Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 12.04.2 apart downloaden en installeren of gewoon verder blijven updaten ?  (gelezen 3914 keer)

Binnen 2 dagen komt 12.04.2 uit.   Blijkbaar is dit uitgesteld tot 14 februari zoals Pjotr opmerkt: dit heeft blijkbaar serieuze voeten in de aarde zo'n kernelsprong.

Opmerkelijk aan deze puntversie is de vooruitgesprongen kernel.

De meesten onder ons zullen ongetwijfeld 12.04 hebben geïnstalleerd en blijven updaten tot nu (12.04.1).
De vraag is dan ook: gaan jullie 12.04.2 opnieuw installeren, of gaan jullie bij de 'goede oude' versie blijven ?

Ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/31, 10:58:09 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline DeBaas

  • Lid
Bij de updates wordt de kernel ook geïnstalleerd en als default gebruikt.
Je hebt daar dan de mogelijkheid om in geval van nood met een oudere kernel op te starten.
Eens in de zoveel tijd deïnstalleer ik deze oudere kernel versies in Synaptic.
Dus nee, ik ga niet herinstalleren om de . versie.
Voor nieuwe installaties gebruik ik deze wel.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ik ga zeker niet herinstalleren. Alles werkt namelijk prima bij mijn computers die op 12.04 draaien, dus ik heb geen behoefte aan een nieuwere kernel..... :)

Wel ga ik 12.04.2 binnenhalen en op een CD't je zetten. Om er wat mee te spelen, en voor installaties op nieuwere machines. Ben met name benieuwd of-ie ook geschikt is voor Secure Boot, want dat zou nieuw zijn voor 12.04...
« Laatst bewerkt op: 2013/01/29, 15:02:10 door Pjotr »

Offline Tom

  • Lid
Wat goed werkt ..dat laat werken ,dus nee geen herinstall om dat kernel geval.
De rest wie Pjotr maar dan op een sticky.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Ik ga 12.04.2 wel schoon installeren, ik hoop namelijk dat de Broadcom driver met de nieuwe kernel wel gewoon werkt... Nu werkt het niet  :'(

Offline brent8800

  • Lid
Ik update de computer gewoon. Waarom een schone installatie, is dat beter of zo?
Ubuntu 14.04 LTS

Ik update ook gewoon want Bodhi heeft de nieuwere kernel sinds kort al op de PAE- en 64-bits-versies :) Op mijn oude laptoppie blijft het wel de oude kernel tenzij Bodhi/Ubuntu de nieuwe kernel ook naar non-PAE overzet (Bodhi heeft de 12.04-kernel met non-PAE voor oudere computers en dat draait als een tierelier).

Het werkt nu goed dus ik blijf ook gewoon updaten  8-)

Offline brent8800

  • Lid
Binnen 2 dagen komt 12.04.2 uit.

Opmerkelijk aan deze puntversie is de vooruitgesprongen kernel.

De meesten onder ons zullen ongetwijfeld 12.04 hebben geïnstalleerd en blijven updaten tot nu (12.04.1).
De vraag is dan ook: gaan jullie 12.04.2 opnieuw installeren, of gaan jullie bij de 'goede oude' versie blijven ?

Ben benieuwd.

Ubuntu 12.04.2 komt niet vandaag, maar 14 Februari. https://wiki.ubuntu.com/PrecisePangolin/ReleaseSchedule
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Binnen 2 dagen komt 12.04.2 uit.

Opmerkelijk aan deze puntversie is de vooruitgesprongen kernel.

De meesten onder ons zullen ongetwijfeld 12.04 hebben geïnstalleerd en blijven updaten tot nu (12.04.1).
De vraag is dan ook: gaan jullie 12.04.2 opnieuw installeren, of gaan jullie bij de 'goede oude' versie blijven ?

Ben benieuwd.

Ubuntu 12.04.2 komt niet vandaag, maar 14 Februari. https://wiki.ubuntu.com/PrecisePangolin/ReleaseSchedule
Blijkbaar uitgesteld dus.... Enfin, zo'n kernelsprong vereist blijkbaar wat meer tijd dan aanvankelijk gedacht.

Heb de openingspost wat aangepast ivm de datum.

