Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: torrents downloaden probleem  (gelezen 3378 keer)

Offline morjos

  • Lid
torrents downloaden probleem
« Gepost op: 2013/11/29, 19:12:38 »
Beste mensen,

Wanneer ik via torrent een bestand wil downloaden gaat dit in Ubuntu zéér traag (2 Kbt/sec ). Voor sommige grotere bestanden heeft Qbittorent, , Transmission of Ktorrent wel een ganse week of meer nodig.....

In Windows, met µ-torrent is dezelfde torrent op een ik en een gij binnen (max. een half uur tot 45' )

En dit met dezelfde PC en internet-verbinding !

Tot voor een paar maanden ging het wel zeer snel.

Weet iemand hiervoor een reden of oplossing ??

Alvast dank

« Laatst bewerkt op: 2013/11/29, 19:14:22 door morjos »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/29, 22:34:50 »
Even volledig schoon schip gemaakt (hierbij ook posts meegenomen waar weinig schokkends in stond, maar anders wordt dit topic onleesbaar naderhand).

De hier gebezigde downloads zijn illegaal. Bij een technisch probleem willen we best helpen, maar open en bloot bij downloaden van films en series waarvoor je in de winkel gewoon moet betalen, daar willen we de naam van Ubuntu liever niet aan verbonden hebben.

Een herstart maar?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline kuifje09

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/29, 23:17:13 »
Vreemd verhaal. Kan me niet voorstellen dat er ergens stiekem gefilterd word. Wat jij doet met je systeem is jouw zaak en gaat niemand wat aan. Dus er moet een logische verklaring zijn.  Ik gebruik altijd transmission ( secure instelling ) maar heb geen vergelijk.
Doe eens een reinstall van transmission en probeer nog eens.
 ( misschien is er verschil in je proxy setting tussen windows en je linux ? )
« Laatst bewerkt op: 2013/11/29, 23:19:01 door kuifje09 »

Offline morjos

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/30, 14:52:15 »
Ons Forumteam : streng doch rechtvaardig  ... :police: ;)

@kuifje09 : Van proxy setting begrijp ik eerlijk gezegd niet zoveel.
Kan je hier aub nader op ingaan ??

Even opmerken dat ik nergens aan het sleutelen geweest ben.......want ik ken er niets van.
Het fenomeen deed zich in feite van de 1 op de andere dag voor..

Offline daniel

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/30, 17:32:42 »
Wat is je internet snelheid en heb je een firewall geinstaleerd die de verbinding af houd?

snelheids test:
www.speedtest.net



Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/30, 22:36:48 »
Even volledig schoon schip gemaakt (hierbij ook posts meegenomen waar weinig schokkends in stond, maar anders wordt dit topic onleesbaar naderhand).

De hier gebezigde downloads zijn illegaal.
Graag even: 1. wat bedoel je met schoon schip? en
2. waar haal je vandaan dat deze downloads (welke?) illegaal zijn? Ik mis kennelijk wat...?

Offline kuifje09

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/30, 22:39:48 »
Waar ik aan dacht , maar ik begrijp dat dat hier niet hat geval is, dat je linux systeem alles via een proxy , van je provider, zou laten verlopen en van je windows machine niet. Het zou kunnen dat de provider een en ander filtert.
Maar zoals je al aangeeft , moet het wat anders zijn.
Ik zou het zo echt niet weten, anders dan een herinstallatie van transmission en nog eens proberen.
Erg vreemd altijd als iets zomaar ineens omvalt. Heb ik ook een behoorlijke hekel aan.

O ja... in de torrent client kan je ook de snelheid van de up en download regelen, maar dat is een domme opmerking van mij hoop ik...

Nog iets, ik lees over de firewall, maar dat kan het niet zijn tenzij je een vreemde configuratie bezigd.
Als jezelf een verbinding opzet is het daaruit voorvloeiende terugkerende verkeer altijd toegestaan.
Zou knap lullig zijn als dat niet zo was. Dat zijn de established connections.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/30, 22:48:24 door kuifje09 »

Offline heir4c

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/01, 17:38:13 »
Even volledig schoon schip gemaakt (hierbij ook posts meegenomen waar weinig schokkends in stond, maar anders wordt dit topic onleesbaar naderhand).

