Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VLC geeft geen beeld of geluid door vanaf Handycam,TVTime wel.  (gelezen 1032 keer)

Hoi Allemaal! Ik heb een probleempje met de alom geprezen VLC. Hopelijk is er iemand die me op weg kan helpen. Ik probeer een oude Hi8 Sony Handycam af te spelen via mijn tv-video-capturecard op VLC. Ja, het is een een oud beestje maar in feite doet alles het. Behalve op VLC. Ik heb al talloze instellingen uitgeprobeerd maar ik krijg gewoon niets dóór op VLC. Zie bijgaande pics. Het gekke is dat de video vanuit de camera keurig afspeelt mét geluid, dat ik appart invoer in mijn geluidskaart, op TVTime én QT V4L2 Test Utility. Alleen daar kan ik óf niet mee opnemen,óf geen mooie fijn-instellingen maken.

Volgens de meeste aanwijzingen moet ik naar media-opnameapparaat-videokaart kiezen. En het “opname-apparaat”. Dat lijkt simpel maar ik krijg er zó niets uit. Ook niet met tal van andere video-codecs. Nou zit ik wat aan te hikken tegen dat kiezen van “opname-apparaat”. Want in mijn optiek is die Hi8 Sonycam hier dus géén “opname-apparaat” , maar juist een “Afspeel-apparaat”. Maar ik zie toch nergens een andere logische keuze. Dus “help please”! Ik gebruik Xubuntu 18.04 en de tv capturecard is een Avermedia PCI pure AnalogM135. Laat maar even weten wat voor info nog meer nuttig is. Alvast dank. ( Ps.: Ik krijg weer eens de afstraffing dat ik geen 2 pics van bijelkaar ± 150 kb mag meesturen. Maar ze nóg kleiner of slechter in kwaliteit te maken maakt het onleesbaar. Dús hierachter dan maar weer een extra inzending voor die 2e pic.Anno 2019..)

Groet,
Goese Duikertje

Re: VLC geeft geen beeld of geluid door vanaf Handycam,TVTime wel.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/23, 17:38:32 »
Hierbij dan dus die 2e pic...

Re: VLC geeft geen beeld of geluid door vanaf Handycam,TVTime wel.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/25, 14:19:26 »
Hi Allemaal! Ondanks de grote hoeveelheid reacties..,( zou het item best wel eens lastig kunnen zijn?), heb ik dan inmiddels pas na ± 4 weken ploeteren en puzzelen met VLC, eindelijk de dé oplossing gevonden. Hieperdehiep! Mogelijk kan het onderstaande ook anderen helpen.

Ik meen zelfs door een tip van Vanadium terecht gekomen op een artikel dat die oplossing met zich meebracht: https://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=110646
Tutorial: Video capturing VHS using Linux & VLC player

Dus eerst zorgen voor het hebben van video for Linux : v4l2-ctl ( Terminal)
Dan invoeren :  Type v4l2-ctl –all ( laat zien welke data o.a. van jou video-capture-card heeft.)
Tevens kun je dan zien welke  ( 0,1,of2 ) positie jou card geeft aan de invoer dan wel uitvoer van video. En dus kun je die nu gaan aanpassen door in te voeren :

v4l2-ctl --set-input=1
 In mijn geval moest ik hier op het einde dus 1 invoeren om de composiet video-uitvoer te krijgen.

Goed, dán open je pas VLC en ga je via Media naar Converteren/ opslaan en naar Opname-apparaat.  In mijn geval kiezen in het menu voor  VideoCamera. En in het onderliggende menu van Video-apparaatnaam voor / dev/ Video0.  Bij Audio-apparaatnaam moest ik kiezen voor hw:1,0
In mijn situatie gebruik ik niet de audio-ingang van die caputre-card, alleen de video-ingang,maar gewoon de audio-ingang van mijn standaard geluids-kaart. Zo kan ik ook makkelijk alles dat ik afspeel of opneem tegelijk ook via de koptelefoon horen. Bij VideoStandaard moest ik kiezen voor PAL.

Maar núúú komt dé grote oorzaak van alle ellende. Hetgeen waar je als eenvoudig gebruikertje dus zo heel makkelijk, eindeloos op je bakkes kunt blijven gaan. Je móet nu eerst die laatste knop aanklikken van Geavanceerde Opties en dáár heel goed opletten !! Omdat het programma de indruk geeft dat het nagenoeg de meeste instellingen keurig al automatisch voor je heeft ingesteld op grond van wat het heeft kunnen vaststellen over je pc, hobbel je heel gemakkelijk juist over net die ene , heel geniepige instelling heen waardoor je dús geen beeld krijgt ! En dat is de knop op de de 4e plek van  : “INVOER”! Die staat altijd standaard op 0 ! En in mijn geval moet ik dat dus aanpassen naar 1. En daar ben ik dus 4 weken mee aan het worstelen geweest. Wat een oefening…!

Dat afsluiten en dan beneden klikken op converteren. Dan krijg je nog een 2e potentieel valkuiltje. Alleen als je halverwege het vakje aanvinkt  uitvoer weergeven”, zou je denken dat je dan dús ook de afspelende video te zien zou krijgen…! Mogelijk zal het te maken hebben met wederom ergens een verborgen instelling, maar daar ga ik me niet meer druk om maken. Want het werkt goed op de volgende manier:

Je móet nu eerst klikken op de onderste knop om te bladeren in je pc naar een doel-bestand. Let op! Ook hier ga je makkelijk nat. Als je dus, logischerwijs iets van een naam intikt voor het op te nemen bestand, dan gaat de opname waarschijnlijk mis. Want VLC wil eigenlijk zélf een bestandsnaam invoeren. Maar áls je niet dat bladeren aanklikt, dan blijft de start-knop grijs / inactief. Dus je moet wel. Maar het enige dat je hoeft te doen verder is Niets! Gewoon de door VLC zelf al ingegeven bestandsnaam accepteren, en klaar. Hierna is die start-knop wel actief. En als je die klikt dan gaat daadwerkelijk de opname lopen. Maaaaaar...je ziet er niets van !! Niet qua vul-balk of qua tijdsmeting,helemaal niets! Je moet dan dus eigenlijk maar gokken wanneer je stopt. Allemaal tegen de logica in dus. Jammer.

Gelukkig kan het wat makkelijker. In plaats van via Media naar converteren / opslaan te gaan, ga je naar “ opname-apparaat openen”. Ook hier moet je dan eerst zorgen dat je het voorgaande verhaal met de grote trick van INVOER goed kiest, maar daarna zie beneden direct de knop “afspelen”staan. En als je die klikt dan speelt inderdaad je video vanaf je camera keurig af mét geluid in VLC. En dé trick om dan op te nemen is nu heel eenvoudig. Onder het beeldvenster waar de video speelt klik je dus op “Opnemen”. Wel is weer wat onduidelijk óf hij opneem, maar de rode knop is dan iets van kleur veranderd. Tevens zie je nu onderaan ook een tijdsmeting lopen. Dus heb nu alles om de opname rond te maken. Hé,hé!

 Wie er maar wat aan moge hebben, veel succes!

Groet,
Goese Duikertje