Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2e Harddisk direct benaderbaar in starter of bureaublad  (gelezen 624 keer)

Offline Ben Guzzi

  • Lid
2e Harddisk direct benaderbaar in starter of bureaublad
« Gepost op: 2019/04/15, 15:45:47 »
Mijn desktop heeft een dubbele harddisk.
Disk 2 wil ik graag direct benaderen vanaf de starter of vanaf het bureaublad.
Nu doe ik dit door voor 'andere locaties'  te kiezen.
Daarna verschijnt een pictogram van het 'andere opslagmedium' op mijn bureaublad.
Die wil ik dus graag in de starter hebben of, als dat niet kan, permanent op mijn bureaublad.

Natuurlijk kan ik er zo mee werken maar mijn wens ingevuld krijgen zou ik prettiger vinden.

Re: 2e Harddisk direct benaderbaar in starter of bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/15, 16:48:12 »
Hallo, in Xubuntu rechtsklikken op je bureaublad, dan Bureaubladinstellingen, dan tabje Pictogrammen, dan aanvinken Verwijderbare apparaten, en daaronder, welk typen. In Ubuntu mogelijk hetzelfde?

Offline Ben Guzzi

  • Lid
Re: 2e Harddisk direct benaderbaar in starter of bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/15, 17:19:18 »
Verzuimd om te melden dat ik recentelijk Ubuntu 18.04 heb geïnstalleerd.
Sorry Paul maar hierdoor werkt de rechtsklik op het bureaublad nu dus niet.

Re: 2e Harddisk direct benaderbaar in starter of bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/15, 17:34:51 »
Verzuimd om te melden dat ik recentelijk Ubuntu 18.04 heb geïnstalleerd.
Sorry Paul maar hierdoor werkt de rechtsklik op het bureaublad nu dus niet.

Even dat wat Paul omschrijft in je bestandsverkenner doen dan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2e Harddisk direct benaderbaar in starter of bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/15, 18:43:07 »
Wat Paul aangeeft, is voor zover ik het begrijp, niet helemaal wat jij wil. Die optie zal de tweede partitie op je desktop brengen *op het ogenblik dat die aangekoppeld wordt*. Vooraleer die aangekoppeld is, zal je eerst toch nog elders moeten gaan om de partitie eerst aan te koppelen. Ik begrijp echter uit je vraag dat je ten allen tijde een icoon wil op je desktop of in de launcher die je naar de schijf brengt.

De desktop omgeving Gnome Shell, die op Ubuntu gebruikt wordt, ondersteunt die "klassieke" manier van werken niet echt meer. Daarom is het niet zo eenvoudig een icoon naar de schijf op je desktop aan te maken (in standaard Gnome Shell zijn iconen op de desktop trouwens helemaal afgeschreven) of in de launcher.

Iemand anders geeft hier nog wel aan hoe het wel nog kan. Anders kan je overwegen mee te gaan met de moderne trend, en je gewoonten wat aanpassen:

  • Verschijnt die harde schijf niet als een icoon in het linker paneel van je bestandsbeheer? Eens je bestandsbeheer open, is die partitie één klik verwijderd. De eerste keer dat je klikt, wordt de partitie aangekoppeld indien dit nog niet het geval is.
  • Een andere manier om die opslagruimte vlot binnen bereik te hebben, is symbolische links aanmaken in je home folder. Dergelijke links gedragen zich bij dagelijks gebruik als een gewone folder. Zo kan je de ganse partitie, of specifieke folders erop, naar wens binnen handbereik brengen. Hiervoor moet je tweede harde schijf wel automatisch aangekoppeld zijn na de opstart. Standaard, d.w.z., na een standaard installatie, is dat *niet* het geval voor een tweede interne datapartitie.
  • Via de zoekfunctie (<Super> toets of een klik op "Activiteiten") tover je vlug een willekeurige folder tevoorschijn, die je met een klik opent.



Offline Ben Guzzi

  • Lid
Re: 2e Harddisk direct benaderbaar in starter of bureaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/16, 11:42:09 »
Verschijnt die harde schijf niet als een icoon in het linker paneel van je bestandsbeheer?
De schijf verschijnt in bestandsbeheer onder  '+  andere locaties ' en niet als een icoon.
Na aanklikken en iets te openen wordt een icoon op het bureaublad geplaatst, alleen gedurende de huidige sessie.
Om dit nu te kunnen gebruiken moeten er meerdere schermwisselingen plaatsvinden.

Natuurlijk werkt het nu ook wel.
Misschien had ik stilletjes gehoopt dat het simpeler zou zijn en ben ik mij aan het oriënteren om het geheel (18.04) voor mijn toepassingen, te optimaliseren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2e Harddisk direct benaderbaar in starter of bureaublad
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/16, 12:31:40 »
Verschijnt die harde schijf niet als een icoon in het linker paneel van je bestandsbeheer?
De schijf verschijnt in bestandsbeheer onder  '+  andere locaties ' en niet als een icoon.
Na aanklikken en iets te openen wordt een icoon op het bureaublad geplaatst, alleen gedurende de huidige sessie.
Om dit nu te kunnen gebruiken moeten er meerdere schermwisselingen plaatsvinden.

Natuurlijk werkt het nu ook wel.
Misschien had ik stilletjes gehoopt dat het simpeler zou zijn en ben ik mij aan het oriënteren om het geheel (18.04) voor mijn toepassingen, te optimaliseren.
Juist omdat die desktop weg zit op het moment dat je werkt, werden, althans in Gnome Shell, desktopiconen uitgefaseerd. Ubuntu 18.04 en 18.10 werken nog met een oudere bestandsbeheerder, omdat die nog iconen op de desktop ondersteunt. De idee is dat je je bestandsbeheer opstart, en dan met een klik komt op de plaatsen die je vaak nodig hebt.

Toch blijft linux kneedbaar, en kan je het instellen zoals je wil. Je partitie kan je van bij opstart laten aankoppelen (en op je desktop verschijnen) door die automatisch te doen aankoppelen. Dat kan gebeuren met het gereedschap "Schijven", maar kan ook door zelf een (eenmalige) aanpassing door te voeren in het configuratiebestand /etc/fstab.

Je kan ook (met wat handwerk) een launcher maken die bestandsbeheer opstart in de folder die je zelf wil. Die launcher kan je dan in de dock vastzetten voor één klik toegang, of kan je in je Bureaublad folder zetten - dan heb je je icoon op het bureaublad.

Offline Ben Guzzi

  • Lid
Re: 2e Harddisk direct benaderbaar in starter of bureaublad
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/16, 16:00:00 »
Bedankt Vanadium.

Ik moet het even laten bezinken maar dan ga ik toch het e.e.a. eens voorzichtig  (stapsgewijs) proberen uit te voeren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2e Harddisk direct benaderbaar in starter of bureaublad
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/16, 16:38:44 »
Ik moet het even laten bezinken maar dan ga ik toch het e.e.a. eens voorzichtig  (stapsgewijs) proberen uit te voeren.
Het is inderdaad wijs om eerst eens de logica van je desktop omgeving te proberen volgen. In de wetenschap dat je het later nog wel kan aanpassen indien gewenst.