Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?  (gelezen 47336 keer)

Offline h2o

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #50 Gepost op: 2011/06/22, 23:26:19 »
Ik heb vanavond voor mijn werk noodgedwongen even MS Office moeten gebruiken via Virtualbox (XP en Win7). Maar ik kan daar echt niet lang 'harden' hoor. Zo voel ik mij in no-time weer in een kooi geperst. Daarmee sluit ik mij bij Pjotr aan dat een ervaren Linux gebruiker echt niet zo maar naar Windows terug zal gaan.

Dat v.w.b. mijn Windows ervaringen.

Waarom Linux in zijn geheel niet aanslaat daar zijn diverse redenen voor te bedenken. Het grootste probleem is dat men het gewoonweg niet kent. Als je mensen het een en ander demonstreert dan raakt men wel geïnteresseerd. Wat ik meestal doe is Debian (kan natuurlijk ook een andere distributie) op een externe USB schijf installeren en dan aansluiten op een systeem wat vanaf USB kan booten.
Daarmee voorkom je dat het 'veilige en knusse' Windows wordt verknald, maar tevens dat men via die USB schijf toch met Linux kan werken. Een soort Live-CD manier van werken, alleen dan met instellingen en zaken die men op kan slaan op de USB schijf en op de harde schijf van de computer zelf.

Concreet voorbeeld: Een Windows computer voor de spelletjes van de kinderen en voor de 'veilige en bekende' omgeving voor Marietje. Vader wil dan serieus werken met Ubuntu (Debian e.d.) en stopt de USB schijf erin en boot vanaf die schijf. Vader kan dan ongestoord werken. Wanneer hij klaar is zet hij de computer uit (of herstart hem), neemt de 2,5" USB schijf eruit en stopt hem in de binnenzak e.d.
Marietje kan dan weer gewoon verder met Window en iedereen is bij. Linux kan dan ook nooit de schuld krijgen als het niet meer werkt.

Zo heb ik laatst op mijn werk met een dergelijke Debian schijf in een klaslokaal met een digibord het een en ander gedemonstreerd, zonder dat de 'moeder' computer (Windows) er ook maar iets last van kreeg. Na het afsluiten van de computer (of een herstart) draait het dan weer op Windows.
Eigenlijk nog makkelijker dan een computer dualboot maken. Bovendien heb je dan altijd een werkende Debian (of andere distro) bij de hand.
Bovendien kun je het ook gebruiken om een nieuwere (of oudere) versie van je eigen distro te proberen. Zo heb ik een schijf liggen met Debian Wheezy, terwijl Squeeze mijn hoofdsysteen is. Werkt eigenlijk nog makkelijker dan via Virtualbox. Gewoon een oude 40 GB 2,5" schijf.

Dergelijke projecten moeten we meer promoten.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/22, 23:35:16 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #51 Gepost op: 2011/06/22, 23:32:39 »
@h2o: zelf gebruik ik daarvoor een Live-USB of Live-CD van Ubuntu 10.04 LTS. Reden: die heeft puntversies, zodat je toch een beetje "bij" blijft qua updates en zo. Elk half jaar is-ie weer even volledig actueel.

Als je 'm op een USB-staaf zet met usb-disk-creator van Ubuntu zelf, dan kun je documenten e.d. gewoon blijvend opslaan. Wel handig. Beter dan een volledige installatie, want die is te ijzerwaar-specifiek. Een Live-versie draait op zowat alles, zonder gemekker.  :)

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #52 Gepost op: 2011/06/22, 23:39:47 »
Ik ben vol goede moed overgestapt naar Ubuntu omdat ik windows spuugzat was. Nu ben ik op het punt aangekomen dat ik Ubuntu spuugzat ben. Niets maar dan ook niets werkt.

Het verbaast me daarom niet, dat je nu ook Ubuntu spuugzat bent. In plaats van de schuld te geven aan het besturingssysteem (of dat nou Windows is of Linux), kun je beter eens kritisch kijken naar de manier waarop je omgaat met je computer.