De hier gebezigde downloads zijn illegaal.
Graag even: 1. wat bedoel je met schoon schip? en
2. waar haal je vandaan dat deze downloads (welke?) illegaal zijn? Ik mis kennelijk wat...?

Tja, Ik had enkele links gevraagd als voorbeeld zodat de leden hier konden uittesten of het aan de sites lag of aan het systeem van morjos. Die links zijn nu verwijderd omdat het illegale links zouden zijn.
Ik had ze net geprobeerd (niet volledig laten doorgaan) juist om de snelheid vast te stellen. Hier was er geen enkel verlies van snelheid.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline morjos

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/07, 11:05:18 »
@Kuifje09 : dat is het nou juist.....hjet werkte prima tot voor enkele maanden terug.

Ik heb Transmisssion, K-Torrent en nog een paar andere Clienten en het gebeurt bij allemaal, dus herinstalleren zal geen zoden aan de dijk brengen.

Dat van up- en download limiten weet ik wel en staan beide op "onbeperkt"

Mijn provider is Telenet, maar als die afknijpt zou dat in Windows ook zo moeten zijn, toch ??

Ik weet het echt niet meer.... :|

Offline heir4c

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/07, 11:44:38 »
Ik heb ook Telenet als provider, dus het ligt zeker niet aan de verbinding zeker als het in Windows wel goed gaat.
Start eens een live sessie op als je kan en probeer het via die weg eens, als het daar wel goed gaat is er iets met de Ubuntu op je systeem wat aan de hand.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline morjos

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/07, 12:56:10 »
@Daniel : op die Ookra speedtest heb ik in Ubuntu 9.66mbps donloadsnelheid, in Windows ong. het dubbele.

Ubuntu en Windows staan op dezelfde PC.

Offline jolo

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/07, 13:06:38 »
Had je deze site al gecheckt BitTorrent voor beginners. Ik doel hierbij op deze quote
Citaat
Let wel: de download snelheid is geheel afhankelijk van het aantal personen wat tegelijk deze torrent upload, en de beschikbare snelheid aan hun kant. Het is aan te raden om torrent bestanden te kiezen met een hoog aantal ‘seeders’.
Waarschijnlijk had je onder Windows een torrent download met meer seeders. Check verder ook nog deze hyperlink Optimizing the Transmission Bittorrent Client for Speed. Test eventueel het downloaden met een legitieme torrent. Zoals een Ubuntu torrent, een OpenSuSE torrent. Of eventueel de Ultimate Boot cd.

Bij mij gaat het downloaden van een openSuSE 13.1 Gnome Live cd torrent via Transmission wel snel in Ubuntu 13.10. Namelijk met een snelheid van ongeveer 2 Mbytes/seconde. (49/50 peers) Alleen gaat bij mij het uploaden traag. Die wordt bij mij pas sneller, als de download (bijna) voltooid is. Ofschoon het downloaden inmiddels is voltooid, is het uploaden nu volledig stilgevallen. Download 993 MB en Upload slechts 7,01 MB.     

//edit nadat ik dit bericht gepost hebt, is het uploaden plotseling weer gestart.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/07, 13:28:29 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline morjos

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/07, 17:33:16 »
Jolo, bedankt voor reactie, maar even verduidelijken :

Ik heb dezelfde torrents in Ubuntu en Windows gedownload. Deze hadden in Ubuntu gemiddeld 0.5kbps.
Pc heropgestart in windows; via U-torrent dezelfde torrents ingeladen en na 15-20 minuten had ik beide bestanden binnen.

Vroeger was dat in Ubuntu ook het geval, doch plots niet meer.

Ik dacht dat eender welke client ge gebruikt je voor dezelfde torrent dezelfde peers en seeders bereikt. ????

Offline morjos

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #13 Gepost op: 2013/12/07, 17:40:18 »
Ik bedenk net dat ik enkele maanden terug mijn Wifi-kanaal heb veranderd van Kanaal 6 naar kanaal 1.
Dit omdat er teveel gebruikers op de 6 zaten en mijn internet regelmatig uitviel.

Zou dit misschien de oorzaak kunnen zijn ??

