Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Instalatie op mijn desktop  (gelezen 4097 keer)

OPGELOST Instalatie op mijn desktop
« Gepost op: 2011/02/08, 19:53:46 »
Na de laptop was zo dacht ik nu de desktop aan de buurt om voorzien te worden van Ubuntu, maar ik ben er nog niet aan begonnen. Het zit zo, De Dell inspirion van 2006 draait op win Xp en heeft een herstel partitie vvan Dell.
Als ik Ubuntu wil installeren krijg ik niet de optie om te installeren naast bestaande besturingssysteem.
Eerst kreeg ik die keuze wel in het menu maar als ik dan op verder klikte was die keuze weg,
na een herstart vanaf Cd rom was de keuze mogelijkheid helemaal weg

Ra ra hoe kan dat
« Laatst bewerkt op: 2011/02/13, 19:39:01 door voorbijganger »

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/08, 22:45:19 »
Sommige fabrikanten hebben een foefje toegepast om alleen maar met het bijgeleverde OS te kunnen werken op de door hun gefabriceerde computers.
Dell is er oa één van.
Raadzaam is in dat geval een backup te maken van de restore partitie VOOR dat je wat dan ook maar gaat doen.
Meestal heeft de fabrikant hiervoor een programmatje geleverd (Make restore DVD of zo iets). Als je dat nog niet gedaan hebt voer dit dan uit zodat je in ieder geval een "herstel DVD" hebt.
Daarna zou je de restore-partitie op je HD kunnen verwijderen en voldoende ruimte vrij maken om Ubuntu te installeren.
Kijk in ieder geval van te voren of alle hardware goed werkt met gebruik van de Live-CD. Dit voorkomt een heleboel ergernis tijdens de installatie.
Succes
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/09, 12:22:51 »
Dell doet er niet zoveel meer aan omdat de garantie is verlopen (ik heb wel de Cdees of dvdees om de boel orgineel terug te kunnen zetten)
Heb inmiddels ook EASeus " gratis " backup en partitie backup bemachtigd en en bezig met een backup van de restoor partitie.
Ook heb ik G parted inmiddels op Cd dat kan ik gebruiken om een en ander van te voren aan te kunnen aanpassen.

Ik laat de afloop weten

ThNX
« Laatst bewerkt op: 2011/02/09, 15:15:58 door voorbijganger »

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/09, 17:33:30 »
Ik wil hier een afbeelding toevoegen op dit forum hoe gaat dat in zijn werk? Moet de afbeelding elders op een server staan?
Dit ivm het verwijderen van partities effe hulp bij nodig

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/09, 17:43:24 »
Ja, je foto moet ergens op een server staan.
Je kan bijv. http://imageshack.us/ gebruiken.

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/09, 20:54:17 »
http://img638.imageshack.us/img638/748/gpartedlarge.jpg




Dit is het bootmenu van de desktop zoals het er nu uit ziet in Gparted, welke zou ik weg moeten halen?

« Laatst bewerkt op: 2011/02/09, 20:59:10 door voorbijganger »

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/10, 21:56:47 »
Ik neem aan dat XP op dev/sda2 staat.
Als ik alle vrije ruimte optel kom ik nl maar tot 4GB en dat is niet echt genoeg voor Ubuntu!
dev/sda4 (Dellrestore) zou je na het maken van de restore-dvd zo wie zo kunnen verwijderen/gebruiken.
Wat heb je allemaal op die dev/sda5 (backup) staan? Kijk eens of je daar wat ruimte kunt maken/opruimen/op cd of dvd zetten.......
Anders zou je kunnen overwegen om dev/sda2 te verkleinen. Die is nu 108 GB en zoveel heeft XP echt niet nodig.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/10, 22:14:07 »
JP dank voor je reactie

ik snap het ook niet helemaal.

OP de hardeschijf 160 gig staat als ik in windows kijk C:\ 108 Gig waarvan 60 Gig beschikbaar en Backup D:\ 37,2 Gig
Ik denk dat backup wel leeg kan staan bestanden die ook elders staan
Het dell gedeelte  is niet zichtbaar onder windows ook niet als ik verborgen bestanden weergeven aanklik
Ik moet me nog verdiepen in het weergeven van partities onder Ubuntu
Die 60 Gig staat deels ook wel elders dus die kan ik ook (deels) verwijderen
Soms alleen maar met Windows te gebruiken ik heb bv een progje pasport foto waar ik het formaat van mijn eigen pasfoto's mee bepaal.

