Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lenovo Laptop G580 : geen internetverbinding  (gelezen 9915 keer)

Offline force317

  • Lid
Lenovo Laptop G580 : geen internetverbinding
« Gepost op: 2013/03/27, 21:50:39 »
Enkele weken geleden een Lenovo Laptop 580 met i7 processor, HD Graphics, 8GB Ram en 1TB harde schijf gekocht. Netwerkverbinding werkt niet, niet via utp kabel, en niet via draadloze verbinding. Versxchillende distro's geprobeerd : openSUSE 12.3, Ubuntu 12.10, Linux Mint 14 KDE.

Ik zou nu de vereiste driver manueel willen installeren, nadat ik deze heb gedownload via een andere laptop.

Hoe ga ik tewerk om :

1. de netwerkkaartdriver te installeren en te activeren
2. de draadloze verbindingsdriver te installeren en te activeren.

Ik heb al enkele gevonden weblinks uitgeprobeerd maar zonder veel succes. Er blijken trouwens verschillende configuraties te zijn die de naam Lenovo G580 dragen. Ik begin al te denken dat het wachten wordt tot een nieuwe linux kernel uitkomt die mijn laptop wel ondersteund.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline joop905

  • Lid
Re: Lenovo Laptop G580 : geen internetverbinding
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/27, 22:16:43 »
deze al gezien

Draadloze verbinding activeren
Om de draadloze functies in te schakelen, doet u een van de volgende dingen:
• Druk op Fn+F5 om de Vliegtuigmodus uit te schakelen.
• Open de Charms (Icoontjes) en kies Instellingen

om de
netwerkconfiguratiepagina te openen, en schakel dan de Vliegtuigmodus
Uit.


Bron:  http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CEwQFjAE&url=http%3A%2F%2Fdownload.lenovo.com%2Fconsumer%2Fmobiles_pub%2Flenovo_g480g485g580g585g780_ug_v3.0_jun_2012_african_dutch.pdf&ei=CGBTUYLXFpLz0gX4loDwAQ&usg=AFQjCNEPor4uaBv5emBASiH_LpNxcKP7ag&sig2=4pEfvmItEo5LmFHaTPcTtA&bvm=bv.44342787,d.d2k&cad=rja

Offline force317

  • Lid
Re: Lenovo Laptop G580 : geen internetverbinding
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/28, 04:51:24 »
Heb ik al geprobeerd, joop905. Activatie met Fn+F5 en verificatie van de instellingen voor netwerk al geverifieerd en met af en aanzetten geprobeerd de wireless te activeren. Link naar handleiding is wel handig.

Na de laatste poging om de wireless te activeren (opnieuw een nieuwe installatie van Ubuntu 12.10 64bit gedaan) zat ik dichtbij de router en ontving de wireless effectief een signaal van de router en kon ik het router paswoord ingeven. Maar connectie kreeg ik niet. Ik denk dat zowel de driver voor de netwerkkaart (draadverbinding) als de driver voor de wireless (volgens het ubuntu 12.10 installatieproces een Broadcom BCM4313 802.11b/g/n Wireless LAN) gewoon of onvolledig zijn geinstalleerd.
Volgens wat ik op diverse weblinks en forums ivm Ubuntu heb gelezen komt dit met dit type laptop wel vaker voor dat beiden niet werken.

Het zou al flink helpen dat alvast de netwerkkaart (draadverbinding) tijdens het installatieproces actief zou zijn, kan ik tenminste via deze verbinding de wireless driver en eventuele updates rechtstreeks installeren.

Deze laptop laat toe om de UEFI boot uit te schakelen als je in de bios kiest voor de settings van een ander OS dan het oorspronkelijk geinstalleerde Windows 8 Home. Staat dus nu ingesteld op 'legacy support'.

PS : Ik heb wat zitten lezen in de handleiding voor de lenovo laptop. Blijkt dus mogelijk te zijn om de wireless kaart te vervangen. Indien de support voor deze wireless kaart in Linux nu echt zo slecht mocht blijken te zijn, is het misschien een oplossing om deze te vervangen door een andere wireless kaart van een type dat wel in Ubuntu betere support heeft ?
 

« Laatst bewerkt op: 2013/03/28, 05:00:43 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline joop905

  • Lid
Re: Lenovo Laptop G580 : geen internetverbinding
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/28, 10:28:55 »
Probeer dit eens voor de bedraad netwerk


sudo ifconfig eth1 up
Mocht deze niet werken dan

sudo dhclient eth1

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lenovo Laptop G580 : geen internetverbinding
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/28, 11:15:13 »
Ik heb wat zitten lezen in de handleiding voor de lenovo laptop. Blijkt dus mogelijk te zijn om de wireless kaart te vervangen. Indien de support voor deze wireless kaart in Linux nu echt zo slecht mocht blijken te zijn, is het misschien een oplossing om deze te vervangen door een andere wireless kaart van een type dat wel in Ubuntu betere support heeft ?
Zal waarschijnlijk niet werken. Ik heb ook een Realtek draadloos kaartje van een Lenovo B570e flaptop willen vervangen door een Intel kaartje. Paste prima, maar: het UEFI weigerde om dat te aanvaarden. Mocht alleen *die* Realtek zijn (heb voor de grap ook nog even een iets ander type Realtek-kaartje uit een andere flaptop erin gezet, maar wederom: nada....).

Offline force317

  • Lid
Re: Lenovo Laptop G580 : geen internetverbinding
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/29, 16:43:02 »
Zonet de 2 commando's geprobeerd die je voorstelde, joop905.

Op sudo ifconfig eth1 up kreeg ik als antwoord : 'eth1 : ERROR while getting interface flag : No such device
Op sudo dhcclient eth1 kreeg ik als antwoord : Cannot find device "eth1"

Vermoed dat ook voor de kabelnetwerkkaart er geen driver is geinstalleerd, evenmin als voor de draadloze.
Mocht ik de kabelnetwerkkaart echter aan de praat krijgen, kan ik natuurlijk al tenminste ubuntu updaten en een broadcomm driver installeren via de kabelverbinding.

Als ik de laptop aanzet valt het mij op dat het groene lichtje van de netwerkkaart even oplicht, maar daarna niet meer.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline joop905

  • Lid
Re: Lenovo Laptop G580 : geen internetverbinding
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/29, 17:08:57 »
Probeer het eens met de  LiveCD, kijk eens of het dan wel werkt (netwerkkaart)

Offline force317

  • Lid
Re: Lenovo Laptop G580 : geen internetverbinding
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/30, 15:59:59 »
Via informatie verkregen op deze link : http://www.zyxware.com/articles/2680/solved-wired-connection-eth0-not-detected-in-ubuntu-12-04
de atheros wired netwerkkaart geinstalleerd, en nainstallatie is er internetconnectie via de draadverbinbding ... maar na een reboot niet meer ... .

Alvast ook een ubuntu 12.10 update kunnen terwijl de connectie nog actief was.

Nu nog de wired netwerkkaart permanent actief krijgen, en daarna de wireless driver proberen te installeren, bij voorkeur vanuit ubuntu zelf.

Aan joop905 : als ik je 2 commando's probeer 'sudo ifconfig eth1 up' en 'sudo dhclient eth1' probeer vindt hij nog steeds geen device, maar als ik probeer op eth0 doet hij bij beide commando's tenminste een poging om de verbinding tot stand te brengen, maar zonder succes.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/30, 16:05:17 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline joop905

  • Lid
Re: Lenovo Laptop G580 : geen internetverbinding
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/30, 16:16:58 »
automatisch opstarten voor draadverbinbding

Systeem -> Voorkeuren -> Opstarttoepassingen --> Toevoegen.
Naam: Netwerk
Opdracht: nm-applet    (/usr/bin/nm-applet )
Commentaar: Uw netwerkverbindingen beheren

--> Opslaan

Offline force317

  • Lid
Re: Lenovo Laptop G580 : geen internetverbinding
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/30, 16:45:36 »
Alvorens ik je posting zag, joop905, ben ik erin geslaagd - hoop ik toch - om de draadverbinding permanent te maken, mits gebruik van informatie gevonden op deze link : http://askubuntu.com/questions/165192/how-do-i-install-drivers-for-the-atheros-ar8161-ethernet-controller

Maar de draadloze verbinding voorlopig nog niet. Laptop wil proberen verbinding te maken (waarschijnlijk omdat ik vlakbij de router zit en het signaal dus sterk is), maar het lukt niet. Hij ziet dus wel mijn router, maar een connectie maken lukt nog niet. Hopen dan maar dat Ubuntu 13.04 met zijn recentere linux kernel een oplossing biedt ?

Alvast bedankt voor je bijkomende info, joop905, kan ik in ieder geval de instellingen verifiëren.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Re: Lenovo Laptop G580 : geen internetverbinding
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/30, 16:54:16 »
Zonet de Broadcom driver kunnen installeren uit de 'softwarebronnen', 'extra stuurprogramma's' en na herstart werkte de draadloze verbinding.

Nu nog de snelheid testen, maar de installatie lijkt gelukt.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Re: Lenovo Laptop G580 : geen internetverbinding (SOLVED)
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/30, 16:54:53 »
Enkele weken geleden een Lenovo Laptop 580 met i7 processor, HD Graphics, 8GB Ram en 1TB harde schijf gekocht. Netwerkverbinding werkt niet, niet via utp kabel, en niet via draadloze verbinding. Versxchillende distro's geprobeerd : openSUSE 12.3, Ubuntu 12.10, Linux Mint 14 KDE.

Ik zou nu de vereiste driver manueel willen installeren, nadat ik deze heb gedownload via een andere laptop.

Hoe ga ik tewerk om :

1. de netwerkkaartdriver te installeren en te activeren
2. de draadloze verbindingsdriver te installeren en te activeren.

Ik heb al enkele gevonden weblinks uitgeprobeerd maar zonder veel succes. Er blijken trouwens verschillende configuraties te zijn die de naam Lenovo G580 dragen. Ik begin al te denken dat het wachten wordt tot een nieuwe linux kernel uitkomt die mijn laptop wel ondersteund.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.