Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint Mate naar Xfce  (gelezen 1329 keer)

Offline loti

  • Lid
Mint Mate naar Xfce
« Gepost op: 2014/06/30, 08:56:53 »
Is het mogelijk om van Mint17 Mate over te gaan naar Mint17 Xfce zonder schone herinstallatie?

Offline cees2729

  • Lid
Re: Mint Mate naar Xfce
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/30, 12:15:38 »
Ik ben benieuwd.
Zelf heb ik ook Mint 17 geïnstalleerd. Die kan ik echter alleen in recovery mode opstarten.
MInt 13 xfce, werkt bij mij, prima.
Begrijp ik goed dat "mate" en "xfce" de grafische besturing (naar de grafische-kaart) verzorgen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mint Mate naar Xfce
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/30, 12:46:09 »
Ik ben benieuwd.
Zelf heb ik ook Mint 17 geïnstalleerd. Die kan ik echter alleen in recovery mode opstarten.
MInt 13 xfce, werkt bij mij, prima.
Begrijp ik goed dat "mate" en "xfce" de grafische besturing (naar de grafische-kaart) verzorgen?
Nee. Dat betreft slechts de werkomgeving.

De videokaart wordt "onder de motorkap" aangestuurd: het zou kunnen, dat het stuurprogramma van Mint 13 voor jouw (oude?) videokaart beter geschikt is dan dat van Mint 17.

Offline MKe

  • Lid
Re: Mint Mate naar Xfce
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/30, 12:54:14 »
Is het mogelijk om van Mint17 Mate over te gaan naar Mint17 Xfce zonder schone herinstallatie?
Ik gebruik zelf geen mint, maar op Ubuntu kun je xubuntu met de hele desktop installeren via:
sudo apt-get install xubuntu-desktop
ik neem aan dat mint ook zoiets heeft.

Offline loti

  • Lid
Re: Mint Mate naar Xfce
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/30, 13:39:26 »
Ik ben benieuwd.
Zelf heb ik ook Mint 17 geïnstalleerd. Die kan ik echter alleen in recovery mode opstarten.
MInt 13 xfce, werkt bij mij, prima.
Begrijp ik goed dat "mate" en "xfce" de grafische besturing (naar de grafische-kaart) verzorgen?


Is dit het antwoord op mijn vraag?

Re: Mint Mate naar Xfce
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/30, 13:42:07 »
Even gezocht op de Mint-website in de repository (aangezien ik zelf niet bekend ben met Mint) en het lijkt erop dat je door het installeren van het pakket mint-meta-xfce de Xfce-desktop binnenhaalt. Op het inlogscherm zou je dan moeten kunnen kiezen voor de sessie Xfce (o.i.d.).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mint Mate naar Xfce
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/30, 14:42:46 »
Maar dan heb je toch alleen het uiterlijke vertoning en niet het binnenste......of te wel.......Mint xfce is een lichte distro en mate is een zwaardere.
Dat zit wel goed, denk ik. xfce achteraf bijinstalleren zal je evengoed een lichte, vlot draaiende werkomgeving opleveren. Het "binnenste" is de kernel en het core- besturingssysteem, en dat is hetzelfde bij Linux Mint dan wel xfce. Het enige verschil met een verse xfce installatie is dat je harde schijf wat voller staat, omdat ook je Mate omgeving geïnstalleerd is. Naar snelheid en performantie zal je erbij geïnstalleerde xfce omgeving (essentieel) even vlot lopen als bij een versie Mint xfce installatie.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/30, 14:44:50 door vanadium »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mint Mate naar Xfce
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/30, 15:03:41 »
Ik verwacht weinig problemen na het installeren van Xfce naast Mate, omdat beide "onder de motorkap" verwant zijn.  :)

Offline loti

  • Lid
Re: Mint Mate naar Xfce
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/30, 16:10:51 »
Even gezocht op de Mint-website in de repository (aangezien ik zelf niet bekend ben met Mint) en het lijkt erop dat je door het installeren van het pakket mint-meta-xfce de Xfce-desktop binnenhaalt. Op het inlogscherm zou je dan moeten kunnen kiezen voor de sessie Xfce (o.i.d.).


Wanneer ik mint-meta-xfce installeer krijg ik de Xubuntu werkomgeving.

Offline MKe

  • Lid
Re: Mint Mate naar Xfce
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/30, 17:27:07 »
Ik doelde op wat vistaus zei:
Citaat
het lijkt erop dat je door het installeren van het pakket mint-meta-xfce de Xfce-desktop binnenhaalt.

Ik doelde niet op een dualboot met Mate. Want dat kan natuurlijk altijd.
klopt, maar dat maakt niet uit. De xfce zal alleen de dingen opstarten die de xfce versie anders ook zou doen. M.a.w. Hij "negeert" mate als je xfce selecteert in je inlogscherm. ( ik bedoel dus niet grub ;) )  Je krijgt echter wel meer software geinstalleert, waardoor je b.v ook de filemanager van mate kunt gebruiken ipv thunar. Thunar is echter wel de default.