Het is inderdaad dat ze met grote voorzichtigheid werken. Ik denk toch mijn 12.04.1 op te offeren en eens uittesten hoe het zit met die vooruitgesprongen kernel. In ieder geval werkt 12.10 (Mint 14) wel perfect op *mijn* harde waren.
Dit is toch een gedurfd opzet van Canonical om in de LTS zo'n zware aanpassingen te doen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Heeft iemand een goede bron waarin uitgelegd wordt wat er allemaal vernieuwd gaat worden?
Ik lees graag wat meer over de nieuwe kernel en nieuwe X server die er blijkbaar gaan komen.

Ik kan me niet voorstellen dat men zonder melding vooraf ineens een hele nieuwe kernel zal installeren bij bestaande installaties. Ook niet zo waarschijnlijk zal het zijn dat een standaardinstallatie van 12.04.2 ook een hele nieuwe kernel zal krijgen. Je wil als bedrijf niet tegen allerlei verrassingen aanlopen als je Ubuntu installeert na een bepaalde datum, omdat die dan ineens allerlei andere versies van kritieke onderdelen zou hebben.

Wat ik wél verwacht is dat er allerlei alternatieve pakketten zijn die je zelf zal moeten installeren als je de nieuwe kernel e.d. wil hebben. En dat kan nu al via het pakket linux-generic-lts-quantal voor de kernel en xserver-xorg-lts-quantal voor de X server.

Wat ik dus verwacht is dat er helemaal niets verandert bij de 12.04.2 release. Het enige wat die release zal zijn is een nieuwe installatiecd met bijgewerkte pakketten. Draai je nu 12.04.1, dan zal je door het updaten precies hetzelfde systeem krijgen als een verse installatie van 12.04.2

Sterker nog, ik heb vandaag of gisteren een update gekregen waardoor ik nu al 12.04.2 draai. Voer maar eens lsb_release -a uit in een terminal, dan zie je het vanzelf.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wat je schrijft klinkt aannemelijk, maar er is veel onduidelijk... Ik heb ook al geprobeerd om meer duidelijkheid te krijgen via het Engelse Ubuntuforum, maar tevergeefs. Ik ben zeer benieuwd wat we op 14 februari op de webstek van Canonical voor iso aangeboden gaan krijgen voor 12.04.2.

Veel dingen zijn in beweging..... Zoals je weet, overweegt men zelfs om 14.04 LTS geheel rollend te maken, en de tussenversies compleet af te schaffen.

@Johan: Aangezien ze een paar extra weken hebben uitgetrokken voor 12.04.2 neem ik aan dat *als* de nieuwe kernel/X-server standaard worden dat ze deze extra tijd gebruiken om het extra goed te testen dus ook voor bedrijven zou dat geen probleem moeten zijn zolang het allemaal goed getest is.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Wat extra tijd om alles te testen is natuurlijk alleen maar goed voor de kwaliteit, maar een week of 2 is echt te weinig, zeker voor zoiets fundamenteels als de kernel of X server. Die verander je gewoon niet in 2 weken tijd, dat is waanzin.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ik heb ondertussen wel iets gevonden, al is de informatie wel van augustus dus kan verouderd zijn.

Zie hier: https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/2012-August/035615.html
En hier: https://wiki.ubuntu.com/X/Blueprints/LtsPointUpdatesForXorg

Samengevat:
  • Een verse installatie van 12.04.2 zal de nieuwe onderdelen gebruiken, je krijgt wel instructies voor als je toch de oudere versies wil gebruiken. Waarschijnlijk moet je dan installeren met de 12.04.1 cd.
  • Bestaande installaties en upgrades vanuit oudere versies blijven bij de oudere versies.
  • Wil je de nieuwe kernel en xorg, dan moet je die beide installeren. Je kan geen nieuwe kernel met de oude xorg gebruiken of andersom. Op een server kan je natuurlijk wel kiezen om geen xorg te gebruiken dus alleen de nieuwere kernel gebruiken kan dan wel.
  • Installatie van de nieuwere pakketten doe je het beste met de "metapakketten" die andere pakketten meeslepen. Welke dat precies zijn heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik gok dat dat de linux-generic-lts-quantal en xserver-xorg-lts-quantal pakketten zullen zijn.
  • De oudere versies krijgen gewoon de LTS lange termijn ondersteuning.
  • De nieuwere versies worden ondersteund tot aan 14.04, waarna ze geüpgrade worden naar de "backport" van 14.04 ipv 12.10.
  • Upgrades van 12.04.2 naar nieuwere versies gaan niet lukken als je deze nieuwe pakketten gebruikt.
  • Dit lijstje is incompleet, kan verouderd zijn of andere fouten bevatten

Offline DeHarg

  • Lid
Weet niet of het voor dit onderwerp relevant is, maar de daily build van 12.04.2 bevat linux kernel 3.5.0.23.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Weet niet of het voor dit onderwerp relevant is, maar de daily build van 12.04.2 bevat linux kernel 3.5.0.23.
Zeker relevant! Dank voor het melden.  :)

Eén ding staat blijkbaar al vast: standaard zal 12.04.2 een kernelsprong maken....