Daar heb je misschien wel gelijk in maar ik heb het allemaal wel als "leek" draaiende gehouden onder Windows en Linux. Windows (Vista) heeft op mijn laptop nooit goed gewerkt. Na de SP1 update ging het helemaal mis zo traag als een slak. Met de Microsoft helpdesk een 3 A4-tjes lang proces moeten doorlopen van aan- en uitzetten van allerlei processen voorafgaande aan de SP1 installatie. Met resultaat dat het nog steeds niet werkte. De helpdesk gaf het zelfs op. Maar als je die SP1 niet erop hebt staan werken heleboel programma's en processen minder goed of niet. Wat dus ook te merken was aan de prestaties van mijn laptop. Uiteindelijk dan de overstap genomen naar Linux. Wat in den beginne prima werkte, totdat er meer programma's bij kwamen. De OS werkte en werkt nog steeds goed maar de omliggende software stukken minder.
Bijv. Totem: ik laad een eenvoudig avi formaat bestand en hij kan het gewoon niet lezen, of hangt zich op of sluit onmiddelijk af (hij heeft het alledrie een keer gedaan met datzelfde bestand). Datzelfde bestand draait prima met VLC.
Deja dup: ik maak een backup van mijn persoonlijke map op een externe harde schijf. Wil ik deze backup herstellen omdat ik met Thunderbird dus een aantal mappen/folders ben kwijt geraakt geeft het programma de foutmelding dat er geen backup is om te herstellen. Dejadup is een zeer eenvoudig programma: je stelt je voorkeuren in (bestandslokaties e.d) en off you go. Helaas dus niet. Onder windows heb ik nooit zo'n problemen gehad met de rondom software. Daar had ik meer problemen met de OS.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Voor wat betreft DejaDup: Wanneer je een backup hebt gemaakt kun je individuele bestanden 'herstellen' door er rechts op te klikken en dan moet er een optie zijn om het terug te zetten naar een bepaalde datum. Volgens mij moet dat ook met mappen kunnen. Maar helaas kan ik het nu niet uittesten aangezien ik in Kubuntu zit. Dus probeer eens rechts te klikken op een bestand in je /home/gebruiker (ik gok dat dat de map is die je hebt laten backuppen door dejadup?) en kijk of de optie om te herstellen in het contextmenu staat.

Offline h2o

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #53 Gepost op: 2011/06/22, 23:43:55 »
@ Pjotr: Maar een USB stick is toch veel langzamer (en ook veel kleiner qua opslagcapaciteit) dan een USB schijf? Als ik mijn 2,5" schijven draai dan merk ik eigenlijk nauwelijks snelheidsverlies.
Dat een Live CD goede hardware ondersteuning biedt is natuurlijk waar, maar je hebt dan niet de mogelijkheid van maatwerk, bijv. een blokkendoos systeem. Ik heb bijv. altijd een 4 GB USB stick bij mij waar een kale Debian + LXDE op staat. Alleen partimage, Gparted en andere zaken. Een soort Systemrescue CD, maar dan op Debian gebaseerd.

Een collega van mij heeft nu een Debian Squeeze draaien op een dergelijke schijf met video- foto- en audio bewerking en is daar heel erg content mee.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #54 Gepost op: 2011/06/22, 23:44:46 »
Ik snap echt niet waarom er steeds die vergelijking wordt gemaakt tussen Linux en Windows.
het is echt appels met peren vergelijken.

En er zijn veel opmerkingen die in dit topic gemaakt worden die erg relatief zijn.  Om een voorbeeld te geven. Ik wilde iemand helpen met zijn Vista computer, daar moest een IP-adres ingesteld worden. Nou werk ik zelf alleen met *nix computers zowel voor werk als prive. Je kunt je voorstellen dat het voor mij zeer lastig was het IP-adres in windows in te stellen. Sterker nog het is mij niet gelukt. Dat is nou "gebruikers gemak"



Als ik mij niet vergis: Netwerkverbindingen > LAN-verbinding > eigenschappen > protocollen > TCP/IP > eigenschappen. Maar pin me er niet op vast  :D

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #55 Gepost op: 2011/06/23, 00:32:01 »
Ik ben vol goede moed overgestapt naar Ubuntu omdat ik windows spuugzat was. Nu ben ik op het punt aangekomen dat ik Ubuntu spuugzat ben. Niets maar dan ook niets werkt.

Mijn eerlijke mening, zonder je te willen beledigen, maar ook zonder er doekjes om te winden: als je overstapt naar Linux omdat je Windows spuugzat bent, dan is dat op zichzelf al een zwaktebod.

Want als je redelijk behendig bent met computers, dan kun je ook Windows redelijk laten draaien: zo verschrikkelijk slecht is dat besturingssysteem nou ook weer niet. Het pleit niet voor je computervaardigheid, als je dat niet lukt.

Dat is niet geheel waar Pjotr. Ik was Windows ook spuugzat en ik zit hier nu al met *buntu sinds 2008 en ongoing.

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #56 Gepost op: 2011/06/23, 11:26:29 »
In Windows kan je ten minste een miniatuur zien in het upload venster en in GNOME niet  ;) Geloof mij dat is de rede waarom mensen linux niet gebruiken  >:(
« Laatst bewerkt op: 2011/06/23, 11:46:49 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #57 Gepost op: 2011/06/23, 13:51:34 »
mensen zijn bang van linux omdat het saai is.
elke keer weer doet hij wat hij moet doen  :| :( XD

en wie wil nu een virusvrij systeem waarmee je vrijwel 0 risico loopt?
het leven moet toch een beetje spanning met zich meebrengen?
het is toch veel leuker als je paypal-account geplunderd word omdat je een of andere keylogger op je pc hebt?
dat is toch veel spannender!

@lord4163: ubuntu heeft ook miniaturen, nooit compiz gebruikt?



« Laatst bewerkt op: 2011/06/23, 13:53:50 door niekn »

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #58 Gepost op: 2011/06/23, 14:11:38 »
Ik bedoelde eigenlijk in zon upload/open file venster  ;) Ik denk dat de werkomgeving het probleem is, heel anders als in windows, Als ik Firefox op de Unity launcher zal verplaatsen een om hoog of een omlaag zullen me ouders al weer roepen  XD
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #59 Gepost op: 2011/06/23, 14:15:38 »
Wat mij de laatste tijd opvalt is dat steeds meer Linux mensen overstappen naar win7 op de desktop. Zelfs enkele bekende namen uit de gemeenschap waaronder de maker van Elive. Zelfs Torvalds heeft niets dan lof over het MS OS dus heb ik ook besloten om de fabrieksinstall te laten staan op mijn nieuwe laptop. Afgezien van het feit dat het erg langzaam is in gebruik en ik dagen bezig ben geweest met software installeren en nog meer versies van .net vind ik het op zich wel prettig werken maar ben wel echt bang voor virussen ookal heb ik het volste vertrouwen in comodo en openfirewall.

Mijn doel was om er een week in te werken  maar het is me nog niet gelukt, wil het nog wel proberen maar ik denk niet dat ik alles wat ik onder Linux doe ook kan in Windows en vooral niet gratis. Ik gebruik naast een gelicenceerde Renoise alleen FOSS en heb onder Windows ook best veel problemen om dit werkend te krijgen, ook mis ik bash want bash4win bevredigd me toch niet helemaal al komt het in de buurt als je het uitbouwt wet de gnutils 4 Windows. Wel handig dat ik mijn oude games weer eens kan spelen maar ik ben nou ook niet echt een fanatiek gamer te noemen.
En..... Heeft iemand Qemu-kvm al werkend gekregen in Windows??? ja??? linkjes aub :p
Ik ga het nog wel eens proberen maar geef het weinig kans, ieder zijn ding he.....

Wat ik wel raar vind is dat veel mensen klagen dat er niet genoeg fantsounlijke open source programma's zijn, het enige wat ik mis aan windows is Winamp vanwegen de fantastische shuffle functie en bibliotheek die ook bestanden kan identificeren aan de hand van mapnamen. O ja.... en Winrar om split-archives mee uit te pakken want dat wil in veel distro's nog niet lukken. Ik gebruik alleen FOSS en kan me ook niets bedenken wat je niet met FOSS kan oplossen. Weet iedereen wel van het bestaan van http://sourceforge.net ???

