Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: External usb harddisk kan niet gemount worden.  (gelezen 1000 keer)

Offline sunny

  • Lid
External usb harddisk kan niet gemount worden.
« Gepost op: 2007/10/25, 17:23:41 »
Als ik mijn externe harddisk aanzet krijg ik de meldeing. Kan niet gemount worden; can not read superblock.

Wat nu?

Groet
Sunny

Offline vanadium

  • Lid
External usb harddisk kan niet gemount worden.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/25, 18:37:37 »
Probleem met de partitie. Welk bestandssysteem is het? Mogelijk volstaat het van de partitie te checken, hoewel die "cannot read superblock" nogal drastisch klinkt.

Offline sunny

  • Lid
External usb harddisk kan niet gemount worden.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/25, 18:40:46 »
Drastisch kan je wel zeggen. Was een non dos partitie. Maar ik heb begrepen dat als een usb device aanstaat tijdens een installatie van Gutsy in dit geval en je kiest voor de volledige schijf benutten dat dat het einde betekent van het device.

Groet
Sunny

Offline vanadium

  • Lid
External usb harddisk kan niet gemount worden.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/26, 09:23:27 »
Toch enkel als je de vereerde schijf kiest? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat het installatieprogramma andere schijven "zapt' dan deze waarop Ubuntu geïnstalleerd wordt.

Als je partitie inderdaad verdwenen is, dan zit er niets anders op dan te herformatteren. Als je de device naam kent van de partitie (vb. /dev/sdc1) dan kan dat met

sudo mkfs -t ext3 /dev/sdc1

Daarna ontkoppelen (misschien maar mogelijk niet nodig "eject /dev/sdc" om er zeker van te zijn dat het "clean"gebeurd), en terug aankoppelen. Dan zou de schijf automatisch moeten gemount worden met een icoon op de desktop.

Offline friarTuxs

  • Lid
External usb harddisk kan niet gemount worden.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/26, 09:30:07 »
wat voor melding krijg je als je
fdisk -l
in de terminal invoert?
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"