Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk bestandsysteem voor backup?  (gelezen 2038 keer)

Welk bestandsysteem voor backup?
« Gepost op: 2011/10/22, 14:27:19 »
Hallo,

Ik wil graag een aparte partitie voor mijn backups (veel data dus) Welk bestandsysteem raden jullie aan? Ik zelf dacht aan ZFS?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Welk bestandsysteem voor backup?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/22, 14:59:51 »
Alleen wordt ZFS niet ondersteund door Linux. Althans, niet zonder aanpassingen.

Re: Welk bestandsysteem voor backup?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/22, 15:02:26 »
Als je de back-up ook wilt kunnen benaderen in Windows, lijkt NTFS mij de meest logische keuze. Anders neem je het beste ext3 of ext4. :)

Re: Welk bestandsysteem voor backup?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/22, 15:05:11 »
Oke, ja krijg ZFS ook niet werkend...
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Welk bestandsysteem voor backup?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/22, 15:18:07 »
Ik zou zeggen het zelfde bestandssysteem als dat de brongegevens hebben. Mijn / (en alles daar onder) is ext4 dus mijn backupartitite is ook ext4. Zo blijven de rechten ook goed bewaard.

Re: Welk bestandsysteem voor backup?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/22, 15:22:03 »
Of btrfs.

Re: Welk bestandsysteem voor backup?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/22, 15:45:07 »
Of btrfs.

BTRFS is nog onderhevig aan veel veranderingen onder de motorkap. Zou ik absoluut niet gebruiken om back ups op te slaan. Enkel geschikt voor experimenteren, nog niet voor belangrijke productie/ back up functies.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Welk bestandsysteem voor backup?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/22, 15:59:56 »
Of remastrsys.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welk bestandsysteem voor backup?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/22, 16:05:44 »
Ik denk dat ext4 gewoon het handigst is. Wil je het uitwisselbaar houden, dan kun je beter voor ntfs gaan :)

Re: Welk bestandsysteem voor backup?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/22, 16:26:37 »
Of btrfs.

BTRFS is nog onderhevig aan veel veranderingen onder de motorkap. Zou ik absoluut niet gebruiken om back ups op te slaan. Enkel geschikt voor experimenteren, nog niet voor belangrijke productie/ back up functies.

Nou, onderhevig onder de motorkap niet, wel op eindniveau wordt er nog een beetje aan gesleuteld. Maar ik hoor juist van heel veel mensen positieve verhalen erover, dus kennelijk draait het beter dan doet vermoeden. Maarja, dat zal wel weer per computer verschillen dan zeker?

Re: Welk bestandsysteem voor backup?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/22, 17:36:06 »
Ik kan nu echt niks meer installeren ik had zfs-fuse geinstalleerd, of half eigenlijk.

Citaat
sudo su
[sudo] password for fabian:
root@Fabian-PC:/home/fabian# dpkg --configure -a
Instellen van rar (1:3.9.b2-1) ...
Instellen van zfs-fuse (0.6.0-1) ...
 * Starting zfs-fuse zfs-fuse                                            [ OK ]
 * Mounting ZFS filesystems...   
En daar blijft hij hangen. Hoe kan ik dit proces stoppen?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Welk bestandsysteem voor backup?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/22, 17:38:57 »
Al opgelost.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Welk bestandsysteem voor backup?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/22, 18:18:57 »
Of btrfs.

BTRFS is nog onderhevig aan veel veranderingen onder de motorkap. Zou ik absoluut niet gebruiken om back ups op te slaan. Enkel geschikt voor experimenteren, nog niet voor belangrijke productie/ back up functies.

Nou, onderhevig onder de motorkap niet, wel op eindniveau wordt er nog een beetje aan gesleuteld. Maar ik hoor juist van heel veel mensen positieve verhalen erover, dus kennelijk draait het beter dan doet vermoeden. Maarja, dat zal wel weer per computer verschillen dan zeker?

Ik heb 5 pc's met BTRFS, waarvan er 3 goed functioneren (zou ik als productie/ back up kunnen gebruiken), 1 redelijk (experimenteren/ thuisgebruik) en 1 slecht (experimenteren only). Het verschil is dus nogal groot. tussen haakjes heb ik de status gezet waarvoor ik hem geschikt acht. Enige verschil tussen de onderlinge pc's is de HDD/ SSD, rest volkomen indentiek aan elkaar.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu