Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!  (gelezen 2932 keer)

xubuntufan01

  • Gast
Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Gepost op: 2008/06/11, 18:31:22 »
Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen XFS, JFS, EFI, EXT3, EXT2, SQUASHFS, AUFS, REISERFS en UNIONFS?
Bij de oude Suse 7.3 kon ik de inode-grootte instellen van elk blok binnen een partitie. Is dit ook grafisch mogelijk binnen Ubuntu?

Hoe werkt de logical volumemanager precies onder Ubuntu?

Vriendelijke groet,

Xubuntufan01

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/11, 18:54:19 »
Citaat van: xubuntufan01
Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen XFS, JFS, EFI, EXT3, EXT2, SQUASHFS, AUFS, REISERFS en UNIONFS?
Bij de oude Suse 7.3 kon ik de inode-grootte instellen van elk blok binnen een partitie. Is dit ook grafisch mogelijk binnen Ubuntu?

Hoe werkt de logical volumemanager precies onder Ubuntu?

Vriendelijke groet,

Xubuntufan01
Ik zal zoiets niet gauw zeggen, maar dit is toch echt iets wat je zelf moet opzoeken. Via Google of zo. Bijvoorbeeld in de Wikipedia.

Dit vind ik geen vraag voor het forum.

Offline kihid

  • Lid
Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/11, 18:56:11 »
Als je van lezen houd staan op deze site de benchmark van de verschillende bestandssystemen, kun je meteen zien welke het snelste systeem is.

http://linuxgazette.net/102/piszcz.html
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/11, 19:09:41 »
Hier vind je al wel iets over bestandssystemen: http://linux.seniorennet.be/algemeen/partities/bestandssystemen.html
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Dave

  • Lid
Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/11, 20:25:01 »
verdiep je dan gelijk eens in hoe microsoft aan "zijn" bestandssystemen kwam :-)

Offline Cami

  • Lid
Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/11, 22:11:34 »
Heeft ome Bill niet het VMS ontwikkel team gekocht???

Tel trouwens eens 1 letter op bij V, M en S... Wat krijg je dan??? :)

Offline ivo

  • Lid
Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/11, 22:24:26 »
Citaat van: Cami
Heeft ome Bill niet het VMS ontwikkel team gekocht???

Tel trouwens eens 1 letter op bij V, M en S... Wat krijg je dan??? :)
Ja, WNT. Maar klopt de achterliggende gedachte ervan ook, of is dat al jaaaaaren een hoax.....

Zo is er ook het verhaal dat 'dd' 'dd' heet omdat er al een 'cc' bestond. In de manual page van dd kan je zien dat het als "Convert and Copy a file" wordt beschreven.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Cami

  • Lid
Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/11, 22:35:18 »
Volgens mij is het geen Hoax. Zie ook dit artikel:

http://windowsitpro.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=4494

Microsofts database MS SQL hebben ze overgenomen van Sybase begin jaren 90. Het is nog steeds zo dat als je diep in het product duikt, dat je de naam Sybase nog steeds tegenkomt :).

xubuntufan01

  • Gast
Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/17, 17:14:45 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: xubuntufan01
Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen XFS, JFS, EFI, EXT3, EXT2, SQUASHFS, AUFS, REISERFS en UNIONFS?
Bij de oude Suse 7.3 kon ik de inode-grootte instellen van elk blok binnen een partitie. Is dit ook grafisch mogelijk binnen Ubuntu?

Hoe werkt de logical volumemanager precies onder Ubuntu?

Vriendelijke groet,

Xubuntufan01
Ik zal zoiets niet gauw zeggen, maar dit is toch echt iets wat je zelf moet opzoeken. Via Google of zo. Bijvoorbeeld in de Wikipedia.

Dit vind ik geen vraag voor het forum.
Tja daar valt over te discussieren. Je kunt alles natuurlijk opzoeken via het forum of een goed linuxboek aanschaffen natuurlijk. Maar het forum is natuurlijk bedoeld om elkaar te helpen of niets soms?

Vriendelijke groet,

Xubuntufan01

Offline siegi

  • Lid
Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/17, 17:43:14 »
Je vraag is ook nogal breed he :p Dan is het  moeilijk om te helpen, vandaar waarschijnlijk ook de reactie van pjotr.

Voor de keuze van het filesystem veronderstel ik dat je er zelf wel uitkomt.   Weet dat ubuntu niet zomaar ext3 standaard neemt :) De verschillende benchmarks kunnen je ook wat helpen bij de keuze, het hangt ook veel van de toepassing af.

Met gparted kan je volgens mij al veel dingen instellen bij het aanmaken van een filesytem.
En anders zal het zeker gaan met de command line.

In welke zin heb je te maken met lvm? (hier zijn ook wat wiki's/howto's over te vinden)

xubuntufan01

  • Gast
Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/20, 19:52:27 »
Citaat van: siegi
Je vraag is ook nogal breed he :p Dan is het  moeilijk om te helpen, vandaar waarschijnlijk ook de reactie van pjotr.

