Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zeer compact blokkendoossysteem op basis van Debian Testing (of Ubuntu) & XFCE4  (gelezen 10968 keer)

Offline Bloom

  • Lid
Onderstaande instructies gelden voor vrijwel alle Debian-achtigen en ook voor Ubuntu.
Ik vertrek het liefst van Debian Testing omdat dat een rolling release is en je dus nooit meer een nieuwe versie hoeft te installeren. Gewoon upgraden en je krijgt telkens het nieuwste.
Vertrek in elk geval van een mini- of "network install"-ISO. Probeer ook zo'n iso vanaf een usb-stick te installeren in plaats vanaf een cd-rom, omdat dat veel en veel sneller is. Je kunt onder Linux Unetbootin (zit in de standaard pakketten van Ubuntu en andere distributies) gebruiken om iso's op een usb-stick te zetten. Voor computers die geen boot vanaf een usb-stick ondersteunen maar wel vanaf een cd of een floppy kun je de Plop Boot Manager gebruiken om toch vanaf een usb te kunnen installeren door te booten vanaf een floppy of cd-r met die Plop Boot Manager en die laat je dan vanaf de usb-stick booten. Werkt prima!

Installeer Debian (of Ubuntu) vanaf deze mini- of netinst-ISO normaal, maar als je op het eind het keuze scherm krijgt van wat je allemaal kunt installeren, vink dan de standaard desktop uit! De openssh server installeren is wel een goed idee, omdat je dan de onderstaande bevelen gemakkelijk kunt kopiëren en plakken vanaf een andere pc met webbrowser. Onderaan staan standaardgereedschappen aangevinkt. Bij een notebook ook nog notebookgereedschappen. Dat is OK en mag je laten staan.
De Debian Testing iso's hebben vaak een fout in de installeerder waarbij hij bij het binnenladen van pakketten vanaf de spiegelserver een foutmelding geeft dat hij bepaalde pakketten niet kan laden. Wat je daar ook kiest aan alternatieven, hij blijft de foutmelding geven. Kies gewoon "negeren" en laat de installatie verderzetten. Op het einde krijg je bij het keuzemenu dan maar één optie: de standaard systeemhulpmiddelen (eventueel aangevuld met de laptophulpmiddelen). Dat is eigenlijk precies wat we willen hebben, dus in feite prima.
Na afloop moet het systeem rebooten en krijg je een terminalprompt. Als je de openssh-server geïnstalleerd had, kun je naar een andere computer gaan en via ssh een terminaltoegang openen. Wellicht moet je eerst even op de verse installatie inloggen en met sudo ipconfig eth0 het ip-adres opvragen als dat via dhcp toegekend werd.
De onderstaande uitleg is voor Debian Testing, omdat ik die leuker vind dan Ubuntu. Waarom? Omdat het een rolling release is en Ubuntu niet. Debian Testing hoef je dus nooit te herinstalleren of een tijdrovende upgrade naar een nieuwe versie uit te voeren.

We gaan eerst zorgen dat we de goeie softwarerepository's activeren. Standaard staan de editors nano en vi geïnstalleerd, maar als je zoals ik van Wordstar-compatibiliteit houdt kun je de editor joe installeren. Zelf verwijder ik ook de apt-listchanges die in Debian standaard geïnstalleerd wordt. Dat pakket zorgt ervoor dat je na iedere updatesessie een overzicht krijgt van de verschillen tussen pakketten die opgewaardeerd worden. Dat is voor de meeste gewone gebruikers helemaal niet interessant en zelfs vervelend. Ubuntu doet dat ook niet, dus weg ermee! Voor systeembeheerders is dit overigens wél nuttig. Ik werk ook graag met aptitude opdat dat een veel beter uitgewerkt en vollediger bevel is dan apt-get. Debian heeft het standaard aan boord, maar Ubuntu vanaf versie 11.04 niet meer. Ga eerst in rootmodus:
sudo -iof
su rooten daarna:
apt-get -y install joe aptitude; aptitude -y purge apt-listchanges
Editeer nu met joe of een andere editor /etc/apt/sources.list zodat het er als volgt uitziet (en Vlamingen kiezen uiteraard .be. ipv .nl. in het onderstaande):
deb ftp://ftp.nl.debian.org/debian/ testing main contrib non-free
deb ftp://ftp.nl.debian.org/debian-security/ testing/updates main contrib non-free
deb ftp://www.deb-multimedia.org testing main non-free
Het is de bedoeling het systeem compact te houden en dus willen we alleen maar de pakketten installeren die we specifiek vragen en geen aanbevolen of gesuggereerde pakketten.
Editeer /etc/apt/apt.conf en vul dit in:
APT::Default-Release "testing";
APT::Install-Recommends "false";
APT::Install-Suggests "false";

Alles nagekeken en exact zo ingetikt? Dan gaan we nu updaten en upgraden voor zover nodig (als je 'stable' geïnstalleerd had, brengt je dit omhoog naar 'testing').
aptitude update ; aptitude -y full-upgrade ; aptitude -y install debian-keyring deb-multimedia-keyring ; aptitude update ; aptitude -y install firmware-linux lshw openssh-serverDat laatste is alleen nodig als tijdens de installatie van de iso geen ssh-server gekozen werd en je die toch wel wil hebben.
Debian installeert normaal ook een lichte smtp-server om e-mails naar root te kunnen versturen. Dat is handig als je een server installeert, maar zinloos bij een desktop. Omdat we immers compactheid nastreven, opteer ik ervoor die te verwijderen:
aptitude -y purge exim4 exim4-base exim4-config exim4-daemon-light
Nu hebben we het basissysteem in orde. Als je bij de updates een nieuwe kernel hebt binnengekregen, reboot dan nu eerst het systeem met reboot en log daarna weer in als root (liefst via een ssh-sessie vanaf een andere pc met browser zodat je de rest gewoon kunt kopiëren en plakken).
Normaal zou het niet nodig moeten zijn, maar je kunt de taalondersteuning zonodig perfect op Nederlands zetten via:
localedef -v -c -i nl_NL -f UTF-8 nl_NL.UTF-8
update-locale LANG=nl_NL.UTF8
(Vlamingen vervangen hier de nl_NL door nl_BE)

Nu gaan we de grafische omgeving installeren. Doe eerst:
aptitude -y install xserver-xorg-core xserver-xorg xserver-xorg-input-evdev xserver-xorg-video-vesa xserver-xorg-video-<GraphicCardDriver>Vervang <GraphicCardDriver> door de juiste naam, bijvoorbeeld 'nouveau' voor de open source nVidia-drivers.
Je kunt nagaan welke grafische kaart je hebt en dus welke driver via deze bevelen:
lspci|grep -i vga
aptitude search xserver-xorg-video-|grep -i naam
waarbij naam slaat op iets dat je tegenkomt in de string van de vga-kaart. Dat kan dus 'nvidia' zijn of 'radeon' of nog iets anders. Kies in elk geval de bij je kaart passende videodriver en installeer alleen die. Dat houdt het systeem compact. De VESA-driver die ik erbij laat installeren is een noodmaatregel, zodat je altijd beeld krijgt ongeacht welke kaart erin steekt. Ook die mag je weglaten als je wil.
Het pakket xserver-xorg kun je weglaten als je gdm3 zou installeren als display-manager, maar het is wel verplicht als je zoals ik voor lightdm kiest omdat die een bepaald bestand nodig heeft die in xserver-xorg zit maar niet in xserver-xorg-core.

We zijn nu klaar om de desktop te installeren:
aptitude -y install lightdm xfce4 xfce4-goodies xfwm4-themes xfce4-terminal xfce4-taskmanager xfce4-screenshooter-plugin thunar-archive-plugin thunar-media-tags-plugin gvfs-backends alsa-base alsa-utils hal gamin cpufrequtils dosfstools file dbus-x11 xdg-utils desktop-base desktop-profiles gnome-icon-theme dmz-cursor-theme apt-xapian-index synaptic conky htop squeeze bzip2 dia gpicview epdfview galculator gstreamer0.10-alsa gstreamer0.10-plugins-base gstreamer0.10-plugins-good freepats sane-utils rarian-compat software-properties-gtk upower uuid-runtime xz-lzma hdparm less logrotateEen aantal pakketten zijn alleen nodig als je vanaf een testing iso installeerde en je een spiegelserverfoutmelding kreeg, maar het kan geen kwaad als je ze al geïnstalleerd had.
Dit is het meest compacte systeem met een XFCE4-desktop dat ik momenteel kan bedenken. We gaan het nu wat groter maken omdat we natuurlijk wel in staat willen zijn alle multimediaspullen weer te geven. Als je dat niet wil, kun je het volgende weglaten:
aptitude -y install flashplugin-nonfree gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-ugly libdvdread4 libdvdcss2 ttf-mscorefonts-installer openjdk-7-jre ttf-bitstream-vera ttf-dejavu ttf-dejavu-extra p7zip-full p7zip-rar zip unzip ntp ntpdate mplayer abcde meld system-config-printer system-config-printer-udev cups cups-driver-gutenprint ghostscript-cups foomatic-db foomatic-db-compressed-ppds foomatic-filters foomatic-db-engine colord w32codecs rsync asunder wavpack flac vlc vlc-noxEr is nog geen browser geïnstalleerd. Dat kun je doen naar eigen smaak. Van compact naar uitgebreider:
1. Midori
aptitude -y install midori2. Chromium (niet Chrome!)
aptitude -y install chromium-browser chromium-browser-l10n3. IceWeasel (de Debian-versie van Firefox, ontwikkeling loopt tegenwoordig netjes gelijk)
aptitude -y install iceweasel iceweasel-l10n-nlOp een systeem met minstens 512 MiB RAM kun je LibreOffice installeren, anders zou ik het bij Abiword of zo houden.
aptitude -y install libreoffice libreoffice-gtk libreoffice-help-nl libreoffice-l10n-nl cups-bsd libsane
We willen wel dat het systeem automatisch inlogt (ik toch). Bij LightDM is dat wat moeilijker voor elkaar te krijgen:
1. Editeer /etc/lightdm/lightdm.conf en vul het volgende in onder [SeatDefaults]:
user-session=xfce
autologin-user=je-voornaam
autologin-user-timeout=0
pam-service=lightdm-autologin
2. Maak het bestand /etc/pam.d/lightdm-autologin aan met als inhoud:
#%PAM-1.0
auth requisite pam_nologin.so
auth required pam_env.so readenv=1
auth required pam_env.so readenv=1 envfile=/etc/default/locale
auth required pam_succeed_if.so user != root quiet_success
auth required pam_permit.so
@include common-account
session required pam_limits.so
@include common-session
@include common-password