Offline morjos

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #14 Gepost op: 2013/12/07, 17:41:56 »
Waarschijnlijk had je onder Windows een torrent download met meer seeders. Check verder ook nog deze hyperlink Optimizing the Transmission Bittorrent Client for Speed. Test eventueel het downloaden met een legitieme torrent. Zoals een Ubuntu torrent, een OpenSuSE torrent. Of eventueel de Ultimate Boot cd.



Zo goed is mijn engels nu ook weer niet......sorry

Offline jolo

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #15 Gepost op: 2013/12/07, 18:52:36 »
Dan moet er toch iets gewijzigd zijn in Ubuntu ten opzichte van vroeger. Draai je nu wellicht zoals daniel en kuifje09 al zeiden in Ubuntu een firewall? Check eventueel in Gufw of je firewall uit staat. Schakel deze uit. Of selecteer bij de Firewall rules/regels Category Network de Subcategory op P2P. En de Application Name op Transmission. 

In Transmission zou je in Voorkeuren tabblad Netwerk de Luisterpoort kunnen testen. Die poort zou open moeten staan.

Wat je Wifi betreft. Zitten er wellicht 1 of meerdere betonnen muren of plafonds tussen de wireless router en de pc? Komt het router signaal wel sterk genoeg binnen, vergeleken met de signaalsterkte in Windows. Wat vind je verder niet duidelijk in die Engelstalige "Optimizing the Transmission Bittorrent Client for Speed" hyperlink?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline heir4c

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #16 Gepost op: 2013/12/07, 19:01:33 »
Ik bedenk net dat ik enkele maanden terug mijn Wifi-kanaal heb veranderd van Kanaal 6 naar kanaal 1.
Dit omdat er teveel gebruikers op de 6 zaten en mijn internet regelmatig uitviel.

Zou dit misschien de oorzaak kunnen zijn ??
Je bent bij Telenet zeg je. Heb je ook een nieuwe router die ook wifi aanbied? Dan kan het toch niet zijn dat er meerdere mensen op jouw kanaal zitten. Je hebt je eigen wifi kanaal en een openbaar kanaal. Je moet je eigen kanaal kiezen (als je een Telenet wifi router hebt tenminste.) en daar het wachtwoord van je router ingeven dat op het bijgeleverde stickertje staat. (Als die nieuwe router door een installateur geïnstalleerd is zou hij dat in je "Beleefbox" boekje moeten gekleefd hebben of het zit nog in de verpakking. Daarop staat ook je wifi nummer dat je te zien krijgt tussen alle andere wifi verbindingen)
Als je nog geen nieuwe router (met wifi) kan je deze vragen aan Telenet.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline kuifje09

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #17 Gepost op: 2013/12/11, 14:25:24 »
Tja, even weggeweest, maar nu alle berichten nog eens gelezen. Heeeel vreemd allemaal.
Als ik in dit geval een disk overhad zou ik nu een nieuwe installatie doen en even proberen of het dan wel werkt.
Wellicht heb je genoeg memory in je systeem om het met een live cd te proberen.

Wat misschien een optie is, zet de transmission config even opzij en probeer opnieuw?
Kan je naderhand weer terugzetten.
Bij mij in xubuntu staat het in $HOME/.config/transmission

Offline morjos

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #18 Gepost op: 2013/12/14, 21:59:43 »
Allemaal bedankt voor de raad en het denkwerk..........het probleem is voor zover opgelost.  ^-^

Ik heb alle torrentclients verwijderd en Transmission opnieuw geinstalleerd.

Dan heb ik de firewall uitgezet, een torrent van 800Mb aangeklikt, en op 6 minuten bestand binnengehaald. Het lag dus aan de Firewall  >:(

Maar wat ik niet begrijp : de Firewall stond al aan van vlak na de installatie van Ubuntu, nu zowat 1,5 jaar geleden. En ik heb er echt niet aan geprutst.....waarom dan eerst wel en toen niet meer ????

Groetjes
Jos               

Offline daniel

  • Lid
Re: torrents downloaden probleem
« Reactie #19 Gepost op: 2013/12/19, 20:03:54 »
Ben terug van weggeweest en ben blij dat het opgelost is.
Als je dit nu weer eens hebt scan dan eens met NMAP voor de open/closed ports..

sudo nmap -PN -A  -v jou ipadres

of schakel de iptables even uit om te testen..

sudo iptables -F


Je zou als Linux gebruiker niet zonder deze tool moeten kunnen (NMAP)
 ;)