Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe harde schijf/ usb stick  (gelezen 1586 keer)

Saar.

  • Gast
Externe harde schijf/ usb stick
« Gepost op: 2007/02/01, 20:05:44 »
Als ik deze probeer te openen, lukt dit niet en komt er bij details:

mount: alleen root kan /dev/sda1 aankoppelen op /media/sda1

Als ik sda1 in het bestandssysteem open, dan staat daar niets in.

Ps: het is toch veilig om een usb stick gewoon uit te trekken zonder ergens te ontkoppelen zoals je in windows moet doen he?

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Externe harde schijf/ usb stick
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/01, 20:54:33 »
Altijd ontkoppelen (rechtsklikken op eject). Probeer eens "gksudo nautilus", zie je het dan wel?

Timelike

  • Gast
Externe harde schijf/ usb stick
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/01, 22:21:02 »
Externe schijven ALTIJD afkoppelen.

Kijk eens bij systeem=>Voorkeuren=>Verwisselbare stations en media. Kijk of daar "Verwisselbare media automatisch aankoppelen" aan staat.(Als dit aan staat help een reboot soms ook.)

Verder kun je zelf mounten dmv
sudo mount /dev/sda1 /media/sda1ps. Ook bij windows kun je niet zomaar je stick uittrekken. Bij een aantal sticks gaat dat idd goed maar bijv bij mijn stick niet. Je moet in windows "hardware veilig verwijderen".

Saar.

  • Gast
Externe harde schijf/ usb stick
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/03, 10:41:07 »
Ja, dat wist ik, maar iemand had me wijsgemaakt met een uitleg die ik al niet meer weet dat dat ontkoppelen in linux niet nodig was. Gelukkig vroeg ik het voor de zekerheid hier nog eens :-)

En ik heb da ingegeven in de terminal en ze staat nu onder sda1. Ik wou ze openen maar dan komt er weer dat ik de benodigde rechten niet heb om de inhoud te zien. Als ik bij rechten kijk heeft inderdaad enkel de eigenaar (root) mogelijkheid om ze te zien (en zelfs nog niet om erop te schrijven...)

Is er een manier om die root te veranderen?

En is er een manier om - als ik de pc afzet en weer opstart - die externe schijf nog steeds onder sda 1 in media te zien? Of moet ik dat steeds weer in de terminal ingeven?

Saar.

  • Gast
Externe harde schijf/ usb stick
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/08, 19:10:02 »
Vreemd, mijn usb-stick werkt wel als ik hem al heb ingeplugd alvorens de pc op te zetten. Ontkoppelen gaat niet, dus trek ik hem uit als de pc afstaat.
Althans is dit niet zo met mijn externe harde schijf (jammerlijk genoeg...)

Offline Kev

  • Lid
Externe harde schijf/ usb stick
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/08, 19:13:24 »
chmod om toegangsrechten aan te passen op uw stick, dat laatste is zo verdomd ingewikkeld dat ik het zelfs nog niet uitgelegd krijg.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Externe harde schijf/ usb stick
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/08, 19:15:14 »
(Kev: sudo chmod 777 /plaats/van/usbstick)

De usbstick ... zie je die in de map /media ?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Saar.

  • Gast
Externe harde schijf/ usb stick
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/08, 19:16:01 »
:-) Ja, het is niet simpel... Ik haat het dat je niet zomaar je eigen harde schijf kan openen en aanpassen. Maar ja, ik kan nog altijd terugkeren naar windows natuurlijk. Niks tegen linux, maar in windows is alles zo ingewikkeld niet en daar werkt alles zo direct.

Offline Kev

  • Lid
Externe harde schijf/ usb stick
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/08, 19:16:13 »
Citaat van: bartek
sudo chmod 777 /plaats/van/usbstick
Dank u Bart. Ben echt niet in mijn goede doen deze week, gisteren op training in Werchter niks goe kunne doen, pff.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Saar.

  • Gast
Externe harde schijf/ usb stick
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/08, 19:17:18 »
Ik heb nu men externe schijf even opgezet , de usb stick is zo belangrijk niet, maar nee, die zie ik niet in de map media... De schijf staat wel onder computer.

Offline Kev

  • Lid
Externe harde schijf/ usb stick
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/08, 19:17:49 »
Citaat van: Saar
:-) Ja, het is niet simpel... Ik haat het dat je niet zomaar je eigen harde schijf kan openen en aanpassen. Maar ja, ik kan nog altijd terugkeren naar windows natuurlijk. Niks tegen linux, maar in windows is alles zo ingewikkeld niet en daar werkt alles zo direct.
Ja maar Windows heeft ook zo zijn nadelen, je moet gewoon even doorbijten, alles wat je bijleert bijhouden, opschrijven ofzo en met de loop der tijd, draait Ubuntu gewoon lekker.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline Kev

  • Lid
Externe harde schijf/ usb stick
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/08, 19:19:31 »
Citaat van: Saar
Ik heb nu men externe schijf even opgezet , de usb stick is zo belangrijk niet, maar nee, die zie ik niet in de map media... De schijf staat wel onder computer.
Kun je er op schrijven en lezen. Het kan zijn dat Udev, die externe schijftoegang enzo regelt ondersteboven ligt. Aangeraden dan is om hotplug uit de repo te installeren.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.