We willen ook graag dat numlock aangezet wordt (toch als er een numeriek blok is), de resolutie goedgezet wordt als die automatisch goedstaat en dat Conky gestart wordt (die hebben we immers geïnstalleerd).
Voor Conky gebruik ik het volgende .conkyrc bestand in de home-directory:
use_xft                 yes
xftfont                 Liberation Mono:size=8
xftalpha                1.0
text_buffer_size        2048
update_interval         4
total_run_times         0
own_window              yes
own_window_transparent  yes
own_window_argb_visual yes
own_window_class Conky
own_window_type         desktop
own_window_hints        undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager
double_buffer           yes
minimum_size            200 0
draw_shades             no
draw_outline            no
draw_borders            no
draw_graph_borders yes
stippled_borders        0
border_width            1
default_color           white
default_outline_color white
default_shade_color 111
background no
alignment               top_right
gap_x                   20
gap_y                   60
no_buffers              yes
uppercase               no
cpu_avg_samples         2
net_avg_samples         2
override_utf8_locale    yes
use_spacer              none
out_to_console no
out_to_stderr no
extra_newline no
show_graph_scale no
show_graph_range no

TEXT
SYSTEEM ${hr 2}

${alignc 22}${color grey}${font Liberation Mono:size=16}${nodename_short}${font}
${alignc}Debian Testing

${voffset 8} linux ${alignr}${kernel}
${voffset 8} processor ${alignr}$cpu% ${cpubar 8,60}
${voffset 8} geheugen ${alignr}$mem ${membar 8,60}
${voffset 8} wissel ${alignr}$swap ${swapbar 8,60}
${voffset 8} actief ${alignr}${uptime}
${voffset 8}
OPSLAG ${hr 2}
${voffset 8} home
${voffset 2} ${alignr}${fs_used /home}/${fs_size /home} ${fs_bar 8,60 /home}
${voffset 8}
${if_up ppp0}DIALUP ${hr 2}
${voffset 8} up ${alignr}${upspeedf ppp0}KiB/s ${upspeedgraph ppp0 8,60}
${voffset 8} down ${alignr}${downspeedf ppp0}KiB/s ${downspeedgraph ppp0 8,60}
${voffset 8} upload ${alignr}${totalup ppp0}
${voffset 8} download ${alignr}${totaldown ppp0}
${voffset 8} local ip ${alignr}${addr ppp0}
${voffset 8}${endif}

Kies in XFCE in het menu Toepassingen voor Instellingen en dan 'Sessie en Opstart'. Kies dan het tabblad 'Toepassing en autostart' en voeg daar een nieuwe toepassing toe: /usr/local/bin/AdjustGUI.sh
Die moeten we natuurlijk nog aanmaken. Bij mij bevat dat bestand het volgende:
#!/bin/sh
#cvt 1280 1024 75
xrandr --newmode 1280x1024_75 138.75 1280 1368 1504 1728 1024 1027 1034 1072 -hsync +vsync
xrandr --addmode VGA-1 1280x1024_75
xrandr --output VGA-1 --mode 1280x1024_75
if [ -x /usr/bin/numlockx ]; then
/usr/bin/numlockx on
fi
xset -dpms;xset s noblank;xset s off
conky &
exit 0
Die xset-instructies schakelen screenblanking en elke schermbeveiliger uit. Dat kun je weglaten als je dat wél wil hebben.
Het eerste zet de schermresolutie op 1280x1024 met 75 Hz refreshrate. De meeste Linux'en blijven bij mij steken op 1024x768 bij desktops en dit verhelpt het. Vervang de 'VGA-1' door de naam van de juiste videouitvoer van jouw grafische kaart. Die eerste cvs instructie is overbodig, maar heb ik erbij gezet omdat je die kunt gebruiken om de eerste xrandr-regel met --newmode aan te passen als je gewenste resolutie en refresh rate zou verschillen van wat ik gekozen heb.
Zet een commentaarteken voor de regel met numlockx als je een notebook gebruikt zonder numeriek klavier.
Maak het bestand uitvoerbaar met:
chmod +x /usr/local/bin/AdjustGUI.sh
Nu gaan we het systeem nog wat efficiënter laten werken links en rechts. Maak het bestand /etc/sysctl.d/60-local.conf aan:
#Tweaked local settings
# Verminder de swapneiging en krimp de inode cache niet agressief in
# Gebruik waarde 20 voor >1 GB RAM
vm.swappiness=10
vm.vfs_cache_pressure=50
#sidux tweaks
net.core.rmem_default = 524288
net.core.rmem_max = 524288
net.core.wmem_default = 524288
net.core.wmem_max = 524288
net.ipv4.tcp_wmem = 4096 87380 524288
net.ipv4.tcp_rmem = 4096 87380 524288
net.ipv4.tcp_mem = 524288 524288 524288
net.ipv4.tcp_rfc1337 = 1
net.ipv4.ip_no_pmtu_disc = 0
net.ipv4.tcp_sack = 1
net.ipv4.tcp_fack = 1
net.ipv4.tcp_window_scaling = 1
net.ipv4.tcp_timestamps = 0
net.ipv4.tcp_ecn = 0
#debian tcp window scaling errata fix for buggy routers
#net.ipv4.tcp_rmem=4096 65536 65536
#net.ipv4.tcp_wmem=4096 65536 65536
# Do not send ICMP redirects (we are not a router)
net.ipv4.conf.all.send_redirects = 0
# Do not accept IP source route packets (we are not a router)
net.ipv4.conf.all.accept_source_route = 0
net.ipv4.tcp_fin_timeout=30
#net.ipv4.route.gc_timeout=300
net.ipv4.tcp_tw_reuse=1
#disable ipv6
net.ipv6.conf.all.disable_ipv6 = 1
net.ipv6.conf.default.disable_ipv6 = 1
net.ipv6.conf.lo.disable_ipv6 = 1
Als je wél IPv6 wenst, zet dan commentaartekens # voor de laatste drie instructies in 60-local.conf.
Als je router en je provider geen IPv6 ondersteunen, werkt je systeem sneller als je het uitschakelt.
Volautomatisch uitvoeren van (veilige!) upgrades zonder de gebruiker ermee lastig te vallen:
#!/bin/sh
# do automatic noninteractive full upgrade
if ! ping -c 1 -w 1 8.8.8.8 >/dev/null; then
  if ! ping -c 1 -w 1 194.7.1.4 >/dev/null; then
    echo PROBLEM: No internet connectivity! >/var/log/autoupgr.log
    exit 0
  fi
fi
apt-get update
DEBIAN_FRONTEND=noninteractive apt-get -o Dpkg::Options::="--force-confold" -fuy upgrade
echo INFO: safe-upgrade done. >/var/log/autoupgr.log
exit 0
Maak bovenstaand bestand aan als autoupgr in /etc/network/if-up.d/
en maak het uitvoerbaar via sudo chmod +x /etc/network/if-up.d/autoupgrReboot nu het systeem met
sudo rebootEn dan zou je dit moeten zien:

(klik voor een groter plaatje)


Offline Ramana

  • Lid
Bedankt! Dit is leuk om vandaag eens te proberen.

Offline Tom

  • Lid
Zeer goede Tut. ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Dit zou "ergens" op een wiki ofzo moeten staan.....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
@ Bloom: Een paar Debian kanttekeningetjes:

1. Als je de testing iso's toch wil gebruiken dan kun je beter de weekly-builds ophalen. Die zijn in de regel wel goed. De daily-builds bevatten inderdaad nogal eens wat foutjes. Mijn ervaring met de weekly-builds zijn goed.

2. In de sources.list van Debian kun je meerdere mirrors opnemen. Voordeel is dat als mirror 1 een pakket 'vergeet' (niet op kan halen) je dat automatisch met mirror 2 kunt doen. Scheelt soms een heleboel installatie en bijwerktijd.

Hier mijn sources.list (Stable + Backports) ter illustratie:

Citaat
deb ftp://ftp.debian.nl/debian/ squeeze main non-free contrib
deb-src ftp://ftp.debian.nl/debian/ squeeze main non-free contrib

deb ftp://ftp.nl.debian.org/debian/ squeeze main non-free contrib
deb-src ftp://ftp.nl.debian.org/debian/ squeeze main non-free contrib

deb ftp://ftp.debian-multimedia.org/ squeeze main
deb ftp://ftp.nl.debian.org/debian-backports squeeze-backports main non-free contrib

deb http://security.debian.org/ squeeze/updates main contrib non-free
deb-src http://security.debian.org/ squeeze/updates main contrib non-free
deb http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian squeeze contrib non-free
deb http://mozilla.debian.net/ squeeze-backports iceweasel-release

3. In jouw apt.conf heb je "false" staan. Kun je daar niet beter "0" (nul) gebruiken?
Cache-Limit op 67108864 is voldoende.

