Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het automatisch aankoppelen van "andere" schijven  (gelezen 2676 keer)

Offline DJ93

  • Lid
Het automatisch aankoppelen van "andere" schijven
« Gepost op: 2018/11/12, 09:51:43 »
Hallo medeforummers,
Ik gebruik sinds kort Ubuntu Studio (om uit te proberen) en het bevalt me bijzonder goed.
Maar het feit dat ik hier verschijn, is dat ik toch een hindernis ondervind bij dit systeem.
Na het opstarten van de computer gaat ie, net als mijn topic-titel zegt, alle extra schijven en USB stikkies automatisch mounten. Dat vind ik zeer irritant en ik wil er van af.
Voor de USB stikkies is het makkelijk: eruit trekken voor de opstart, maar met de extra schijven ingebouwd is dat ietsie moeilijker. Er zijn 2 schijven met elk 2 partities en ook de door het systeem gereserveerde partities moeten eraan geloven.
Nu zal er hoogstwaarschijnlijk ergens een bestandje zijn die aangepast moet worden, maar ik weet niet welke en hoe dat eventueel moet.
Dus bij deze mijn verzoek om hulp en heel graag een beetje voorgekauwd (nog niet veel kennis van Linux).

Alvast dank en een groet, DJ.

Re: Het automatisch aankoppelen van "andere" schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/12, 09:58:16 »
Dat kan je aanpassen in het bestand /etc/fstab
Maar dit kan je grafisch doen met het programma gnome-disk-utility
Dit moet je eerst installeren als dat nog niet aanwezig is en dan vind je het in het menu onder Disks of Schijven
Daar klik je de partitie aan en dan kan je de koppelopties bewerken door op het tandwieltje te klikken.

Succes!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Het automatisch aankoppelen van "andere" schijven
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/12, 10:07:42 »
Je kunt alles wat je niet automatisch aangekoppeld wil hebben, aankoppelen in /mnt in plaats van /media. Alle koppelpunten in /media verschijnen op je desktop zodra ze aangekoppeld worden, die van /mnt niet.
Netwerkvolumes zou ik in /etc/fstab aankoppelen, maar usb-volumes en andere externe opslagmedia niet.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Het automatisch aankoppelen van "andere" schijven
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/12, 23:00:04 »
Bedankt, mensen. Het is gelukt. Ik heb in dit geval de suggestie van Pederoco uitgevoerd.
Groet.

Re: Het automatisch aankoppelen van "andere" schijven
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/14, 08:20:03 »
Je kunt alles wat je niet automatisch aangekoppeld wil hebben, aankoppelen in /mnt in plaats van /media. Alle koppelpunten in /media verschijnen op je desktop zodra ze aangekoppeld worden, die van /mnt niet.
Netwerkvolumes zou ik in /etc/fstab aankoppelen, maar usb-volumes en andere externe opslagmedia niet.

Alles wat bij mij automatisch aangekoppeld wordt staat in mnt en niet in media. Hoe kan dat??
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Het automatisch aankoppelen van "andere" schijven
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/14, 09:31:48 »
Alles wat bij mij automatisch aangekoppeld wordt staat in mnt en niet in media. Hoe kan dat??
Wellicht heb je het op "automatisch aankoppelen via fstab? USB schijven die je inplugt, worden automatisch aangekoppeld onder /media/$USER. Je kan partities automatisch laten aankoppelen bij opstart door ze in fstab op te nemen. Dan kunnen ze aangekoppeld zijn onder /mnt: je bepaalt dat immers zelf.

Re: Het automatisch aankoppelen van "andere" schijven
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/14, 13:08:23 »
Nog nooit heb ik het etc/fstab aangepast.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Het automatisch aankoppelen van "andere" schijven
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/14, 14:02:06 »
Ik weet niet wat er op jou systeem is gebeurd, maar standaard wordt er niets zonder je medeweten aangekoppeld onder /mnt. Ben je wel zeker dat er bij jou iets automatisch onder /mnt aangekoppeld wordt?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Het automatisch aankoppelen van "andere" schijven
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/14, 17:30:32 »
Geen enkele Linux die ik ken koppelt automatisch volumes aan onder /mnt, dat gebeurt enkel onder /media en meestal zelfs /media/gebruiker/ (via gvfs).
Als je niet wil dat volumes op je desktop verschijnen, moet je ze onder /mnt aankoppelen via fstab of "handmatig" vanuit /etc/rc.local. Dat wordt echter beslist niet aangeraden voor verwisselbare volumes. Fstab dient expliciet voor alles wat niet verwisselbaar is of stabiel geïntegreerd zit in het systeem zoals je cd/dvd/BR-drive.

Moderne Linux desktopomgevingen koppelen verwisselbare opslagmedia volautomatisch aan zodra je ze inplugt. Dat heet gebruiksvriendelijkheid. Die aankoppeling is zoals hoger aangegeven onder /media/gebruiker/ maar nooit onder /mnt.

Re: Het automatisch aankoppelen van "andere" schijven
« Reactie #9 Gepost op: 2019/04/15, 04:56:09 »
Begrijp er echt helemaal niks van. Ik ga een dezer dagen Xununtu opnieuw installeren en zal dan kijken wat er gebeurd met de externe schijven en waar ze aangekoppeld worden.
Op dit moment is het een groot mysterie voor mij.
Heb er geen last van, maar begrijp het gewoon niet niet.
Zal het later indien nodig in een nieuw topic aan de orde brengen.
Tot zover dank ook al schiet ik er niks mee op.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen