Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: waar staat mijn videokaart  (gelezen 1749 keer)

Offline hvb

  • Lid
waar staat mijn videokaart
« Gepost op: 2011/12/02, 19:36:22 »
Als ik in de terminal sudo lshw -html > ....html invoer, dan zie ik  de hardware van mijn computer staan, zie bijlage.
Waar vind ik vervolgens mijn videokaart?

hans

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: waar staat mijn videokaart
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/02, 19:38:34 »
description: VGA compatible controller
product: 82810E DC-133 (CGC) Chipset Graphics Controller
vendor: Intel Corporation
physical id:  1
bus info: pci@0000:00:01.0
version: 03
width: 32 bits
clock: 66MHz

Oud beestje....

Offline hvb

  • Lid
Re: waar staat mijn videokaart
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/02, 19:55:50 »
Vandaar dat Lubuntu (11.10) zo sloom is, youtube video's of die bij de nos, kunnen niet of nauwelijks afgespeeld worden.
Het is uiteraard een oude computer, en ook alleen bedoeld om lubuntu te proberen (bevalt me vrij goed).

Maar hoe groot is dit videogeheugen (MB) en welke snelheid (hz)?

Moderne computer hebben toch al gauw 512 Mb of meer, ik ben benieuwd hoe ver ik achter loop.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: waar staat mijn videokaart
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/02, 20:36:42 »
Je kunt in het BIOS de omvang van het gedeelde geheugen voor de videokaart, veranderen. Zet die eens maximaal. Op 64 MB of zo.

Offline hvb

  • Lid
Re: waar staat mijn videokaart
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/02, 21:12:54 »
Als ik het goed begrijp kun je aan de hand van de lijst niet zien hoe groot het videogeheugen is.

In de bios kan ik niet komen. Na de start krijg ik eerst een vreemd zwart-wit strepenbeeld en daarna de naam Compaq, het is een oude computer uit de bieb.
Wel kan ik met f10 in een of andere setup komen maar ik weet daarna niet welk password ik moet intypen.

Belangrijk is het niet, maar ik zou graag willen weten wat de minimum eisen in de praktijk zijn voor lubuntu. Op deze oude bak (>10 jaar) is lubuntu in ieder geval nog te zwaar.

Ik heb de indruk dat lubuntu-oneiric ongeveer even zwaar is als ubuntu-hardy, die ik ook op deze computer gedraaid heb.
Mijn vergelijking is gebaseerd op het afspelen van 360p video's in youtube.

Re: waar staat mijn videokaart
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/02, 22:34:53 »
Het lijkt erop dat het BIOS beveiligd is met een wachtwoord. Haal het batterijtje uit het moederbord, en zet hem er weer in na een halve minuut.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu