Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint traag...  (gelezen 3321 keer)

Frederik

  • Gast
Linux Mint traag...
« Gepost op: 2017/01/17, 15:06:39 »
Op een Toshiba laptop heb ik een jaartje  geleden Linux Mint 17.01 Rebecca geïnstalleerd en alle aanbevelingen die je na een verse installatie doet uitgevoerd maar vanaf dag één is het ding traag. Nu kreeg ik weer een klacht over de traagheid: het voornaamste euvel: je klikt op een link of bladwijzer en er gebeurd niks, pas na de tweede of derde klik doet ie wat en met het opstarten van programma's gaat dat net zo. Dat is niet computeren zoals het is bedoeld.
Ik weet niet wat ik nog kan doen om deze laptop vooruit te branden. De specificaties van de laptop:

Satellite Pro L870-19E 64 bit
 Linux Mint 17.01 Rebecca
 Intel ® Core ™ i5-3230M processor
 Harde schijf 500 GB
 6144 (4096 + 2048) MB, DDR3 RAM (1600 MHz)
 AMD Radeon™ HD 7670M Graphics (1GB dedicated geheugen)

Suggesties/aanbevelingen zeer welkom!

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/17, 15:36:13 »
Zou je de SMART waarden van de harde schijf eens kunnen checken? Het zou prima kunnen dat deze stervende is en dat daarom de laptop zo traag is. Als ik de hardware zo zie zou Linux Mint daar prima op moeten kunnen draaien. Welke desktop interface is het eigenlijk?

Frederik

  • Gast
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/17, 16:07:16 »
Zou je de SMART waarden van de harde schijf eens kunnen checken? Het zou prima kunnen dat deze stervende is en dat daarom de laptop zo traag is. Als ik de hardware zo zie zou Linux Mint daar prima op moeten kunnen draaien. Welke desktop interface is het eigenlijk?

Waarmee doe ik die SMART check ? (geen ervaring mee) en de desktop is Xfce.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/17, 16:21:32 »
Bij hulpmiddelen zou een programma "Disks" of "Schijven" moeten staan. Open dat programma. Selecteer dan de harde schijf en druk op het opties menu (de drie lijntjes onder elkaar). Klik dan op "SMART Data & Self-Tests" (Nederlandse vertaling weet ik zo niet). Zou je daarvan hier een screenshot kunnen uploaden? Die kan je hosten op imgur.com of zo.

Frederik

  • Gast
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/17, 17:33:10 »
Het resultaat venster van 'schijven' smarttest kan niet gemaximaliseerd (dus geen schermafbeelding) worden maar de totaal beoordeling van SMART-TEST is: de schijf is in orde.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/18, 05:34:00 »
Welke videokaart driver heb je geïnstalleerd?
AMD heeft vaak de driver slecht geregeld, of stopt vroeg met ondersteunen van een driver, dan val je terug naar de open source driver, en de open source is langzamer.

Zelf koop ik alleen een nvidia hardware, intel on chip videokaart(dus in de cpu) wordt wel goed ondersteund.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/18, 05:36:16 door jan11000 »

Re: Linux Mint traag...
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/18, 08:20:48 »
Is internet op de laptop traag of is de laptop traag? Je hebt het over traag lopende linkjes.

Je zou Chrome als browser eens kunnen proberen. Na het aanzetten van de laptop duurt het de eerste keer wat langer om Chrome op te starten. Daarna vind ik het sneller werken dan Firefox.


Een voor een in bovenstaande volgorde de blauwe regels in de terminal uitvoeren om Chrome te installeren:

First download and install the key from Google Linux Repository. Or run the following command in the terminal, type the password for the user when prompted.
wget -q -O - https://dl-ssl.google.com/linux/linux_signing_key.pub | sudo apt-key add -

After installing the key, run the below command to add it to the repository.
sudo sh -c 'echo "deb http://dl.google.com/linux/chrome/deb/ stable main" >> /etc/apt/sources.list.d/google-chrome.list'

To Update
sudo apt-get update

To Install the Stable version
sudo apt-get install google-chrome-stable


(NB.: zelf hier geen problemen met de AMD videokaarten met de opensource drivers)

Zie ook nog: https://sites.google.com/site/computertip/reserve-5
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Frederik

  • Gast
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/18, 10:39:44 »
Welke videokaart driver heb je geïnstalleerd?
AMD heeft vaak de driver slecht geregeld, of stopt vroeg met ondersteunen van een driver, dan val je terug naar de open source driver, en de open source is langzamer.

Weet ik zo gauw niet, moet ik straks even over bellen. Dat de OpenSource stuurprogramma langzamer is dan dan de officiele merknaam stuurprogramma is niet altijd zo! Een tijd geleden alweer een vergelijkingstest gedaan op verzoek van Pjotr om te kijken welk stuurprogramma voor de kaart het snelst reageerde, die van Nvidea of X.Org X server: lood om oud ijzer.

Frederik

  • Gast
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/18, 11:03:27 »
Door een telefoon is het lastig zoeken.
In Xubuntu kan ik via startmenu gelijk naar Extra stuurprogramma's maar dat zit in Mint ergens anders en we kunnen het niet vinden waar dat zit. Het menu Software&updates waar je het ook kunt vinden is ook niet aanwezig.??

DarkEra

  • Gast
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/18, 13:21:17 »
Zoek of laat eens in het Menu in Mint naar Driver Manager zoeken.....
« Laatst bewerkt op: 2017/01/18, 13:35:30 door Maik »

Frederik

  • Gast
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/19, 22:53:56 »
Gevonden :)
De Xserver-xorg-video ati driver vervangen door de fglrx-updates driver en het resultaat is: even traag als anders :(

DarkEra

  • Gast
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #11 Gepost op: 2017/01/19, 23:13:13 »
Staat Compiz of eventueel Compton aan? Dit soort desktop effecten kunnen de boel behoorlijk vertragen als de effect snelheden/waarden niet goed zijn afgesteld... Want Xfce kan nooit van alleen zo traag zijn en gezien de specificaties van de computer moet dat ding vliegen.

Frederik

  • Gast
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #12 Gepost op: 2017/01/20, 13:04:41 »
Heb voorgesteld om Compiz te verwijderen, resultaat hoor ik later.
Bedankt voor de suggesties :)

Frederik

  • Gast
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #13 Gepost op: 2017/01/20, 21:50:52 »
Compiz is foetsie en de opstarttijd van de laptop is nu 52 seconden. Ik vind dat heel netjes :)

Offline aartje

  • Lid
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #14 Gepost op: 2017/01/21, 12:48:03 »
Fijn dat je er tevreden mee bent, maar mijn computer start op (van grub keuzemenu tot Mint inlogscherm)
in 12 seconden en dat is "nog maar" een meer dan 3 jaar oude quad core met 800 MHz DDR2 geheugen.

52 seconden vind ik traag... Maar misschien ligt dat gedeeltelijk  aan het feit dat ik er een 128GB SSD (Samsung 830)
in heb zitten.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/21, 12:51:24 door aartje »

Frederik

  • Gast
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #15 Gepost op: 2017/01/21, 15:24:20 »
Dat is helemaal te danken aan de SSD schijf, die snelheid valt in het niet bij een IDE-schijf.

Offline aartje

  • Lid
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #16 Gepost op: 2017/01/22, 11:37:16 »
Fijn dat je er tevreden mee bent, maar mijn computer start op (van grub keuzemenu tot Mint inlogscherm)
in 12 seconden en dat is "nog maar" een meer dan 3 jaar oude quad core met 800 MHz DDR2 geheugen.

