Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Video "Werken met RAW camera-bestanden"  (gelezen 10369 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Video "Werken met RAW camera-bestanden"
« Gepost op: 2015/06/02, 21:13:57 »
In ander verband schrijf ik een artikel over beeldbewerking met GIMP. Dit keer gaat het over het compenseren van overbelichting. Deze artikelen zijn bedoeld voor iedereen, inclusief beginners, en gaan dus stap voor stap naar het beoogde doel.

Dit keer stip ik in het artikel toch ook het werken met RAW bestanden aan. Omdat veel mensen geen idee hebben van de mogelijkheden daarvan heb ik er maar eens een video van gemaakt.

Misschien ook wel leuk voor sommige Forumleden.

[Als het een beetje aanslaat heb ik wel zin om wat meer van dit soort video's te maken binnen mijn interessegebied]
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Video "Werken met RAW camera-bestanden"
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/02, 23:25:54 »
Goed bezig! Na de vakantie zal het zeker handig zijn deze video erbij te pakken voor het bewerken van al die vakantiefoto's :)
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Video "Werken met RAW camera-bestanden"
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/03, 08:10:17 »
leuk om deze video te zien. ik vindt het leuk om met Gimp te werken maar weet nog lang niet wat je er allemaal mee kan.

bedankt, =D
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Video "Werken met RAW camera-bestanden"
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/03, 08:16:01 »
leuk om deze video te zien. ik vindt het leuk om met Gimp te werken maar weet nog lang niet wat je er allemaal mee kan.

bedankt, =D

Graag gedaan! Ik ontdek ook steeds nieuwe mogelijkheden in GIMP. Heerlijk programma!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Video "Werken met RAW camera-bestanden"
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/03, 11:50:21 »
@jvecht,

Leuke video het geeft een goed overzicht van wat je met Gimp kan doen.

Heb je Kazam hier voor gebruikt?.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Video "Werken met RAW camera-bestanden"
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/03, 12:02:10 »
Hoi Henk,

Ik gebruikte Simplescreenrecorder tezamen met een dasspeldmicrofoon van DX.com van 2 euro. Dat gaat heel prima.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Video "Werken met RAW camera-bestanden"
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/03, 15:54:10 »
Mooi gedaan.
Misschien interessant om KeyMon te installeren, hiermee kunnen de kijkers zien welke toetsen of muisknoppen je telkens gebruikt. Kirstie heeft dit een keertje hier op het forum aangehaald en ik vind het zeer nuttig bij zulke instructievideos.
Ook zou ik de aftiteling op het einde vanaf onderen laten verschijnen en wat trager laten lopen want het ging voor mij te snel ;-)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/04, 19:47:20 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Video "Werken met RAW camera-bestanden"
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/03, 18:12:25 »
Ik heb wel aan Keymon gedacht. Ga ik dan maar eens uitproberen! De ondertiteling van onder? OK en wat langzamer dus.

Bedankt voor de tips!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Video "Werken met RAW camera-bestanden"
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/03, 19:31:21 »
Citaat
Ook zou ik de aftiteling op het einde vanaf onderen laten verschijnen en wat trager laten lopen want het ging voor mij te snel ;-)
Dan kijk je zeker nooit films of reportages op tv waarvan je het alleen even voorbij ziet flitsen. Dan is het even iets wits en thats it. ;) ;) ;)

LOL, ja inderdaad! Maar wat hier voorbij kwam was blijkbaar voor asilnevs wél interessant, denk ik dan. En dan bedoel ik niet mijn naam  ;) !
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Video "Werken met RAW camera-bestanden"
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/03, 20:11:42 »
Citaat
Misschien ook wel leuk voor sommige Forumleden.
Voor mij wel, bedankt topper!

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Video "Werken met RAW camera-bestanden"
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/03, 20:18:06 »
Ik neem aan dat je de geluidsbestanden los van de videobestanden kunt bewerken? Experimenteer dan eens met Audacity's ruisverwijderaar. Het werkt fantastisch, en je kunt de gain rustig wat hoger schroeven. Ik hoor nu in je filmpje namelijk vrij veel ruis en een zeer zachte stem (in verhouding). Voor de rest een uitstekende video!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Video "Werken met RAW camera-bestanden"
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/03, 23:00:32 »
Ik neem aan dat je de geluidsbestanden los van de videobestanden kunt bewerken? Experimenteer dan eens met Audacity's ruisverwijderaar. Het werkt fantastisch, en je kunt de gain rustig wat hoger schroeven. Ik hoor nu in je filmpje namelijk vrij veel ruis en een zeer zachte stem (in verhouding). Voor de rest een uitstekende video!

Ik ben ook niet erg gelukkig met het geluid. De fans van mijn PC maken nogal wat herrie. Gelukkig is de ruisverwijderaar van Audacity een kanjer, maar het moet nog een stuk beter. Dat ga ik uitzoeken. Het beste is nog als ik géén ruis binnenhaal. Dat zijn van die dingen die je tevoren al goed moet hebben. Ervaring maakt de meester. Txs, Timo.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021