Ik heb Win7 nog niet zelf gebruikt (wel bij m'n ouders) maar vind het eigenlijk ietwat tegenvallen. Ja het ziet er leuk uit die vierkantje knopjes op de taakbalk... maar hij weigerde wel een aantal grote mappen te kopieren van mijn externe HD (NTFS!) naar de C-schijf. Deed gewoon niets, zonder bericht dat kopieren niet mogelijk was of iets dergelijks. Een paar kleinere mappen pakte die wel. Toen dacht ik wel even van: is dit nu het geweldige Windows waarin altijd alles wél werkt (dat lees je tenminste vaak als klacht over Linux/Ubuntu)?

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #60 Gepost op: 2011/06/23, 20:37:07 »
Ik ben vol goede moed overgestapt naar Ubuntu omdat ik windows spuugzat was. Nu ben ik op het punt aangekomen dat ik Ubuntu spuugzat ben. Niets maar dan ook niets werkt.

Mijn eerlijke mening, zonder je te willen beledigen, maar ook zonder er doekjes om te winden: als je overstapt naar Linux omdat je Windows spuugzat bent, dan is dat op zichzelf al een zwaktebod.

Want als je redelijk behendig bent met computers, dan kun je ook Windows redelijk laten draaien: zo verschrikkelijk slecht is dat besturingssysteem nou ook weer niet. Het pleit niet voor je computervaardigheid, als je dat niet lukt.

Dat is niet geheel waar Pjotr. Ik was Windows ook spuugzat en ik zit hier nu al met *buntu sinds 2008 en ongoing.
Ik was Windows ook zat, maar was ook gewoon heel nieuwsgierig naar Linux. Heb denk wel een jaar of twee met een dualboot gewerkt totdat ik Linux volwassen genoeg vond om over te stappen. Ik merkte op een gegeven moment dat ik vrijwel nooit meer op Windows kwam. Toen heb ik Windows XP eraf gegooid en ben ik vrolijk verder gegaan met Linux. Het laatste half jaar draai ik weer dualboot met Windows 7. Ik vind het op zich wel een goed systeem, maar qua gebruiksgemak toch achterlopen op Ubuntu. Maar dat komt omdat ik onder Ubuntu geen virusscanner of firewall nodig heb (althans, niet zulke zware heuristische scanners als in Windows) én omdat het update- en softwarecentrum simpelweg een geniale uitvinding is!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #61 Gepost op: 2011/06/23, 21:38:25 »
@crashit: +1 ; W7 heeft eigenlijk té veel mogelijkheden en is daardoor een zee van verwarring geworden.
Met Ubuntu is het eenvoudiger je eigen referentiekader te maken en daardoor intuïtiever en sneller geleerd.
Het updatesysteem en het softwarecentrum zijn inderdaad geniaal !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #62 Gepost op: 2011/06/23, 21:43:37 »
Ik denk niet dat ik mijn week ga uithouden, vanmiddag de (eerste) reboot naar win7 gedaan. Zit nu na dik 3 weken nog bij elke reboot met ongewenste updates. Heb automatische updates zelfs uitstaan, klik nooit op het ballonnetje waardoor hij zou moeten gaan installeren en toch krijg ik steeds de melding dat ik moet rebooten of het 4 uur mag uitstellen. Beetje vervelend maar goed... zo maar eens GTA spelen, misschien dat dat weer iets goedmaakt.... Linux is ook geven en nemen....

EDIT: heeft iemand eigenlijk al weleens geprobeerd om ports of emerge op windows te installeren?? niet dat het de bestaande problemen zou oplossen maar lijkt me een leuk excuus om win niet meer te laten booten als t misgaat :)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/23, 21:46:12 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #63 Gepost op: 2011/06/23, 22:00:34 »
@crashit: +1 ; W7 heeft eigenlijk té veel mogelijkheden en is daardoor een zee van verwarring geworden.
Met Ubuntu is het eenvoudiger je eigen referentiekader te maken en daardoor intuïtiever en sneller geleerd.
Het updatesysteem en het softwarecentrum zijn inderdaad geniaal !

