Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup en recover Ubuntu naar andere harddisk  (gelezen 9290 keer)

Offline ivo

  • Lid
Re: Backup en recover Ubuntu naar andere harddisk
« Reactie #25 Gepost op: 2010/01/21, 22:57:38 »
Ik gebruik dagelijks grsync om een backup te maken van de home directory. Maar dat is nutteloos bij een crash of als ik een nieuwe HDD wil gaan gebruiken.
Maar waarom maak je dan die backup??? Grappigerwijs is het hier net andersom. Ik maak twee maal daags een backup van de dingen die ik veilig wil stellen - geautomatiseerd uiteraard - en die komen **juist** van pas bij een crash of als ik een nieuwe schijf in gebruik neem. En *alleen dan*. In alle andere gevallen is backup of restore in Ubuntu volstrekt overbodig, vooropgesteld dat je een klein beetje weet wat je doet.

+1
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline timosha

  • Lid
Re: Backup en recover Ubuntu naar andere harddisk
« Reactie #26 Gepost op: 2010/01/21, 23:59:07 »
Ik gebruik dagelijks grsync om een backup te maken van de home directory. Maar dat is nutteloos bij een crash of als ik een nieuwe HDD wil gaan gebruiken.
Maar waarom maak je dan die backup???

Ik maak met grsync een backup van /home om dat ik afgezien van Ubuntuutje ook met andere Linux/Unix distributies speel en als ik weer eens zin heb in een andere Unix/Linux installatie neem ik graag de .cxoffice directory incl. de bottles en de Virtualbox vdisks mee, en nog wat andere rommel. Grsync houdt die dingen goed up to date, meer bepaald mijn belangrijke Outlook 2007 .pst/.ost files.

Aangezien ik sinds 1982 met Unix/AIX bezig ben en sinds 1994 met Linux (Slackware was dat toen) weet ik een heel klein beetje waar ik mee bezig ben. Ik ken zelfs 3 of 4 Unix/Linux command line instructies uit mijn hoofd.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Backup en recover Ubuntu naar andere harddisk
« Reactie #27 Gepost op: 2010/01/22, 00:38:53 »
Met de tool remastersys kan je een nieuwe iso cd / dvd maken op verschillende manieren, dus ook inclusief gebruikers en instellingen.
Dit lijkt mij het gemakkelijkste.  ...aan de andere kant, als je er veel gebruik van maakt, kost dit per x wel 1 dvd. :(

voor Karmic moet je remastersys_2.0.13-1_all.deb hebben. Voor Jaunty remastersys_2.0.12-1_all.deb

==cjm==
« Laatst bewerkt op: 2010/01/22, 00:40:51 door cjmanschot »

Re: Backup en recover Ubuntu naar andere harddisk
« Reactie #28 Gepost op: 2010/01/22, 00:56:20 »
Aangezien ik sinds 1982 met Unix/AIX bezig ben en sinds 1994 met Linux (Slackware was dat toen) weet ik een heel klein beetje waar ik mee bezig ben. Ik ken zelfs 3 of 4 Unix/Linux command line instructies uit mijn hoofd.
Maar waarom schrijf je dan: "Perl script? Ja, natuurlijk! Elke beginneling die met Ubuntu begint kan natuurlijk Perl scripts schrijven. Dat ik daar niet aan gedacht heb." Als je 18 jaar met AIX etc. bezig bent, ben je toch geen beginneling meer? Of zie ik hier iets over het hoofd? Wat je Outlook- en VB-handel betreft, ook daar kan het gratis rsync prima mee overweg.

Shortcut: $ man rsync

« Laatst bewerkt op: 2010/01/22, 00:57:56 door Paul Matthijsse »