Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: open office  (gelezen 602 keer)

Offline pth

  • Lid
open office
« Gepost op: 2012/08/31, 17:07:10 »
Ik werk nu al een tijdje met ubuntu 11.1 en dus ook met open office, helaas moet ik vaak in xls of doc opslaan om andere het ook te kunnen laten lezen. Hierbij gaat eigenlijk altijd de opmaak en layout van het document verloren, als het document in ms office onder windows wordt geopend ziet het er anders uit alinea's verspringen anders en lettertype is anders ed . Doe ik wat fout of zijn er speciale instellingen voor nodig want ik kom er niet uit.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: open office
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/31, 17:44:55 »
Office documenten zijn eigenlijk niet zo netjes te delen tussen verschillende versies, niet tussen openoffice en office, en ook niet tussen verschillende versies van office onderling. Maak je het oorspronkelijke document in .odf en sla je het dan appart op als .doc? Je kan dan proberen om al vanaf het begin in .doc te werken, soms kan dat helpen.

Wat sowieso werkt is het printen van het document naar pdf, dan weet je zeker dat iedereen het kan lezen. Het nadeel is dan wel dat mensen het niet aan kunnen passen.

Re: open office
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/31, 19:17:15 »
Microsoft Office 2007+ kan ODF-formaten lezen.

Re: open office
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/31, 20:35:13 »
Microsoft Office 2007+ kan ODF-formaten lezen.

En veel bedrijven gebruiken nog Office 2003.

Offline pth

  • Lid
Re: open office
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/31, 21:32:26 »
Office documenten zijn eigenlijk niet zo netjes te delen tussen verschillende versies, niet tussen openoffice en office, en ook niet tussen verschillende versies van office onderling. Maak je het oorspronkelijke document in .odf en sla je het dan appart op als .doc? Je kan dan proberen om al vanaf het begin in .doc te werken, soms kan dat helpen.

Wat sowieso werkt is het printen van het document naar pdf, dan weet je zeker dat iedereen het kan lezen. Het nadeel is dan wel dat mensen het niet aan kunnen passen.

Euh hoe kan je zien in welk formaat je werkt, bij "opslaan als "kies ik dan voor doc. Als ik het document moet delen, anders sla ik op in ods.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: open office
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/01, 07:55:32 »
Als je het opslaat als .doc werk je vanaf dan in .doc, en als je het opslaat in .odf werk je in odf formaat.

Offline chaos7

  • Lid
Re: open office
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/01, 09:10:02 »
als nu iedereen die windows gebruikt het stukje software installeert wat dan het open document formaat kan inlezen, is het probleem grotendeels opgelost. odf is het formaat waarbinnen de Europese gemeenschap is afgesproken mee te werken. het formaat waar windows mee werkt is niet wat er afgesproken is, maar windows is groot en bepaalt dat ze een eigen gesloten omgeving hebben waar mee ze willen werken.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline pth

  • Lid
Re: open office
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/02, 21:26:50 »
Als je het opslaat als .doc werk je vanaf dan in .doc, en als je het opslaat in .odf werk je in odf formaat.

Helaas dit werkt ook niet , als ik een plaatje invoeg (kopieer en plakken) dan is het plaatje weg( ook als ik het weer open met open office) als ik het als doc opsla, in odf blijft het plaatje staan.
Ik werk trouwens met libre na een update is oo vervangen ik weet niet of dat ook wat uit maakt.