Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitie verwijderen, welke actief?  (gelezen 3961 keer)

Offline John K

  • Lid
partitie verwijderen, welke actief?
« Gepost op: 2011/10/17, 17:05:23 »
Ik beh op 1 schijf 2 / partities staan, de ene met een ongebruikte Ubuntu en de andere met Ubuntu / welke mijn huidige beturingssysteem is. Deze staan aan het begin van de schijf, ext 1 en ext 2.

Nu wil ik de ongebruikte partitie verwijderen om toe te voegen aan degene waar mijn actieve besturingssyteem opstaan. Maar hoe kan ik nu zien waar de huidige opstaat, op ext 1 of ext 2??? Ik gebruik Gparted zowel als live iso als als geinstalleerd pakket. In beide is het mij niet duidelijk, ook in Disc Utility niet.

Groeten John

Offline John K

  • Lid
Re: partitie verwijderen, welke actief?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/17, 17:21:08 »
Ik bedoel inderdaad sda1 en sda2. Nu zie ik in Gparted achter sda2 /  en boot staan en in Disk Utility sda1 not mounted en sda2 mounted at /.

Dus moet het wel sda 1 zijn met de te verwijderen en niet actieve ubuntu, toch?
« Laatst bewerkt op: 2011/10/17, 17:24:34 door John K »

Offline John K

  • Lid
Re: partitie verwijderen, welke actief?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/17, 17:28:43 »
Ik had een win dual boot met ubuntu 32 bit, win verwijdert en op die partitie ubuntu 64 bit gezet om te zien wat het verschil zou zijn. Op beide ubu's dezelfde gebruikersinfo zetten is wat lasting, bij de actieve ubuntu heb ik Home op een aparte partitie (sda8) en het lijkt me superlasting de sda 1 en 2 aan dezelfde aparte Home te koppelen.

Offline John K

  • Lid
Re: partitie verwijderen, welke actief?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/17, 17:41:39 »
Is het niet makkelijker, nu de inactieve sda1 blijkt, deze sda1 met de Gparted live cd te verwijderen en sda2 (met de actieve ubu) daarna te vergroten met de vrij gekomen ruimte?

Re: partitie verwijderen, welke actief?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/17, 17:45:25 »
Citaat
Ik bedoel inderdaad sda1 en sda2. Nu zie ik in Gparted achter sda2 /  en boot staan en in Disk Utility sda1 not mounted en sda2 mounted at /.


De gemounte partitie is je actieve partitie dus niet verwijderen!

Overigens is het beter dunkt me geen wijzigingen met gparted aan te brengen van een andere partitie.
Beter de Gparted of live CD gebruiken, en dan de wijziging aanbrengen.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline John K

  • Lid
Re: partitie verwijderen, welke actief?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/17, 17:49:28 »
Ik schreef ook "met de Gparted live cd"...

Re: partitie verwijderen, welke actief?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/17, 17:52:39 »
Het vergroten kun je ook doen met  Gparted op de LiveCD


Het zijn allemaal wel primaire partities toch!
« Laatst bewerkt op: 2011/10/17, 17:54:50 door Leon_III »
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline John K

  • Lid
Re: partitie verwijderen, welke actief?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/17, 18:03:58 »
Beide primaire

Re: partitie verwijderen, welke actief?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/17, 18:04:48 »
Geen swap ?
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline John K

  • Lid
Re: partitie verwijderen, welke actief?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/17, 18:16:49 »
niet op sda 1 en 2, ik heb swap op een aparte partitie, net als /home.

Offline Wout55

  • Lid
Re: partitie verwijderen, welke actief?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/17, 18:30:58 »
Toevallig heb ik gisteren een dergelijke operatie uitgevoerd. Niet met de live Cd maar een andere Ubuntu partitie. Mijn 11.04 was in april kennelijk in een ander partitie terecht gekomen dan toen mijn bedoeling was (Een pietluttige 10 Gig ipv  50 Gig). En nu had ik een acuut ruimteprobleem. Daarvoor stond op die schijf een veel te grote swap van 18 gig. Ik heb eerst de niet actieve Ubuntu afgekoppeld, de swap verkleind en daarna de vrijgekomen ruimte aan die partitie gehangen. Zo te zien ging hij daarna de hele rotzooi weer naar het begin van de nieuwe partitie verplaatsen. Er zijn geen ongelukken gebeurd maar ook nergens aangezeten tijdens het proces. En hij doet het nog.  ^-^ ik denk wel dat het makkelijker is een extra stuk erachter te plakken dan ervoor.

Offline John K

  • Lid
Re: partitie verwijderen, welke actief?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/17, 19:59:27 »
Ja ervoor plakken, van sda1 naar sda2 zou misschien een probleem kunnen opleveren.

Iemand ervaring?

Offline vanadium

  • Lid
Re: partitie verwijderen, welke actief?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/17, 20:33:41 »
Maar hoe kan ik nu zien waar de huidige opstaat, op ext 1 of ext 2???
mount
Als sda2 je actieve partitie is, dan zal je die inderdaad naar voren moeten schuiven. Dat is een proces van lange adem, dat niet altijd goed verloopt.

Ik zou hier voor de korte pijn kiezen, herpartitioneren en gans het systeem opnieuw installeren. Houdt in dat je de reservekopie van je data (op een externe harde schijf) bijwerkt, alles herpartitioneert, en dan de data terugplaatst.

Een goede partitionering is: een 10 GB voor het systeem, de rest minus swapruimte voor /home en de rest swap (1 × je RAM geheugen + 500 MB).

Bij herinstallaties kan je dan je systeempartitie herformatteren, maar kan je de data laten staan. Bij opwaarderen verkies ik ook een verse home directory. Daarom hernoem ik mijn oude homedirectory (vb: vanadium -> vanadium_oud), zodat een nieuwe "vanadium" directory wordt aangemaakt. De gegevens en geselecteerde configuratiegegevens (vb. email) kan ik dan vanuit vanadium_oud in een oogwenk in de nieuwe vanadium zetten.