om data binnen je netwerk te delen. Samba is een optie, ik gebruik zelf vaak ssh omdat het zo gemakkelijk is. Veel file browser zijn geloof ik ook compatible met ssh een zou je kunnen gebruiken, ikzelf gebruik altijd de commandline.
Als je echt wilt syncen heb ook bijvoorbeeld syncthing.

partyrabbit:
Samba installeren (smb), op alle betrokken pc's. Werkt perfect. (zowel linux onderling als ook met win).
Ook met delen van printers en andere hardware. Prima ervaring mee al járen (begin af aan).


--- Code: ---sudo apt-get install samba
--- Einde van code ---

Let op!
Het kan soms zijn dat je eerst pc A met pc B contact moet laten maken. Maar ook pc B met pc A, dus andersom zodat ze 'elkaar gaan zien'.
Hoe af waarom kan ik technische niet precies uitleggen, maar het helpt héél vaak zodat het alsnog goed gaat.

Polleke:

--- Citaat van: MKe op 2023/01/13, 15:25:41 ---ten derde heb je je data uitgeleverd aan de data graaiers van Google.

--- Einde van citaat ---

Mag het wat genuanceerder ?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie