Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671  (gelezen 7596 keer)

Offline Jan E.

  • Lid
Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671
« Gepost op: 2009/10/30, 20:44:21 »
Heb gisteren Karmic geinstalleerd en kan het niet voor elkaar krijgen dat de schermresolutie goed komt. Ik krijg hem niet beter dan 800 x 600. Hij kan tot 1280 x 800.

Betreft een laptop, met "de verschrikkelijke" Sis Mirage 3 videokaart, met de 671 chipset. In Jaunty kon ik de driver handmatig installeren. De in/bij Karmic geinstalleerde drivers doen het niet. De Jaunty driver (los bijgeinstalleerd) doet het ook niet.  :evil:

Het lijkt er dus op de de SIS het in Karmic niet doet. Da's dan best wel weer knullig, want in de niet-Ubuntu gerelateerde distro's doet 'ie het wel altijd.

Vraag is tweeërlei: Als het kan, dan wil ik graag de Sis-driver gebruiken. (ik kan tenslotte iets verkeerd doen)
Als het niet kan, dan wil ik overschakelen naar de VESA driver. Die stuurt dit kaartje wel aan tot 1280 x 800 (zo doen die andere distro's dat....). Maar, hoe doe ik dat?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/04, 11:57:17 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/30, 21:11:46 »
Enig zoeken op dit forum leverde me een door mezelf al een poos geleden geplaatst antwoord op  :o

Ik heb de xorg.conf die daarin genoemd staat naar Karmic gekopieerd en waarachtig! het werkt.

Opgelost dus.

Indien iemand deze fantastische videokaart heeft en ook de resolutie niet goed kan krijgen, hieronder staat de voor mij werkende xorg.conf:

Section "Monitor"
   Identifier  "Monitor[default]"
   VendorName  ""
   ModelName   "Unknown Monitor"
   HorizSync   31.5-50
   VertRefresh 50-70
EndSection

Section "Screen"
   Identifier  "Screen"
   Device  "VideoCard"
   Monitor "Monitor[default]"
   DefaultDepth    16
   SubSection "Display"
      Depth   16
      Modes   "1280x800"
   EndSubSection
EndSection

Section "ServerLayout"
   Identifier  "Layout"
   Screen  "Screen"
EndSection

Section "Device"
   Identifier  "VideoCard"
   Driver  "vesa"
   VendorName  "Silicon Integrated Systems [SiS]"
   BoardName   "771/671 PCIE VGA Display Adapter"
   BusId   "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "ServerFlags"
   Option   "DontZap"   "False"
EndSection

« Laatst bewerkt op: 2009/10/30, 21:19:58 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline HP

  • Lid
Re: OPGELOST: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/02, 12:17:56 »
Hier hetzelfde probleem: laptop met sis mirage +3 videokaart, ook wel sis 671mx genoemd met op het moederbord dechipset sis M672FX + sis 968; en ik krijg de resolutie in karmic (9.10 - 64bit) niet groter dan 600 x 800. Alles geprobeerd (kan al die vage linkjes niet meer terugvinden na zoveelste X-crash!!), dus voor ik weer een xorg.conf ga toevoegen aan een besturingssysteem dat er in principe geen gebruik meer van maakt, wat zijn OP´s verdere ervaringen geweest? Heb je ook drivers toegevoegd, of is het maken van een xorg.conf zoals je hierboven aangeeft echt voldoende geweest.
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Jan E.

  • Lid
Re: OPGELOST: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/02, 13:33:00 »
Vooropgesteld dat het een noodoplossing is, werkt het op zich goed. Je maakt nl gebruik van de VESA driver, die standaard in de kernel zit. Bij iedere kernelupdate e.d. kan je echter opnieuw beginnen. Het was in 9.04 redelijk onder controle, maar met 9.10 is het weer bagger, onder Ubuntu.

Mocht dit niet werken, kan ik je alleen maar aanraden te switchen van distributie. Ik heb die kaart wel normaal aan de praat gekregen met PARDUS, openSuse & Mandriva. Probleemloos in alledrie. Het is eigenlijk alleen Ubuntu en al zijn kindjes die lopen te kutten... (Excusez le môt).


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline jan11000

  • Lid
Re: OPGELOST: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/02, 14:53:27 »
Vesa is heel simpel.
Gewoon installeren met vga voorgekozen, dan heb je gelijk de vesa driver.
Ik heb heb mirage 1(dacht ik) op een itx moederbord(dus nooit meer kopen), gebruik ik als backup/server.

