Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu wil installeren op opstartbare USB stick  (gelezen 1317 keer)

Offline Sjeeku

  • Lid
Ubuntu wil installeren op opstartbare USB stick
« Gepost op: 2020/02/05, 21:23:08 »
Ik heb een nieuwe mini PC (Intel NUC) aangeschaft zonder OS en zou daarop Ubuntu 18.04 LTS willen installeren.
Daartoe heb ik een opstartbare USB stick gemaakt.
Als ik de installatie probeer uit te voeren krijg ik na schermen voor het instellen van de taal en het toetsenbord de melding dat er te weinig ruimte voor installatie zou zijn (voor de rest zijn er geen opties).
Het lijkt erop dat Ubuntu zich wil installeren op de USB stick (8 GB)  en niet op de SSD.
Ik denk dat dit iets met de BIOS instellingen te maken heeft, maar durf daar niet al te veel in aan te passen.
Wie kan me helpen dit op te lossen?
Alvast bedankt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu wil installeren op opstartbare USB stick
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/05, 21:26:05 »
Kijk eerst eens met gparted. disks of schijven of de interne opslag zichtbaar is.
Met welk program in welk OS heb je de USB aangemaakt?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Sjeeku

  • Lid
Re: Ubuntu wil installeren op opstartbare USB stick
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/05, 21:37:00 »
Met GParted was alleen de USB stick zichtbaar.
De USB stick is gemaakt vanuit een gedownload ISO bestand (ubuntu.com) door de optie ¨opstartbare USB stick maken¨ te gebruiken (rechter muisknop).
Deze zijn uitgevoerd op een andere mini PC met Ubuntu 16.04 resp een desktop met Linux Mint (geen andere OS aanwezig)

Re: Ubuntu wil installeren op opstartbare USB stick
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/06, 00:17:23 »
In een barebone zoals deze Intel NUC moet je zelf de M.2 SSD en het werkgeheugen insteken...

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu wil installeren op opstartbare USB stick
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/06, 18:00:04 »
zet de .iso op de stick met, (terminal)
cd ~/Downloads # plaats van de iso
sudo dd bs=4M if=NaamVanDe.iso of=/dev/sdX status=progress
# X is de USB, te achterhalen met gparted, disks, schijven of (terminal) sudo fdisk -l

Zorg dat je de USB opstart in EFI modus.
Zet eventueel in de BIOS secureboot uit.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Sjeeku

  • Lid
Re: Ubuntu wil installeren op opstartbare USB stick
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/06, 21:38:13 »
Bedankt voor de reakties.  M2 SSD en werkgeheugen zijn geinstalleerd (moeten die misschien nog worden geïnitialiseerd op de een of andere wijze?)
@debaas: ik zal uw voorstel komend weekend eens uitproberen.

Offline Sjeeku

  • Lid
Re: Ubuntu wil installeren op opstartbare USB stick
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/09, 12:03:13 »
Ik heb nog eens wat dingen nagezocht en het blijkt dat de opstartbare stick minimaal USB 2.0 functionaliteit moet hebben.
Om te zorgen dat deze stick 100% in orde is, heb ik deze met Ubuntu 18.04 besteld bij de software consulent. Daarna pas weer verder.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu wil installeren op opstartbare USB stick
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/11, 12:03:31 »
Ik heb nog eens wat dingen nagezocht en het blijkt dat de opstartbare stick minimaal USB 2.0 functionaliteit moet hebben.
Om te zorgen dat deze stick 100% in orde is, heb ik deze met Ubuntu 18.04 besteld bij de software consulent. Daarna pas weer verder.

Er zijn ook Steunpunten die dat, gratis of voor de kost van de stick, voorzien. Soms is dat meer interessant omdat een steunpunt makkelijker advies kan geven (keuze 18.04.3 of 19.10 ) ivm je hardware en drivers.
Maar enfin dit is maar een kleine suggestie
« Laatst bewerkt op: 2020/02/11, 12:06:45 door Joshua Orbit »