Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verloren bestanden terughalen.  (gelezen 2223 keer)

Offline ivotb

  • Lid
verloren bestanden terughalen.
« Gepost op: 2008/07/11, 18:39:46 »
Bij een nieuwe installatie van Ubtuntu(8.04) heb ik per ongeluk mijn dualboot en daarbij mijn windowspartities EN de bestanden die daarop stonden.
Eerst dacht ik nog van ach, die muziek trek ik wel van een andere pc, maar nu bedacht ik me dat ik nog niet al mijn foto's had geback-uped. Die ben ik nu dus kwijt en zou ik graag willen terughalen.
Ik heb al in een ander topic de suggestie gelezen testdisk te gebruiken, maar dat programma wil niet starten, ik weet ook niet wat voor kernel oid ik heb, ik heb er dus maar gewoon eentje aangeklikt.
ik hoop dat iemand me hier nog mee kan helpen, ik heb al wel weer een tijdje onder linux doorgedraaid voordat ik me bedacht dat ik die foto's niet nog ergens anders had staan.

bvd.
Ivo.

verloren bestanden terughalen.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/11, 18:54:23 »
hoogstwaarschijnlijk heeft Ubuntu 8.04 de hele schijf geformateerd, en dus je windows-partitie volledig overschreven. Dat betekent dat je nooit meer aan je bestanden zult kunnen geraken, tenzij je een professioneel bedrijf betaalt om via magnetische analyze o.i.d. je bestanden proberen terug te halen.

bij testdisk moet je trouwens kiezen voor MBR (of MSDOS, hangt er van af welke hij geeft in de keuzelijst), tenzij je een Intel Mac hebt, dan is het EFI GPT.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Mario

  • Lid
verloren bestanden terughalen.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/11, 19:11:26 »
je kan ook het programma foremost installeren via synaptic in een live- cd en van daaruit je harddisk scannen
op jpg of andere bestanden . Programma werkt enkel via commandolijn maar is wel ongelooflijk goed( hier al eens getest) is er wel een tijdje zoet mee.
voorbeeld van commando in terminal om alle jpg-files te herstellen dat het kan herstellen

sudo foremost -t jpg -i /dev/hda -o /recovery/foremost
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline mrGee

  • Lid
verloren bestanden terughalen.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/11, 22:18:29 »
Hallo

Het formatteren op zich, overschrijft dus geen bestanden, pas nadat er weer dingen overheen zijn
geinstalleerd (ubuntu dus) is er wel van alles verdwenen. Dus afhankelijk van waar de te redden bestanden
zich ongeveer bevonden, is er nog het één en ander te redden.
Zoals hierboven vermeld, gebruik je foremost of anders photorec (van dezelfde makers als testdisk).
Dat zijn zogenaamde datacarvers en gaan na analyse de foto's/documenten/mp3's met een eigen
naam/nummer weer wegschrijven.
Zorg alleen dat de te redden schijf dus niet verder beschreven wordt, haal hem evt. uit je computer
en hang hem in een andere, of gebruik zo'n externe behuizing met usb aansluiting.
Met een live cd gaat dat ook allemaal prima, alleen moet je natuurlijk de geredde bestanden wel weer
op een andere disk/stick zetten.

Succes.
-- = >  simplify if you can   -- = >