Voor de keuze van het filesystem veronderstel ik dat je er zelf wel uitkomt.   Weet dat ubuntu niet zomaar ext3 standaard neemt :) De verschillende benchmarks kunnen je ook wat helpen bij de keuze, het hangt ook veel van de toepassing af.

Met gparted kan je volgens mij al veel dingen instellen bij het aanmaken van een filesytem.
En anders zal het zeker gaan met de command line.

In welke zin heb je te maken met lvm? (hier zijn ook wat wiki's/howto's over te vinden)
Die wiki's en howto zijn voor mij abacradaba. Eveneens als al die manpages. Echt geschreven door en voor computerfreaks. Meer in de trant van hoe maken we alles zo lastig mogelijk!!

Vriendelijke groet,

Xubuntufan01

Offline siegi

  • Lid
Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/20, 21:04:06 »
Als je geen computer freak bent houd je het ook maar beter mij ext3 :)

Offline mono

  • Lid
Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/21, 02:34:00 »
MS heeft destijds Dave Cutler die eerder aan  VMS werkte aangetrokken om te werken aan Windows NT.
Zie ook dit artikel.

nog wat weetjes:

- de maker van ReiserFS (Hans Reiser) is veroordeeld voor de moord op zijn vrouw.
zie: http://blog.wired.com/27bstroke6/2008/06/hans-reiser-off.html
http://blog.wired.com/27bstroke6/2008/04/reiser-guilty-o.html
- Het kost meer energie om de storage pool van ZFS op te vullen dan de oceanen te laten koken.
http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS#Capacity

Misschien leuk om een poll te maken met wie wat voor FS gebruikt :-)

Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/22, 13:04:36 »
Citaat van: xubuntufan01
Die wiki's en howto zijn voor mij abacradaba. Eveneens als al die manpages. Echt geschreven door en voor computerfreaks. Meer in de trant van hoe maken we alles zo lastig mogelijk!!

Vriendelijke groet,

Xubuntufan01
Nou.... als je al met Suse 7.3 aan het stoeien bent geweest en je zorgen maakt over de inode instellingen dan ben je aardig een computerfreak. :p

In die zin sluit ik mij wel aan bij Pjotr. Op de wikipedia staan al prima artikelen over bestandssystemen, de verschillen en de overeenkomsten. Heel leesbaar, ook voor niet computerfreaks.

Jan

Offline mcgyver

  • Lid
Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/22, 13:18:45 »
Citaat
de maker van ReiserFS (Hans Reiser) is veroordeeld voor de moord op zijn vrouw.
even offtopic: Iedereen zegt dat ReiserFS vanwege het brommen niet wordt doorontwikkeld, ik vind dat het juist door het brommen doorontwikkeld kan worden. Hij heeft nu alle tijd van de wereld.

ontopic: Dit soort dingen moet je inderdaad zelf lezen omdat:

a het geen hulpvraag is en
b we hetzelfde gaan zeggen als wat er al in een wiki of boek staat. We zouden hooguit een link naar een simpel geschreven artikel kunnen geven, tenminste als dat is wat je wil. De wiki is daarvoor uitstekend.

xubuntufan01

  • Gast
Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/26, 19:39:14 »
Citaat van: jstedehouder
Citaat van: xubuntufan01
Die wiki's en howto zijn voor mij abacradaba. Eveneens als al die manpages. Echt geschreven door en voor computerfreaks. Meer in de trant van hoe maken we alles zo lastig mogelijk!!

Vriendelijke groet,

Xubuntufan01
Nou.... als je al met Suse 7.3 aan het stoeien bent geweest en je zorgen maakt over de inode instellingen dan ben je aardig een computerfreak. :p

In die zin sluit ik mij wel aan bij Pjotr. Op de wikipedia staan al prima artikelen over bestandssystemen, de verschillen en de overeenkomsten. Heel leesbaar, ook voor niet computerfreaks.

Jan
Het lezen misschien wel, maar begrijpen wat er allemaal precies staat en wat de gevolgen zijn voor je software en hardware is een andere zaak.

Vriendelijke groet,

Xubuntufan01

Offline mono

  • Lid
Wie heeft er verstand van de diverse bestandssystemen!!!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/28, 18:45:17 »
Citaat van: mcgyver
Citaat
de maker van ReiserFS (Hans Reiser) is veroordeeld voor de moord op zijn vrouw.
even offtopic: Iedereen zegt dat ReiserFS vanwege het brommen niet wordt doorontwikkeld, ik vind dat het juist door het brommen doorontwikkeld kan worden. Hij heeft nu alle tijd van de wereld.
volgens mij heb je alleen geen computer (al dan niet met internet) beschikbaar in de gevangenis.