Re: Mint Mate naar Xfce
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/30, 20:23:09 »
Even gezocht op de Mint-website in de repository (aangezien ik zelf niet bekend ben met Mint) en het lijkt erop dat je door het installeren van het pakket mint-meta-xfce de Xfce-desktop binnenhaalt. Op het inlogscherm zou je dan moeten kunnen kiezen voor de sessie Xfce (o.i.d.).


Wanneer ik mint-meta-xfce installeer krijg ik de Xubuntu werkomgeving.

Neen, dan krijg je de Xfce-werkomgeving die zowel door Xubuntu als Mint Xfce worden gebruikt...

Offline loti

  • Lid
Re: Mint Mate naar Xfce
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/30, 20:31:29 »
Even gezocht op de Mint-website in de repository (aangezien ik zelf niet bekend ben met Mint) en het lijkt erop dat je door het installeren van het pakket mint-meta-xfce de Xfce-desktop binnenhaalt. Op het inlogscherm zou je dan moeten kunnen kiezen voor de sessie Xfce (o.i.d.).


Wanneer ik mint-meta-xfce installeer krijg ik de Xubuntu werkomgeving.

Neen, dan krijg je de Xfce-werkomgeving die zowel door Xubuntu als Mint Xfce worden gebruikt...

Maar Mint Xfce  ziet er heel anders uit dan Xubuntu

Re: Mint Mate naar Xfce
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/30, 20:37:54 »
Kwestie van het Mint-thema kiezen in de Xfce-instellingen. Xubuntu is geen werkomgeving, Xubuntu is een distro die de Xfce-werkomgeving gebruikt. Net als Mint Xfce. Alleen werken ze het allebei op hun eigen manier af. Beetje spelen met de Xfce-instellingen, het paneel omlaag doen en een Mint-thema kiezen en daar heb je Mint Xfce.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mint Mate naar Xfce
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/01, 00:54:00 »
Kwestie van het Mint-thema kiezen in de Xfce-instellingen. Xubuntu is geen werkomgeving, Xubuntu is een distro die de Xfce-werkomgeving gebruikt. Net als Mint Xfce. Alleen werken ze het allebei op hun eigen manier af. Beetje spelen met de Xfce-instellingen, het paneel omlaag doen en een Mint-thema kiezen en daar heb je Mint Xfce.
Klopt.  :)

Maar de verbeterde instellingen in Mint Xfce zijn de moeite waard, vind ik: zo kun je nu makkelijker alle systeeminstellingen terugvinden in het Whiskermenu van Mint Xfce, dan in het Whiskermenu van Xubuntu.

Ook de standaard aanwezige toepassingen zijn m.i. beter: zo heb je Libre Office i.p.v. Abiword en Gnumeric, en handige gereedschapjes als mintstick.

Verder ziet Xubuntu er standaard nogal deprimerend uit: de sombere standaard-bureaubladachtergrond vind ik ronduit vreselijk. Het ziet er niet uit. Vergelijk dat eens met de aantrekkelijke elegante standaard-verschijning van Mint Xfce: een verschil van dag en nacht.

Dit alles is in Xubuntu natuurlijk allemaal makkelijk zelf te verhelpen, maar *uit-de-doos* doet Xubuntu m.i. duidelijk onder voor Mint Xfce. En dat is jammer, want met een beetje moeite is Xubuntu veel aantrekkelijker te maken. De eerste indruk is belangrijk!

Ik heb hierover al diverse discussies gevoerd met de Xubuntu-ontwikkelaars,  maar helaas weinig medewerking gekregen: men is zeer, zeer afhoudend jegens suggesties. Bij de Mint-ontwikkelaars daarentegen, heb ik al diverse keren gehoor gevonden....

Offline Tom

  • Lid
Re: Mint Mate naar Xfce
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/01, 09:00:06 »
Ik kan daar volmondig mee instemmen wat Pjotr daar zegt ,die bureaublad thema's zijn verschrikkelijk outbollig.
Ook als je rechtsklikt op een map bv kiest voor eigenschappen en dan emblemen t´is om te janken ,in de 12.04 nog aannemelijk (kwestie symbolen)  in de 14.04 brrrr  kinderachtiger ging het niet.
Voor de rest is Xubuntu een ietsje lichter als de xfce van Mint.
Maar wie gezegd wat de layout van Mint betreft daar kan Xubuntu een puntje aanzuigen ,het is gewoon af ! :)
Dus gewoon stom van de Xuby xfce ontwikkelaar dat ze zo stinkend eigenzinnig zijn ,waarschijnlijk familie leden van het Gnome team.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.