Grootte van scherm is 1024x768, volgens mij kan vesa niet groter.
Indien je de scherm grootte wilt ingeven in de xorg, dan zul je een voorbeeld moeten zoeken en proberen om dat erin te zetten.
Zelf denk ik dat je dit erin kan plakken dan werkt de vesa driver.

Dit is mijn xorg:

Section "Device"
   Identifier   "Configured Video Device"
   Driver      "vesa"
EndSection

Section "Monitor"
   Identifier   "Configured Monitor"
    

EndSection

Section "Screen"
   Identifier   "Default Screen"
   Monitor      "Configured Monitor"
   Device      "Configured Video Device"
        

EndSection
« Laatst bewerkt op: 2010/01/02, 15:32:42 door jan11000 »

Offline HP

  • Lid
Re: OPGELOST: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/02, 15:02:09 »
Vooropgesteld dat het een noodoplossing is, werkt het op zich goed. Je maakt nl gebruik van de VESA driver, die standaard in de kernel zit. Bij iedere kernelupdate e.d. kan je echter opnieuw beginnen. Het was in 9.04 redelijk onder controle, maar met 9.10 is het weer bagger, onder Ubuntu.

Misschien moet ik behalve de xorg.conf oplossing dan juist de 9.04 dan een keer proberen maar ik blijf branden en oude cd´s van zolder halen: iedere cd of dvd met een oudere ubuntu distro (7.10, 8.04, 8.10) loopt in deze laptop binnen 2 seconden vast. nb. ook opensuse 10.3 hing. [aanvulling: ze hangen binnen 2 sec. vanaf het eerste ubuntu/opensuse keuzemenu; tot daaraan gaat het goed]

Citaat
Mocht dit niet werken, kan ik je alleen maar aanraden te switchen van distributie. Ik heb die kaart wel normaal aan de praat gekregen met PARDUS, openSuse & Mandriva. Probleemloos in alledrie. Het is eigenlijk alleen Ubuntu en al zijn kindjes die lopen te kutten... (Excusez le môt).

Dat is inderdaad wel bizar daar ik anders vnl. zeer goede ervaringen heb met Ubuntu - maar het zijn vaak wel de wat oudere beestjes geweest waarop ik het installeerde. pardus maar weer eens proberen dan... tbc
« Laatst bewerkt op: 2010/01/02, 15:24:00 door HP »
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline HP

  • Lid
Re: OPGELOST: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/02, 15:21:34 »
Waar ik eerder mee aan de slag ging:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xserver-xorg-video-sis/+bug/332140

Dan komt men bij http://ajoliveira.com/ajoliveira/uk/software/xorg.php maar langs die weg ging het bij mij dus fout

(for the record: deze workaround werd ook in een andere draad op dit forum reeds aangeraden; deze draad nu gaat het specifiek over karmic)
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Jan E.

  • Lid
Re: OPGELOST: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/02, 16:16:55 »
@jan11000 : Ik heb de resolutie met Vesa tot 1280x800 gehad. Ging prima.

@HP: Pardus is een absolute aanrader. Heb vanmiddag een dualboot gemaakt van Linux Mint 8 en Pardus 2009.1 (nog in beta). Kies voor Pardus wel de international versie, anders praat 'ie alleen maar Engels of Turks tegen je.

Ik heb Ubuntu/Linux Mint van het laptopje met die Sis kaart afgeknikkerd. Het werkte uiteindelijk gewoon niet goed genoeg. Er was iedere keer wat. Op dat ding staan op dit moment Mandriva 2010 en openSuse 11.2. Resolutie probleemloos herkend. Alleen Suse herkent de Wifichip niet.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline HP

  • Lid
Re: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/02, 16:27:22 »
Enig zoeken op dit forum leverde me een door mezelf al een poos geleden geplaatst antwoord op  :o
Ik heb de xorg.conf die daarin genoemd staat naar Karmic gekopieerd en waarachtig! het werkt.
Ik heb exact jouw xorg.conf uit je 2e post gekopieerd en er is verbetering: ondanks dat 1280x800 er als enige resolutie wordt genoemd draait mijn laptop nu op 1024x768. kan er nu fatsoenlijk mee forums lezen  :|
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Jan E.

  • Lid
Re: OPGELOST: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/02, 18:25:26 »
grinnik.. probeer die resolutie nog eens te veranderen in 1280x768? die werkt soms ook....