om die wirwar van mogelijkheden te ordenen hebben ze het lint uitgevonden. dat deed zijn intreden in office 2007 en zit nu overal in windows 7
de meeste mensen zeiden "ze hebben alles door elkaar gegooid", terwijl ze bij office na al die jaren eindelijk eens structuur hebben aangebracht in al die losse balkjes die je kon verschuiven en waar je knoppen kon toevoegen/verwijderen etc. ik ben hierbij een van de weinigen die het lint bij office een goede toevoeging vind, echter bij windows 7 hebben ze het ook doorgevoerd in applicaties als paint en wordpad, die programma's hebben weinig functies en een lint (wat oorspronkelijk is ontworpen voor enorme ladingen functies) ziet daar juist rommelig en onhandig uit. bij paint heb je bijvoorbeeld maar 2 tabbladen, zonde! overigens heeft windows 7 nu niet echt iets nieuws te bieden t.o.v. vista maar kost wel weer honderden euro's!

ik denk dat hier ook weer een deel van het probleem ligt: ik kan met vrijwel alles overweg, het lint van office 2007 bood mij weinig frustratie. de overstap naar ubuntu idem.
mij maakt het niet uit met wat voor een werkomgeving ik werk, ik kan omgaan met zowel unity, gnome, KDE, xfce of fluxbox. ik had met unity dus ook geen enkel probleem.

jammer genoeg zijn de meeste mensen niet zo flexibel als ik....

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #64 Gepost op: 2011/06/23, 23:13:30 »
Ben ik het helemaal mee eens, veel mensen vinden Office 2oo7/2o1o onhandig, maar ik vond het gelijk een geweldige versie. Als je echt bang bent voor de Linux werkomgeving heb ik een goede distro voor je, Zorin OS heb hem getest, ziet er mooi uit en erg stabiel. http://www.zorin-os.com/
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #65 Gepost op: 2011/06/23, 23:25:10 »
Ben ik het helemaal mee eens, veel mensen vinden Office 2oo7/2o1o onhandig, maar ik vond het gelijk een geweldige versie. Als je echt bang bent voor de Linux werkomgeving heb ik een goede distro voor je, Zorin OS heb hem getest, ziet er mooi uit en erg stabiel. http://www.zorin-os.com/

Ter aanvulling, het kan ook met een beetje knutselwerk en Ubuntu.
Kijk maar eens: http://ubuntu-art.org/content/show.php/Windows+7+basic+theme+lookalike+v.2+:%29?content=109348

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #66 Gepost op: 2011/06/23, 23:25:46 »
Het gaat er niet om of Windows beter is of slechter.
Apple riep toen Microsoft Windows op de markt brachten, dat hun software beter was.
Of het zo was kun je over discussiëren maar het feit is, is dat men pc's kocht met Windows er op en dat ze Apple links lieten liggen.

Waarom? Was Windows slechter of beter dan het geen waar Apple mee werkte of waren ze slimmer dan Apple.
Eigenlijk beide. De eerste versies waren niet echt denderend maar win 3 was iets anders.
Windows werd beter en beter maar dat was niet de rede waarom Microsoft verkocht en Apple als kijk stand werd gezien.
Je keek naar een Apple en daar werd verteld wat het kon en wat het koste.
Dan liep je naar de volgende stand en daar stond een pc met Windows en de verkoper hoefde alleen maar te zeggen dat het, hetzelfde kon maar dan tegen een lagere prijs en dat kocht je dan.
Tja wat is de beste software. Dat maakte niet uit want de mensen waren toen niet echt bekend met de software en ze zagen een grafische schil en daar waren ze al van onder de indruk.
Tevens als je een soort Apple kunt hebben maar dan voor een lagere prijs, dan is de keus voor velen snel gemaakt.
Apple maakte daarna de fout die velen maken en ook bij een aantal van de Linux gebruikers gemaakt wordt. Ze gaan de concurrent bashen en dat zorgt er voor dat men een bepaald beeld van zich zelf creëerde. Apple werd het kleine jongetje wat zijn zin niet kreeg en gaat roepen dat het bij de ander slechter is.
Dan krijg je al heel snel dat mensen je niet serieus meer nemen.