Bij de dev/sda2 staat dus een 3 hoekje dat er fouten zijn in de bestands indeling als ik bij windows CHKdsk gebruik ziet ie die fouten niet.
Kan ik vanaf de live cd nog iets doen om die 3hoek weg te halen.?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/10, 22:17:21 door voorbijganger »

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/10, 23:07:38 »
Bij de dev/sda2 staat dus een 3 hoekje dat er fouten zijn in de bestands indeling als ik bij windows CHKdsk gebruik ziet ie die fouten niet.
Kan ik vanaf de live cd nog iets doen om die 3hoek weg te halen.?
Zou ik nu nog even niet doen.
Misschien ga je die partitie (grote) toch aanpassen om plaats te maken voor Ubuntu.
Mijn advies is : 40 GB voor XP, 12 GB voor Ubuntu (incl. swap) en maak van de rest een ntfs-partitie voor data.
Deze partitie kan je dan zowel voor XP als Ubuntu gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/10, 23:10:47 door JPaulus »
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/11, 21:27:29 »
@voorbijganger
Lees dit ook eens voor je begint. Misschien is dat ook van toepassing op jouw pc.
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/installeren-van-lunix-op-een-voorgeprammeerde-dell-laptop-is-gevaarlijk!!/msg699846/#msg699846
Een en ander betekend dat je die partitie met "DellUtility" (dev/sda1) in ieder geval beter niet kunt verwijderen!
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/11, 21:30:55 door JPaulus »
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/11, 22:00:11 »
Ik heb een en ander ook gebackuped
Vanmorgen een en ander geïnstalleerd moest daarna weg. Maar nu heb ik geen Windows XP opstart scherm meer.Een deel van de schijf kan ik niet benaderen is er wel en de data staat er volgens mij ook nog op.



Uploaded with ImageShack.us
« Laatst bewerkt op: 2011/02/11, 22:07:42 door voorbijganger »

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/11, 22:41:41 »
Maar nu heb ik geen Windows XP opstart scherm meer.
Als alles goed gegaan is kan je die benaderen vanuit het Grub-menu.
Bij het opstarten dient het Grub-menu te verschijnen (als je tenminste voor DualBoot hebt gekozen bij de installatie van Ubuntu). Hier heb je een optie (lees regel) die verwijst naar XP.

Een deel van de schijf kan ik niet benaderen is er wel en de data staat er volgens mij ook nog op.
Dat is zo niet zichtbaar. Over welk gedeelte heb je het (dat je niet kunt benaderen)?
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/13, 09:48:48 »
Xp wordt niet benaderd in het grubmenu maar het dell opstart gedeelte wordt gezien als het " andere" besturingssysteem.
Ik denk dat ik er alles maar afhaal en alleen maar 10.04 LTS instaleer (als Dell dat toelaat uiteraard)

Op het plaatje hierboven kun je de partities zien zoals schijfgereedschap ze laat zien.
Met Gparted zou ik misschien ook wel een en ander aan kunnen passen dat zal ik eerst proberen.

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/13, 13:18:00 »
Met de volgende commando-regel kan je zien hoeveel data er in mappen op je schijf staat
du -sh *Ga dus naar de root-dir van je schijf en kijk eens op xp inderdaad nog aanwezig is.
Zoja, google eens naar "Grub herstellen"
Pjotr heeft hier ook eea over geschreven.
http://sites.google.com/site/computertip/grub
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/13, 15:01:56 »
Ik heb hele meuk eraf gegooid. Alleen Ubuntu 10.04 staat er nu op
Lekker de handen vrij.
Moet een paar alternatieven hebben voor mijn windows progjes, allereerst had ik een PDF creator. Dit om een ingscand boekwerk een PDF te maken.

Nu heb ik http://www.ubuntugeek.com/how-to-create-pdf-documents-in-ubuntu.html gevonden maar hij wil niet werken bij mij.
Ik heb Install cups-pdf

sudo apt-get install cups-pdf

You need to chnage the following file permissions

sudo chmod +s /usr/lib/cups/backend/cups-pdf
 
gedaan en ik kan hem ook vinden als ik hem toe wil voegen maar hij wil niet omdat de "scheduler de backend" niet kon vinden??
wat betekent dat en wat moet ik nu doen?? Het heeft te maken met de laatste opdracht als ik die intik in de terminal gebeurd er niets.

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/13, 16:07:42 »

sudo chmod +s /usr/lib/cups/backend/cups-pdf
 
gedaan en ik kan hem ook vinden als ik hem toe wil voegen maar hij wil niet omdat de "scheduler de backend" niet kon vinden??
wat betekent dat en wat moet ik nu doen?? Het heeft te maken met de laatste opdracht als ik die intik in de terminal gebeurd er niets.
Ik heb dat even uitgeprobeerd, maar bij mij werkt het ook niet.
Maak hiervoor even een nieuwe topic aan, zodat iedereen mee kan helpen.
Zet ook even "Opgelost" in de onderwerpregel van je 1ste post in dit topic zodat iedereen weet dat dit probleem is verholpen.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/13, 16:43:38 door JPaulus »
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/13, 18:36:53 »
heb je al in je software center gezocht?
pdf in het zoek gedeelte van het software centrum typen en je krijgt een lijst met programma's.
staat vast wel wat tussen.

cups-pdf staat er ook in.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/13, 18:39:05 door emiel1976 »

Re: Instalatie op mijn desktop
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/13, 19:38:32 »
Cups pdf werkt perfect nadat ik het had verwijders en via het software centrum weer had geherinstalleerd

Thnx.