Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lexmark S505 Xsane  (gelezen 1101 keer)

Lexmark S505 Xsane
« Gepost op: 2012/02/21, 18:55:49 »
Hallo Ubunters,

Ubuntu 11.10 64 bit, Lexmark S505 printer wordt herkent print ook alles MAAR het scannen lukt niet.!!!
Bij apparaten zoeken zegt hij Xsane 0.998 kan apparaat niet vinden.
Sane en XSane via terminal geinstalleerd.
Heb gezocht in internet kan niet goed vinden wat ik moet doen.

Bedankt

Diplomsommelier

Offline HarzG

  • Lid
Re: Lexmark S505 Xsane
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/21, 22:07:22 »
Als ik naar de versienummers kijk, valt mij het volgende op:
Citaat
bij Debian
squeeze (stable) (graphics): featureful graphical frontend for SANE (Scanner Access Now Easy)
0.997-2+b1: amd64 armel i386 ia64 kfreebsd-amd64 kfreebsd-i386 mips mipsel powerpc s390 sparc
wheezy (testing) (graphics): featureful graphical frontend for SANE (Scanner Access Now Easy)
0.998-3: amd64 armel armhf i386 ia64 kfreebsd-amd64 kfreebsd-i386 mips mipsel powerpc s390 sparc
sid (unstable) (graphics): featureful graphical frontend for SANE (Scanner Access Now Easy)
0.998-3: alpha amd64 armel armhf hurd-i386 i386 ia64 kfreebsd-amd64 kfreebsd-i386 mips mipsel powerpc s390 sh4 sparc sparc64
bij Ubuntu
oneiric (graphics): featureful graphical frontend for SANE (Scanner Access Now Easy) [universe]
0.998-3ubuntu1: amd64 i386
In Ubuntu wordt dus een experimentele/testing-versie van Xsane gebruikt als je met 11.10 (Oneiric) werkt.

Als work-around kan ik slechts de volgende oplossing aanbieden.
Een digitaal fototoestel kan redelijke foto's maken (zonder flits) van een plaatje (document/foto). Nadien kan je met een fotoprogramma (zoals digiKam) bewerkingen uitvoeren om de "gescande" afbeelding te bewerken.
(Het grote voordeel is: er is geen pc voor nodig om snel een kopie van een brief of afbeelding te maken.
Het grote nadeel is: een echte scan levert betere kwaliteit.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Lexmark S505 Xsane
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/21, 22:56:52 »
Heel hartelijk bedankt

ik zal wel iets fout gedaan hebben maar ik wil gewoon een a4 kunnen scannen.
doe met foto's niets.
Printen van brieven en zo werkt zeer goed maar als ik een dokument wil scannen
vindt hij de scanner (S505 allinoneprinter)niet.
Andere oplossing ???

diplomsommelier

Offline HarzG

  • Lid
Re: Lexmark S505 Xsane
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/23, 21:00:30 »
ik zal wel iets fout gedaan hebben maar ik wil gewoon een a4 kunnen scannen.
Er zijn bepaalde merken die weinig/niets aan drivers voor Linux aanbieden en merken waar alleen sommige types van printers/scanners onder Linux werken. Als dat voor een multi-functioneel apparaat zoals de Lexmark S505 aan de orde is, dan is het "jammer, maar helaas".
Vroeger had ik een Canon drukker met een scan-"cartridge" (inkt-cartridge eruit, scan-kop erin). Dat werkte onder Windows prima met afdrukken+scannen, maar onder Linux werkte alleen de functie afdrukken. De scanner werd helemaal niet gezien.

Vandaar dat mijn pragmatische oplossing voor je probleem was: "scan" je A4-tje met een fototoestel, want dat toestel wordt wel gezien met Linux.

Een andere optie zit misschien in het apparaat zelf. Ik ken een toestel dat zichzelf aan het systeem bekend maakt door een instelling te kiezen bij "verbinding/communicatie" en daar voor "verzenden als" een bepaalde indeling vast te leggen.
Kan je op de Lexmark S505 op het paneel vastleggen dat je een scan standaard als PDF bewaart en direct naar een pc verzend? Als dat zo is wordt de Lexmark misschien automatisch gekoppeld net zoals een USB-stick en wordt het gescande PDF-bestand getoond.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Lexmark S505 Xsane
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/25, 19:26:49 »
Hallo HarzG,

Bedankt voor je antwoord heb nog eens alles uitgeprobeerd en de scanner drivers opnieuw gedownload.
tijdens dit opstart verhaal de printer via de usb aangesloten inplaats van WLan en nu wordt het wel
erkend en kan ik scannen. Met WLAn echter nog steeds niet.
bedankt maar weer
diplomsommelier