Linux heeft door de jaren heen een bepaald beeld gekregen door een groep gebruikers die Linux gebruikte om zich tegen Microsoft af te zetten. Tevens was het vroeger niet echt het makkelijkste systeem en dat zorgde er voor dat ook veel gebruikers weg bleven.
Nu hangen er nog veel van dat soort beelden bij mensen en is Windows zo ingeburgerd dat het moeilijk zal worden om te groeien.
Problemen van Linux zijn niet alleen vanwege de wat mindere software want veel van die mindere software is goed genoeg voor een een hele grote groep gebruikers.
Het is nog altijd voor een deel het beeld wat Linux heeft, naambekendheid en de versnippering.
Als je als beginner bij een distro komt die niet een grafische installatie heeft en waarbij je van alles moet doen om het werkend te krijgen, dan is dat voor veel mensen de eerste en laatste keer dat ze het zullen gebruiken.
Tevens werkt het niet uit de box op ieder systeem. Mensen kopen tegenwoordig een pc die kant en klaar is met daarop Windows. Hoeven ze niets aan te doen want alles werkt al.
Dan zetten ze er Linux op en dan blijkt de audio niet te werken, de videokaart niet goed ondersteund te worden, hun printer werkt niet meer, de telefoon werkt anders als ze hem aankoppelen of het wil niet eens opstarten.
Die gebruikers zullen afhaken of ze blijven het gebruiken omdat ze het werkend hebben gekregen, maar ze zullen bij anderen zeggen dat het niet zo maar werkt.
Dat doen ook de mensen die de verkeerde distro tegen kwamen om mee te beginnen.
Ook dat zorgt voor een bepaald beeld van Linux.
Het nadeel is, is dat als mensen Linux zien en een negatieve reactie met het ene hebben, het ook spiegelen op andere distro's.

Deze problemen moet je op een aantal vlakken aanpakken en dat is vrij lastig omdat de problemen op verschillende punten zitten.
1. Ubuntu moet zich onderscheiden van andere distro's.
2. Hoe de problemen aan te pakken omtrent het niet ondersteunen of slecht ondersteunen van een gedeelte van het hardware.
3. Hoe alles makkelijker te maken zodat iedereen er mee kan werken.

Dit zijn 3 punten waar Ubuntu al een voorsprong heeft op de rest.
1. Ze hebben een eigen desktop. Je kunt er van vinden wat je wilt maar ze onderscheiden zich wel van de rest. Ze hebben een eigen gezicht met hun eigen desktop.
2. Dit pakken ze aan door systemen te leveren met Ubuntu er op waardoor het zeker is dat alles goed ondersteund word en en dat alles optimaal draait. Als dat aanslaat en Ubuntu groeit, dan zullen meer fabrikanten drivers maken voor hun hardware. Dit is wel een moeilijk en langdurig proces.
3. Daar zijn ze mee bezig met hun desktop maar ook met hun software centrum en dergelijke.

Nu nog groots reclame maken.

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #67 Gepost op: 2011/06/23, 23:51:00 »
Even knippen...

Tevens als je een soort Apple kunt hebben maar dan voor een lagere prijs, dan is de keus voor velen snel gemaakt.
Apple maakte daarna de fout die velen maken en ook bij een aantal van de Linux gebruikers gemaakt wordt.

Tel daarbij ook nog eens een paar andere computers op die ook processoren van Motorola gebruikte.
Bijvoorbeeld de Commodore Amiga en Atari ST (Gekscherend ook wel Jackintosh genoemd), dan was het voor iemand die een klein beetje van computers wist het vreemd waarom de Apple zoveel duurder was. Kortom, nog meer voeding om wantrouwen te hebben en dan eerder voor een PC met Windows te kiezen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #68 Gepost op: 2011/06/24, 01:22:38 »
In Windows kan je ten minste een miniatuur zien in het upload venster en in GNOME niet  ;) Geloof mij dat is de rede waarom mensen linux niet gebruiken  >:(

