Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan file niet kopieren naar usr  (gelezen 2037 keer)

tcaske

  • Gast
Kan file niet kopieren naar usr
« Gepost op: 2007/09/07, 23:40:12 »
Ik heb net ubuntu geinstalleerd. Probleem is dat mijn modem (ASUS USB) daar niet normaal op kan werken. Dus heb ik files en uitleg gevonden over hoe en wat.

Ik downloade bijvoorbeeld Amedyn-2006-09-28.src.tgz (of zoiets)
In de instructies staat: Copy the amedyn-2006-09-28 to /usr.

Daar loopt het mis.
Hoe kan ik dat bestand kopieren naar user? Ik krijg altijd melding dat ik de rechten er niet voor heb.
Ik ben de enige gebruiker op de pc

Wie kan me helpen?

Greetz,
T

PS:
In de terminal moet ik het volgende typen:

su

cd /usr/

tar xzvf amedyn-2004-08-04.src.tgz

cd /usr/amedyn

make


Kan ik eventueel vanop een andere locatie extracten (bijvoorbeeld usb-stick ---> tar xzvf media/disk/amedyn-2004-08-04)

Kan file niet kopieren naar usr
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/07, 23:48:25 »
Als je koppieert naar de map /usr moet je SuperUser zijn, standaard ben je gewoon gebruiker in Ubuntu. Als je toch iets wil doen (zoals dit) waarvoor SuperUser of Root of Administrator rechten voor nodig hebt gebruiken we in Ubuntu sudo[/i] wat staat voor SuperUserDo.

Om nu datgene te doen wat u vraagt gaan we naar de Terminal: Toepassingen >> Hulpmiddelen >> Terminal.

Typ dan dit in
sudo nautilusen voer je wachtwoord in.
Nu heb je een "verkenner" of nautilus met Root rechten, Pas hiermee op, nu kan je alles wijzigen, dus ook je systeem naar de maan helpen!!
U koppieert het desbetreffende bestan naar de map /usr en sluit dan Nautilus af.

Kijk zeker ook nog eens op de Nederlandstalige Documentatie

Succes en welkom op dit forum! ;)

Groeten Q.

Offline siegi

  • Lid
Kan file niet kopieren naar usr
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/07, 23:49:07 »
Je hebt als user enkel rechten in je eigen home map.
Als je iets in /usr wil zetten zal je dit moeten doen door het commando sudo ervoor te zetten. Als je dit tenminste in textmode doet.
anders moet je eens proberen met het commando gksudo nautilus
@Q. was me voor, maar liefst wel wel gksudo nautilus gebruiken inplaats van sudo.

DPC

  • Gast
Kan file niet kopieren naar usr
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/08, 09:00:13 »
Citaat van: siegi
@Q. was me voor, maar liefst wel wel gksudo nautilus gebruiken inplaats van sudo.
Wat is gksudo, en wat is het verschil met sudo?

Kan file niet kopieren naar usr
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/08, 09:35:12 »
Eigenlijk niet veel, alleen als je sudo intypt moet je je wachtwoord in de terminal invoeren en als je gksudo gebruikt komt er zo'n schermpje dat om je wachtwoord vraagt zoals bij Synaptic.

Of zijn er nog redenen Siegi? :)

Kan file niet kopieren naar usr
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/08, 10:57:35 »
Als je bij kubuntu werkt, moet je
kdesu konquerorgebruiken
Ubuntu 8.04 "Hardy Heron"
Mac OS X Leopard

Offline siegi

  • Lid
Kan file niet kopieren naar usr
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/08, 13:38:01 »
Er word gewoon aangeraden om gksudo of kdesu te gebruiken voor grafische programma's.
Ik heb al een paar rare problemen gezien als dit niet gedaan word.

Kan file niet kopieren naar usr
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/08, 15:02:42 »
Citaat van: Q.
Als je toch iets wil doen waarvoor je SuperUser of Root of Administrator rechten voor nodig hebt gebruiken we in Ubuntu sudo wat staat voor SuperUserDo.
Citaat
In Unix/Linux speak, the term 'su' means superuser - that is, root. Only root has true administration rights and privileges, so this program allows others to "do" su, hence the name, sudo. Ok, Sheriff, time to fight the bad guys. Let's see what your deputies can do.

Note   

su can also stand for switch user. For example, if you had two accounts on a machine - let's say bob and harry - you could log on as 'bob' and do: su harry and then work as harry.
Deze uitleg vond ik in an intermediate course for Linux. Bemerk dat standaard een "deputy" alle rechten krijgt van de "sheriff".
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...