52 seconden vind ik traag... Maar misschien ligt dat gedeeltelijk  aan het feit dat ik er een 128GB SSD (Samsung 830)
in heb zitten.
Nog eens nagekeken, hij is bijna 6 jaar oud.... en heeft nog maar een Sata2 interface, dus maximale snelheid over
die bus is 300MB/s ipv 600 MB/s bij een Sata3.
Verder is de geheugensnelheid van de beschreven computer 2 maal zo hoog als die van mij.
Hij zou dus volgens mij met een goede SSD binnen 10 seconden moeten kunnen opstarten.

Frederik

  • Gast
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #17 Gepost op: 2017/01/22, 12:53:46 »
Hij zou dus volgens mij met een goede SSD binnen 10 seconden moeten kunnen opstarten.

Dergelijke rekensommen kan ik niet maken, maar die laptop heeft geen SSD.
De mijne (Targa Desktop uit 2007) overigens wel (Kingston 120GB) maar die doet er ook nog 40 seconden over om op te starten.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #18 Gepost op: 2017/01/22, 14:02:26 »
Fijn dat je er tevreden mee bent, maar mijn computer start op (van grub keuzemenu tot Mint inlogscherm)
in 12 seconden en dat is "nog maar" een meer dan 3 jaar oude quad core met 800 MHz DDR2 geheugen.

52 seconden vind ik traag... Maar misschien ligt dat gedeeltelijk  aan het feit dat ik er een 128GB SSD (Samsung 830)
in heb zitten.
Nog eens nagekeken, hij is bijna 6 jaar oud.... en heeft nog maar een Sata2 interface, dus maximale snelheid over
die bus is 300MB/s ipv 600 MB/s bij een Sata3.
Verder is de geheugensnelheid van de beschreven computer 2 maal zo hoog als die van mij.
Hij zou dus volgens mij met een goede SSD binnen 10 seconden moeten kunnen opstarten.

Zo kun je nooit rekenen,
elke hardware is anders,
bijv alle(bijna) laptops zijn langzamer dan  een desktop, dit is om de batterij te sparen, hier zit ook altijd(bijna) een langzamer variant van cpu in, en die is ook langzamer.
En vermoedelijk geld dit ook voor de rest van  hardware.
En verschil tussen sata2 en sata3 is verwaarloosbaar, in de praktijk maakt het weinig uit, wat wel wat uitmaakt is de controller waar je ssd op zit, dus de chipset wat erin zit.

Dus zo even vergelijk werkt niet.

Offline aartje

  • Lid
Re: Linux Mint traag...
« Reactie #19 Gepost op: 2017/01/29, 08:45:11 »
Fijn dat je er tevreden mee bent, maar mijn computer start op (van grub keuzemenu tot Mint inlogscherm)
in 12 seconden en dat is "nog maar" een meer dan 3 jaar oude quad core met 800 MHz DDR2 geheugen.

52 seconden vind ik traag... Maar misschien ligt dat gedeeltelijk  aan het feit dat ik er een 128GB SSD (Samsung 830)
in heb zitten.
Nog eens nagekeken, hij is bijna 6 jaar oud.... en heeft nog maar een Sata2 interface, dus maximale snelheid over
die bus is 300MB/s ipv 600 MB/s bij een Sata3.
Verder is de geheugensnelheid van de beschreven computer 2 maal zo hoog als die van mij.
Hij zou dus volgens mij met een goede SSD binnen 10 seconden moeten kunnen opstarten.

Zo kun je nooit rekenen,
elke hardware is anders,

En verschil tussen sata2 en sata3 is verwaarloosbaar, in de praktijk maakt het weinig uit, wat wel wat uitmaakt is de controller waar je ssd op zit, dus de chipset wat erin zit.

Dus zo even vergelijk werkt niet.
Ja, je hebt gelijk,eigenlijk is dat bij mij ook zo. Op dezelfde computer heb ik tweemaal Ubuntu (Gnome) 12.04.5 staan, één maal
op de SSD en éénmaal op de HD (beide hebben dezelfde home op de HD).
Ik heb het opstarten net getimed (van grub tot loginscherm). Vanaf ssd start hij in 8,5 seconden vanaf HD in 35 secondes.
Dat scheelt dus daarom alleen al een factor 4.