3a. Verder gebruik jij apt.conf en preferences. Op zich kan dat geen kwaad, maar je hebt in jouw apt.conf ook Default-Release staan. Dat heb je al geregeld in het preferences bestandje. Mogelijkerwijs kan dat conflicten oproepen.

4. Ik zie dat je exim eruit gaat slopen? Beter kun je bij het installeren een compleet kaal systeem installeren, dus ook GEEN basis configuratie. Dan heb je exim er ook niet tussen staan.

5. Als je multimedia gebruikt kun je na aanpassing van de sources.list en aptitude update het volgende bestandje ophalen:
aptitude install debian-multimedia-keyringBij de installatie letterlijk "yes" (zonder aanhalingstekens) intypen en op <ENTER> drukken.
Dan worden alle multimediapakketten in het vervolg automatisch bijgewerkt en geïnstalleerd.

Verder ziet het er netjes en werkbaar uit.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/09, 11:49:07 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Bloom

  • Lid
Als je de testing iso's toch wil gebruiken dan kun je beter de weekly-builds ophalen. Die zijn in de regel wel goed. De daily-builds bevatten inderdaad nogal eens wat foutjes. Mijn ervaring met de weekly-builds zijn goed.
Er zijn meestal wel wat problemen met de testing iso's, dat is waar. Omdat we echter maar een kaal tekst-systeem willen hebben, maakt dat niet zoveel uit. Gewoon 'Negeren' klikken als hij klaagt dat hij niet van een mirrorserver kan downloaden. Je kunt ook vertrekken van een stable iso (die werkt wel foutloos) en dan gewoon de rest van de instructies uitvoeren. Er is dan natuurlijk wel meer binnen te halen om die stable na de aanpassing van sources.list te upgraden naar testing.
Een leuke tip is trouwens om de businesscard iso te gebruiken: die vraagt zelf welke versie je wenst: stable, testing of unstable. En bij de testing iso's vind ik het wel leuk dat je een multiarchitectuurversie kunt downloaden, die dus zowel de code voor 32 als voor 64 bit bevat.

In de sources.list van Debian kun je meerdere mirrors opnemen. Voordeel is dat als mirror 1 een pakket 'vergeet' (niet op kan halen) je dat automatisch met mirror 2 kunt doen. Scheelt soms een heleboel installatie en bijwerktijd.
Heb ik nog nooit nodig gehad. Maar je kunt probleemloos alle lijnen met ftp.nl.debian.org herhalen met ftp.us.debian.org of ftp.be.debian.org of ftp.de.debian.org of zo. Zoals je merkt installeer ik hier geen sources, omdat de meeste gebruikers dat niet nodig hebben. Ik zie dat jij de release noemt: in jouw geval squeeze. Dan heb je echter geen rolling release. Vul in plaats van 'squeeze' overal 'stable' in om een rolling release te hebben. Zelf gebruik ik voor gewone desktops altijd een rolling release 'testing'. 'stable' vind ik eerder voor servers nuttig omdat die nogal achterloopt met applicatieversies.

In jouw apt.conf heb je "false" staan. Kun je daar niet beter "0" (nul) gebruiken?
Beide werken. Ik gebruik false omdat ik het duidelijker vind voor de meeste lezers.

Verder gebruik jij apt.conf en preferences. Op zich kan dat geen kwaad, maar je hebt in jouw apt.conf ook Default-Release staan. Dat heb je al geregeld in het preferences bestandje. Mogelijkerwijs kan dat conflicten oproepen.
Fouten in preferences zouden aanleiding kunnen geven tot een ongewenste "upgrade" naar unstable. Die Default-Release lijn in apt.conf verhindert dat.

Ik zie dat je exim eruit gaat slopen? Beter kun je bij het installeren een compleet kaal systeem installeren, dus ook GEEN basis configuratie. Dan heb je exim er ook niet tussen staan.
Dat kan inderdaad, maar omdat je de meeste utilities toch wel wil hebben vertrek ik meestal wel van een basisconfiguratie en gooi dan de paar dingen (zoals exim en apt-listchanges) eruit die ik niet wil hebben.

Als je multimedia gebruikt kun je na aanpassing van de sources.list en aptitude update het volgende bestandje ophalen:
aptitude install debian-multimedia-keyringBij de installatie letterlijk "yes" (zonder aanhalingstekens) intypen en op <ENTER> drukken.
Dan worden alle multimediapakketten in het vervolg automatisch bijgewerkt en geïnstalleerd.
Dat stond al in mijn instructies hierboven, net boven de regel om exim te verwijderen.