Wat extra tijd om alles te testen is natuurlijk alleen maar goed voor de kwaliteit, maar een week of 2 is echt te weinig, zeker voor zoiets fundamenteels als de kernel of X server. Die verander je gewoon niet in 2 weken tijd, dat is waanzin.

Dat heb ik ook niet gezegd? Dat testen waren ze al aan het doen, ze hebben er simpelweg 2 EXTRA weken voor uitgetrokken, dus bovenop het testen NOG 2 weken.

Weet niet of het voor dit onderwerp relevant is, maar de daily build van 12.04.2 bevat linux kernel 3.5.0.23.
Eén ding staat blijkbaar al vast: standaard zal 12.04.2 een kernelsprong maken....

Alleen is het voor mij nog niet helemaal duidelijk of we die sprong gaan beleven via de reguliere updates, of gewoon door 12.04.2 te (her-)installeren.
Ik zie daar toch een reden om die ISO even mee te pakken en zo met een nieuwere kernel de LTS te mogen beleven.
Of zou er toch een specifieke reden zijn om de kernel van 12.04 te verlaten door Canonical ? Ik merk geen enkel probleem, maar natuurlijk *gebruik* ik Xubuntu / Ubuntu en test eigenlijk niet veel uit op het scherpst van de snee.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline DeHarg

  • Lid
Citaat
Of zou er toch een specifieke reden zijn om de kernel van 12.04 te verlaten door Canonical ? Ik merk geen enkel probleem, maar natuurlijk *gebruik* ik Xubuntu / Ubuntu en test eigenlijk niet veel uit op het scherpst van de snee.

Met de linux kernel 3.2.xx kreeg ik Ubuntu 12.04 LTS (ondersteuning tot 2017!!) niet of slecht aan de praat op nieuwe apparatuur. Met de versie 3.5.xx of zelfs de versies 3.6.xx en 3.7.xx geen problemen meer.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/03, 15:01:13 door DeHarg »

Citaat
Of zou er toch een specifieke reden zijn om de kernel van 12.04 te verlaten door Canonical ? Ik merk geen enkel probleem, maar natuurlijk *gebruik* ik Xubuntu / Ubuntu en test eigenlijk niet veel uit op het scherpst van de snee.

Met de linux kernel 3.2.xx kreeg ik Ubuntu 12.04 LTS (ondersteuning tot 2017!!) niet of slecht aan de praat op nieuwe apparatuur. Met de versie 3.5.xx of zelfs de versies 3.6.xx en 3.7.xx geen problemen meer.

En voor mensen als jij is het dus sowieso een aanrader om de 'nieuwe' 12.04 te installeren want dan heb je toch een LTS op je nieuwe hardware i.p.v. een tussenversie :)

Citaat
Of zou er toch een specifieke reden zijn om de kernel van 12.04 te verlaten door Canonical ? Ik merk geen enkel probleem, maar natuurlijk *gebruik* ik Xubuntu / Ubuntu en test eigenlijk niet veel uit op het scherpst van de snee.

Met de linux kernel 3.2.xx kreeg ik Ubuntu 12.04 LTS (ondersteuning tot 2017!!) niet of slecht aan de praat op nieuwe apparatuur. Met de versie 3.5.xx of zelfs de versies 3.6.xx en 3.7.xx geen problemen meer.

En voor mensen als jij is het dus sowieso een aanrader om de 'nieuwe' 12.04 te installeren want dan heb je toch een LTS op je nieuwe hardware i.p.v. een tussenversie :)
Inderdaad. Misschien voor jou ook een reden om nu toch bij de LTS te blijven, Vistaus?  :)

@Luckiboy: Ehm, ik zit al maanden op de LTS hoor :)

@Luckiboy: Ehm, ik zit al maanden op de LTS hoor :)
Oh, dat is nieuw voor mij. Ik dacht dat je gedwongen was over te stappen naar 12.10 wegens je hardware. Enfin, weer wat geleerd.  :)