Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] mp3 op dvd, kwaliteit onvoldoende  (gelezen 2171 keer)

[Opgelost] mp3 op dvd, kwaliteit onvoldoende
« Gepost op: 2010/06/14, 12:05:30 »
Ik wil graag audio op dvd, omdat er meer op gaat. Hiertoe heb ik mijn muziek m.b.v. SoundConverter naar mp3 omgezet in kwaliteit `very high`, d.i. 256 kbps. Het resultaat valt tegen, sommige nummers hebben een onacceptabele kwaliteit, m.n. in de hoge tonen.
Hoe kan ik audio met een redelijke kwaliteit op dvd branden?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/14, 16:15:08 door Rinus Vriend »

Offline vanadium

  • Lid
Re: mp3 op dvd, kwaliteit onvoldoende
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/14, 13:05:23 »
Het is volgens mij zowat onmogelijk dat je het verschil zou horen tussen een 256 kbps mp3 en de originele CD. Ik onderstel dat je een data DVD met daarop mp3's brand? Wat gebruik je om die af te spelen?

Offline Hawk

  • Lid
Re: mp3 op dvd, kwaliteit onvoldoende
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/14, 13:36:32 »
Ik wil graag audio op dvd, omdat er meer op gaat. Hiertoe heb ik mijn muziek m.b.v. SoundConverter naar mp3 omgezet in kwaliteit `very high`, d.i. 256 kbps. Het resultaat valt tegen, sommige nummers hebben een onacceptabele kwaliteit, m.n. in de hoge tonen.
Hoe kan ik audio met een redelijke kwaliteit op dvd branden?

Zou je even kunnen verduidelijken wat je precies bedoeld met "mijn muziek m.b.v. SoundConverter naar mp3 omgezet in kwaliteit `very high". Wat bedoel je daarmee? Wat voor "muziek" heb je omgezet?

1) Heb je rechtstreeks van de cd naar mp3's met SoundCoverter geript?

2) Of heb je mp3's die je al had naar een andere kwaliteit/bitrate omgezet met SoundCoverter?


Re: mp3 op dvd, kwaliteit onvoldoende
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/14, 16:14:16 »
O.K.
Ik heb het nog eens gedaan en nu geeft hij een aardige kwaliteit.
Ik heb geen idee wat er nu anders is als de eerste maal. Bedankt voor de reactie, want weten dat `t goed moet kunnen, doet vaak wonderen.

Offline Dorst

  • Lid
Re: [Opgelost] mp3 op dvd, kwaliteit onvoldoende
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/14, 20:42:12 »
Ik heb eerder gemerkt dat omzetten van flac naar mp3, ondanks instellen van de hoogst mogelijke kwaliteit, slechts een bitrate van 128kb of zelfs nog minder geeft.

Offline chaos7

  • Lid
Re: [Opgelost] mp3 op dvd, kwaliteit onvoldoende
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/14, 23:04:58 »
muziek wat op een bitrate van 128 staat kan je nooit naar de kwaliteit krijgen van 256 of hoger
het is en blijft 128.
wil je dus goede kwaliteit muziek moet je die dus ook in een zo hoog mogelijke bitrate opslaan.

gewoon mijn gedachten, oftewel mijn 2 centen
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] mp3 op dvd, kwaliteit onvoldoende
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/16, 19:41:48 »
Soundconverter gebruikt gstreamer voor conversie, en de mp3 module daarin is al sinds jaar en dag niet goed ingesteld, t.t.z. "broken".
De beste kwaliteit tegen minimale bestandsgrootte krijg je met lame in variable bitrate:

lame -V 2 in.wav

geeft je een mp3 met een grootte van ongeveer een 192kbps bestand, maar met variabele encodering: "moeilijke" stukken aan 256 of 320 kbps, "gemakkelijker" stukken aan lagere bitrate. Deze -V 2 instelling is voor 99.9% van de bevolking "transparant", d.w.z., niet te onderscheiden van het origineel, zelfs met zeer goede oren en een zeer goede installatie. Velen zullen ook het onderscheid met -V 3 of zelfs -V 4 niet horen (~bestandsgrootte van resp. een cbr 160 kbps en 124 kbps).

De uiteindelijke beslissing omtrent de kwaliteit hangt af van je vereisten en je oren.