L.S.

Ik heb bovenstaande handleiding  van BLOOM toegepast tot de installatie van de browsers. Ik heb dit gedaan uit een Wheezy-omgeving waar ik al een hele poos mee draai. Omdat te garanderen dat ik niet in de nieuwe stable zou blijven ' hangen' dacht ik met bovenstaande handleiding altijd over de test-versie te kunnen beschikken. Ik heb nu echter het volgende probleem: ik ben Gnome helemaal kwijt; ik kan het nog wel selecteren bij opstarten, de opstart valt echter  dood en terug naar het login-menu. Alleen XCFE en Flxbox lukt bij opstarten. Iemand een idee hoe ik toch nog over Gnome kan beschikken.

Het valt me trouwens ook op dat ik nog in Debian 7 (stable) zit in plaats van 8 (test). Misschien is het nog te vroeg voor een nieuwe testversie zo kort op de lancering van de stable(?).

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Bloom

  • Lid
Als je in /etc/apt/sources.list overal "testing" hebt ingevuld (zoals ik aangeraden heb in mijn eerste bericht), dan zou je nu automatisch overgeschakeld moeten zijn van wheezy naar jessie. Zit je nu nog op wheezy, dan heb je vermoedelijk ook wheezy ingevuld in die sources.list. Verander dat dan in testing en dan heb je een echte rolling release.

In Wheezy en Jessie wordt allebei Gnome3 gebruikt en is Gnome2 niet meer beschikbaar. Gnome3 probeert standaard te starten met zijn nieuwe GUI en die vereist 2D- en 3D-acceleratie om goed te werken. Heb je dat niet beschikbaar, omdat je bijvoorbeeld met een open source videodriver werkt, dan heeft Gnome3 niets om te starten en valt dus stil. Oplossing: installeer het pakket gnome3-fallback (kan momenteel de juiste pakketnaam niet opzoeken) en kies die vanuit het inlogscherm (Gnome Classic of Gnome Fallback, een van de twee zal daar te zien zijn).

@Bloom: Open source-videodriver? Ik ben niet zo bekend met Debian maar hier op 13.04 geen problemen met de open source-videodriver van Intel i.c.m. GNOME Shell 3.8.

Offline Bloom

  • Lid
Ik heb het over de open source drivers voor NVidia (nouveau) en AMD/ATI (radeon): die ondersteunen geen van beide de Gnome Shell.

Ik heb het over de open source drivers voor NVidia (nouveau) en AMD/ATI (radeon): die ondersteunen geen van beide de Gnome Shell.

Op 13.04 toch wel, in ieder geval de open source-driver van ATI, dat heb ik zelf getest. Maarja, misschien heeft Debian een andere versie daarvan...

Zie mijn schermafdruk van de softwarebronnen, ik heb alles op testing gezet en nog steeds Wheezy. Ook heb ik Gnome-session-falleback geïnstalleerd, maar kom er helaas toch niet door. Nog een idee?
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

bij het opstarten zie ik in het scherm voorbij komen iets in de trant van :
'info: light diplaying manager is not your default displaymanager'  Heeft het misschien daar mee te maken dat ik GNOME (2 en3) niet op kan starten? Ik heb ldm uiteraard wel geïnstalleerd.
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

zou het misschien hiermee (zie plaatje) te maken kunnen hebben dat ik geen Gnome meer kan draaien?: systeeminstellingen; schermen en dan geklikt op ' toepassen' , voor bijgevoegde foutmelding
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Bloom

  • Lid
De testing repo's zijn kennelijk nog niet overgezet naar Jessie en staan dus nog op Wheezy. Nog even geduld en dan zal dat vanzelf in orde komen.

Waaraan je probleem met Gnome3 ligt weet ik niet. Ik gebruik dat zelf niet (ik verkies XFCE), maar het lijkt me niet aan je videodriver te liggen.

Offline Bloom

  • Lid
Hou er ook rekening mee dat de naam van de multimedia-repo veranderd werd.
Voorheen was het debian-multimedia.org, maar die werkt niet meer. Verander dat in deb-multimedia.org.
Vergeet niet ook de deb-multimedia-keyring te installeren.

Dank voor het meedenken! Uiteindelijk zat er niets  op (dacht ik) om Debian 7 op een vrij stuk van de harde schijf opnieuw te installeren en de data over te trekken - nog een geluk van een grote harde schijf. Vervolgens de oude partitie volledig gewist en alle data gered. Bijkomend voordeel: zo'n 1.000 pakketten minder geïnstalleerd en 15 GB extra ruimte retour. Actie toch nog ergens goed voor.