Dat is een probleem van GNOME, want in KDE en E17 zie je die miniaturen wel in uploadvensters.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #69 Gepost op: 2011/06/24, 08:32:47 »
Ik ben het er niet mee eens dat heel veel mensen zo tevreden over Windows zouden zijn. Als dat het geval was dan zouden wij hier deze discussie niet voeren omdat er simpelweg niemand de moeilijke weg zou gaan om een onbekend en mogelijk gevaarlijk besturingssysteem als Linux te gaan installeren. Men is juist niet tevreden omdat als je niet elke jaar of twee jaar het begin image terug zet de hele zaak vol loopt. Wat je ook doet, de kelder loopt altijd onder. Dan het gevaar van malware en  je hebt al twee heel goede redenen om naar iets anders uit te zien. En dan is er de onbekendheid. Men weet niet dat Linux niet gevoelig is voor virussen omdat men niet weet hoe virussen werken. Ja ja, ik weet het als je als gebruiker programma´s zomaar toe gaat staan om zich in je systeem te nestelen dan is de beer los. Maar in Linux moet je dan de gebruiker behoorlijk om de tuin leiden terwijl het in de meeste Windowssituaties om een druk op de knop gaat of het argeloos openen van een mail.
Wat het publiek ook niet weet is dat er tal van redelijk functionerende gratis software voorhanden is. Het probleem met al die dure pakketten is dat die functionaliteit bevatten die een ¨gewone¨ gebruiker zelden of nooit nodig heeft. Maar die betaal je dus wel.
Het laatste en wellicht grootste probleem is de koppelverkoop. Je krijgt Windows erbij en je betaalt er ook voor of je wilt of niet. Daar zou de EU eens iets aan moeten doen. Maar misschien hoeft dat nu niet meer omdat Google hetzelfde gaat doen met de Chrome-PC.
Er zijn een aantal mythes in omloop zoals er is maar 1 besturingssysteem en dat is Windows, o ja er is ook nog een andere maar die is heel duur. Naarmate er meer mensen zijn die deze mythes ontmaskeren en vrij hun eigen besturingssysteem gaan beheren wordt het ook steeds moeilijker om die mythe in stand te houden en stort dat hele bouwwerk in.
He blijft even de vraag wat er eerder instort, de hele monopoliepositie of de markt voor de standaard home en werk pc. ???

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #70 Gepost op: 2011/06/24, 08:49:04 »
ja maar hier komt het punt dat je mensen moet overhalen door voornamelijk de nadruk te leggen op "waarom ubuntu zo goed is" en niet "waarom windows zo slecht is" (wat ook wel zo is, maar daar schrik je mensen mee af)

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #71 Gepost op: 2011/06/24, 11:21:25 »
@Wout55
Citaat
Als dat het geval was dan zouden wij hier deze discussie niet voeren omdat er simpelweg niemand de moeilijke weg zou gaan om een onbekend en mogelijk gevaarlijk besturingssysteem als Linux te gaan installeren.

Sinds wanneer is Linux "mogelijk een gevaarlijk besturingssysteem"? en vooral, waar baseer je dit op?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #72 Gepost op: 2011/06/24, 11:55:18 »
@Progger: Dat is veelal de reacctie van onwetende mensen (onwetend in de zin van dat ze alleen maar Windows kennen en Linux niet of nauwelijks).
@niekn: +1
Maar dat geldt eigenlijk voor alles. Als jij je oog hebt op een Volkswagen Polo en ik adviseer jou een Kia C'eed, dan neem ik aan dat jij ook liever hoort waarom die Kia volgens mijn mening beter is dan die VW en niet waarom die VW zo slecht is. Daarom heb je gelijk dat dat ook voor Ubuntu geldt :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #73 Gepost op: 2011/06/24, 15:54:16 »
@Vistaus: Zou je me echt een Kia adviseren?

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #74 Gepost op: 2011/06/24, 17:38:12 »
Natuurlijk om de Koreaanse economie verder te helpen. Sinds de Duitsers onze komkommer om zeep hebben geholpen, kopen wij geen VW meer. XD
« Laatst bewerkt op: 2011/06/24, 17:40:32 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.