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline HP

  • Lid
Re: OPGELOST: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/03, 13:18:22 »
Nee de resolutie 1280x768 werkt niet.

Defaultdepth en Depth heb ik trouwens op 24 gezet maar het is de vraag of er wat gedaan wordt met het verschil in 2^16 of 2^24 kleuren. Je zou zeggen dat je het moet kunnen zien
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Jan E.

  • Lid
Re: OPGELOST: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/04, 09:23:55 »
Hier moet ik passen.... Ik had de resolutie met deze Xorg op de juiste waarde gekregen. Totdat een of andere update het nodig vond die Xorg te overschrijven. Daarna lukte het me niet meer de resolutie goed te krijgen. Op die laptop staat nu dus geen Ubuntu-kindje meer.......


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline HP

  • Lid
Re: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671 - vesa - xorg
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/04, 10:18:46 »
Iets anders dan nog: jouw xorg leidt volgens mij tot hetgeen jan11000 schrijft, nml. dat de vesa driver wordt gebruikt. Bij mij althans lijkt het daarop. Kennelijk heerst dit stuk:

Section "Device"
   Identifier  "VideoCard"
   Driver  "vesa"
   VendorName  "Silicon Integrated Systems [SiS]"
   BoardName   "771/671 PCIE VGA Display Adapter"
   BusId   "PCI:1:0:0"
EndSection

over dit stuk:

Section "Screen"
   Identifier  "Screen"
   Device  "VideoCard"
   Monitor "Monitor[default]"
   DefaultDepth    16
   SubSection "Display"
      Depth   16
      Modes   "1280x800"
   EndSubSection
EndSection

Echter het 'screen' deel wordt niet genegeerd, want als ik daar bijv.
     Modes  "800x600" "960x600" "1024x768" "1280x768" "1280x800"
invoer dan gebeuren er allemaal vage dingen op het scherm van deze super *kuch* ahtec-laptop >:(

p.s. misschien ff de titel vd draad aanpassen? heb het ook gedaan in deze post maar denk dat alleen de OP de titel van de draad kan veranderen
« Laatst bewerkt op: 2010/01/04, 11:52:39 door HP »
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/04, 11:58:09 »
Ik had het  beste resultaat als ik slechts een resolutie invulde.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline HP

  • Lid
Re: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/04, 21:53:49 »
Eerst heb ik de Spaanse linux distro geprobeerd die door de makers van deze laptop XSW91 wordt aanbevolen: Isix. Op ftp://ftp.ahtec.org/linux staat zelfs een speciale versie voor deze legendarische bak ;/

Maar goed, die distro werkt dus voor geen meter. Vervolgens openSuse 11.2 geprobeerd en dat werkt wel, strak OS toch hoor, maar op deze top ist erg matig... maar voor ik al te offtopic ga hier op good ol ubuntu-nl waar is het forum.opensuse-nl.org waar ik uit kan huilen? ik kan bijv. ook nu niet hoger dan 1024x768 en voorts geen xorg.conf vinden in /etc/X11 en er zijn behoorlijke opstartproblemen tenzij men bij de bootloader op tijd op enter drukt en zo de vga 0x137 optie actief meegeeft ipv default (???)
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline HP

  • Lid
Re: Karmic - schermresolutie - Sis Mirage 3 - Sis671
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/22, 19:22:26 »
Inmiddels de bovenstaande laptop teruggebracht en een andere gekregen, waarop ik - uiteindelijk - Ubuntu 9.04 aan de praat heb gekregen. Ik denk dat 9.10 er ook wel op draait, al waren er aanpassingen aan de xorg.conf noodzakelijk. Nu zit er in de CM761T wel een nvidia kaart en niet de sis mirage waarhet in deze draad om ging; toch vind ik de oplossing die voor het probleempje dat daarop ontstond na het activeren van de proprietary drivers het vermelden waard.

Lees hier maar verder https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/nvidia-graphics-drivers-180/+bug/483857

Tja dus het is opgelost met toevoegen van dit lijntje aan je videokaart entry in xorg.conf:
  Option                "ModeValidation" "NoTotalSizeCheck"

dit geeft bijvoorbeeld:
Section "Device"
        Identifier        "Default Device"
        Driver                "nvidia"
        Option                "NoLogo"        "True"
        Option                "ModeValidation" "NoTotalSizeCheck"
EndSection

En daarmee is een scherm probleem opgelost... het is geen garantie die ik geef, maar wie weetwerkt het ook voor een hele hoop andere resolutie problemen met nvidia, sis etc
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]