Ik denk dat ik maar in de stable blijf.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Inmiddels toch over naar testing. Grote verrassing: er lijkt niet veel veranderd. Ik dacht een actuelere Iceweasel/-dove te krijgen en wellicht een recentere versie van Gnome en Libre Office, maar nee. Het lijkt verder prima stabiel (ging ik ook wel vanuit natuurlijk, anders doe je dit niet).

Ik zit wel nog met een foutje bij het updaten; zie onderste gedeelte over de multimedia:

root@Mart-PC:/home/mart# aptitude update
Hit http://dl.google.com stable Release.gpg
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing Release.gpg                                                                                                   
Hit http://dl.google.com stable Release                                                                               
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/updates Release.gpg                                                   
Hit http://dl.google.com stable/main amd64 Packages                                                                   
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable Release.gpg                                                           
Hit http://dl.google.com stable/main i386 Packages                                                                     
Haal: 1 http://linux.dropbox.com wheezy Release.gpg [489 B]                                                                           
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/updates Release.gpg                                                                                     
Hit ftp://ftp.nl.debian.org unstable Release.gpg                                                                       
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing Release                                                                           
Err ftp://www.debian-multimedia.org testing Release.gpg                                                                               
  Kon 'www.debian-multimedia.org' niet vinden
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/updates Release                       
Haal: 2 http://linux.dropbox.com wheezy Release [2601 B]                 
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable Release                                   
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/updates Release                       
Hit ftp://ftp.nl.debian.org unstable Release                             
Haal: 3 http://linux.dropbox.com wheezy/main amd64 Packages [1141 B]     
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/main amd64 Packages/DiffIndex             
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/contrib amd64 Packages/DiffIndex
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/non-free amd64 Packages/DiffIndex
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/main i386 Packages/DiffIndex
Haal: 4 http://linux.dropbox.com wheezy/main i386 Packages [1141 B]
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/contrib i386 Packages/DiffIndex       
Ign http://dl.google.com stable/main Translation-nl_BE     
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/non-free i386 Packages/DiffIndex
Ign http://dl.google.com stable/main Translation-nl       
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/contrib Translation-en/DiffIndex
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/main Translation-en/DiffIndex
Ign http://dl.google.com stable/main Translation-en       
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/non-free Translation-en/DiffIndex
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/updates/main amd64 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/updates/contrib amd64 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/updates/non-free amd64 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/updates/main i386 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/updates/contrib i386 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/updates/non-free i386 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/updates/contrib Translation-en
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/updates/main Translation-en
Hit ftp://ftp.nl.debian.org testing/updates/non-free Translation-en
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/main amd64 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/contrib amd64 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/non-free amd64 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/main i386 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/contrib i386 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/non-free i386 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/contrib Translation-en
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/main Translation-nl
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/main Translation-en
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/non-free Translation-en
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/updates/main amd64 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/updates/contrib amd64 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/updates/non-free amd64 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/updates/main i386 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/updates/contrib i386 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/updates/non-free i386 Packages
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/updates/contrib Translation-en
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/updates/main Translation-en
Hit ftp://ftp.nl.debian.org stable/updates/non-free Translation-en
Ign http://linux.dropbox.com wheezy/main Translation-nl_BE
Hit ftp://ftp.nl.debian.org unstable/main amd64 Packages/DiffIndex
Ign http://linux.dropbox.com wheezy/main Translation-nl
Ign http://linux.dropbox.com wheezy/main Translation-en
Hit ftp://ftp.nl.debian.org unstable/contrib amd64 Packages/DiffIndex
Hit ftp://ftp.nl.debian.org unstable/non-free amd64 Packages/DiffIndex
Hit ftp://ftp.nl.debian.org unstable/main i386 Packages/DiffIndex
Hit ftp://ftp.nl.debian.org unstable/contrib i386 Packages/DiffIndex
Hit ftp://ftp.nl.debian.org unstable/non-free i386 Packages/DiffIndex
Hit ftp://ftp.nl.debian.org unstable/contrib Translation-en/DiffIndex
Hit ftp://ftp.nl.debian.org unstable/main Translation-nl/DiffIndex
Hit ftp://ftp.nl.debian.org unstable/main Translation-en/DiffIndex
Hit ftp://ftp.nl.debian.org unstable/non-free Translation-en/DiffIndex
5372 B opgehaald in 5s (1038 B/s)
W: Fout bij ophalen van ftp://www.debian-multimedia.org/dists/testing/Release.gpg: Kon 'www.debian-multimedia.org' niet vinden
W: Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.

root@Mart-PC:/home/mart#

Ik heb nochtans exact de Source.list van Bloom overgenomen. Daarnaast heb ik nog wel in de Softwarebronnen het volgende staan (zie bijgevoegd plaatje). Als ik de middelste van de 5 (multimedia dus) uitvink, dan doet zich bovengenoemde foutmelding niet voor. Iemand een idee wat er mis kan zijn?

Ik moet wel bekennen dat ik niet precies weet wat de verhouding is van Softwarebronnen en de Source.list, maar vermoedelijk heeft het alles met elkaar te maken, maar waarom de een dan veel uitgebreider is dan de andere is mij een raadsel?)
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline h2o

  • Lid
Neem hier eens een kijkje http://distrowatch.com/table.php?distribution=debian, dan zie je alle verschillen tussen de verschillende uitgaven van Debian.
Je ziet dan dat Jessie en Wheezy nu nog nauwelijks verschillen. Over een poosje gaan de SID pakketten naar Jessie toe en dan wordt het verschil tussen Jessie en Wheezy steeds groter.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Bloom

  • Lid
Ik zit wel nog met een foutje bij het updaten; zie onderste gedeelte over de multimedia:

Err ftp://www.debian-multimedia.org testing Release.gpg                                                                               
  Kon 'www.debian-multimedia.org' niet vinden

Ik heb nochtans exact de Source.list van Bloom overgenomen. Daarnaast heb ik nog wel in de Softwarebronnen het volgende staan (zie bijgevoegd plaatje). Als ik de middelste van de 5 (multimedia dus) uitvink, dan doet zich bovengenoemde foutmelding niet voor. Iemand een idee wat er mis kan zijn?
 andere is mij een raadsel?)
Zoals ik een paar berichten hoger al schreef, is de naam van die mulitmedia-repository veranderd.
Voorheen was het debian-multimedia.org, maar die werkt niet meer. Verander dat in deb-multimedia.org.
Vergeet niet ook de deb-multimedia-keyring te installeren.
Dan krijg je die foutmelding niet meer.

Offline soppel

  • Lid
Inmiddels toch over naar testing. Grote verrassing: er lijkt niet veel veranderd. Ik dacht een actuelere Iceweasel/-dove te krijgen en wellicht een recentere versie van Gnome en Libre Office, maar nee. Het lijkt verder prima stabiel (ging ik ook wel vanuit natuurlijk, anders doe je dit niet).

voor de nieuwste firefox e icedove gebruik ik deze handleiding van Debian:
http://mozilla.debian.net/

firefox 21 draait hier nu. icedove 10.0.12

edit: quote tag gerepareerd
« Laatst bewerkt op: 2013/05/25, 09:34:14 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline soppel

  • Lid
Ik zit wel nog met een foutje bij het updaten; zie onderste gedeelte over de multimedia:

Err ftp://www.debian-multimedia.org testing Release.gpg                                                                               
  Kon 'www.debian-multimedia.org' niet vinden

Ik heb nochtans exact de Source.list van Bloom overgenomen. Daarnaast heb ik nog wel in de Softwarebronnen het volgende staan (zie bijgevoegd plaatje). Als ik de middelste van de 5 (multimedia dus) uitvink, dan doet zich bovengenoemde foutmelding niet voor. Iemand een idee wat er mis kan zijn?
 andere is mij een raadsel?)
Zoals ik een paar berichten hoger al schreef, is de naam van die mulitmedia-repository veranderd.
Voorheen was het debian-multimedia.org, maar die werkt niet meer. Verander dat in deb-multimedia.org.
Vergeet niet ook de deb-multimedia-keyring te installeren.
Dan krijg je die foutmelding niet meer.

Volgens mij ( ik kan het mis hebben) heb je die deb-multimedia niet meer nodig omdat dat al in wheezy zelf zit.
Toch nu toe hebben we hier niets wat niet werkte. Maar dat kan uiteraard verschillen met hetgeen iemand doet/bekijkt met de pc.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Bloom

  • Lid
Die zit niet in Debian zelf, juist omdat Debian geen gesloten of onvrije software verdeelt. Die deb-mulitimedia-repo bevat juist wél al die dingen. Niet-vrije firmware, bibliotheken en software. Als je puur Debian gebruikt, kun je geen flash-filmpjes afspelen, om maar iets te noemen.

Offline soppel

  • Lid
Was er al min of meer bang voor, vandaar mijn voorzichtige tekst.
Ik zal het eens testen als ik de laptop van mijn vrouw kan bemachtigen. ( Ze heeft nog niet geklaagd dat 't niet kan  =D )
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline h2o

  • Lid
Die zit niet in Debian zelf, juist omdat Debian geen gesloten of onvrije software verdeelt. Die deb-mulitimedia-repo bevat juist wél al die dingen. Niet-vrije firmware, bibliotheken en software. Als je puur Debian gebruikt, kun je geen flash-filmpjes afspelen, om maar iets te noemen.
Ik heb laatst op een spikspinternieuw systeem Wheezy geïnstalleerd met de main, contrib en non-free zonder de multimedia bronnen. Ik heb daarop flashplugin-nonfree en gecko-mediaplayer draaien en alle website, flashfilmpjes en Youtube zaken werken prima.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex