Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zwart scherm bij eerste boot nvidia 7300 GT  (gelezen 2450 keer)

jbm_77

  • Gast
zwart scherm bij eerste boot nvidia 7300 GT
« Gepost op: 2008/06/22, 18:14:17 »
Beste lezer,

Ubuntu 8.04 x64 draait erg goed. Het is geinstalleerd op een amd64 Athlon 3200+, 2 gig werkgeheugen. De videokaart betreft een Nvidia 7300 GT 512 mb.

Zoals gezegd, het systeem draait er goed. Ik blijf helaas hetzelde probleem houden bij een koude start: de pc start en blijft hangen (zwart beeld) op het moment dat het NVIDIA splash screen in beeld hoort te komen (restricted drivers nvidia worden gebruikt). De pc reageert vervolgens nergens meer op. Wanneer vervolgens een herstart wordt gedaan met het betreffende knopje op de pc-kast (dus niet geheel uitzetten) start de pc opnieuw op zonder problemen. Dat wil zeggen, het Nvidia splash screen komt nu wel in beeld en er kan ingelogd worden.

Kort gezegd, de pc start alleen niet door als de pc voor de eerste keer wordt aangezet vanuit uitstand. Bij een herstart zijn er geen problemen.

De pc blijft precies hangen bij het nvida splash screen, ik hoor niet het bekende trommelgeluid bij een eerste start. Alt-f2 helpt niet, ctrl-alt-backspace ook niet. Dit probleem doet zich alleen voor wanneer de restricted drivers worden gebruikt.

Tot op heden heb ik nog niemand kunnen vinden met hetzelfde probleem of een oplossing ervoor. Op zich is het geen ramp, maar wel irritant. Als je je pc aanzet wil je meteen gaan werken, niet eerst een koude start en daarna nog eens een warme start om in te kunnen loggen.

Mocht iemand een idee hebben: ik hoor het graag!

Groet,
Boris

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
zwart scherm bij eerste boot nvidia 7300 GT
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/22, 18:31:02 »
Ik denk eerder aan een hardware-probleem dan aan een Linuxprobleem. Moederbord met kuren? Overweeg eens een BIOS flits. Let op: een nieuwe BIOS-versie flitsen is een risicovolle operatie: als het mis gaat, dan is je moederbord morsdood (is mij wel eens gebeurd).

Op de webstek van de moederbordfabrikant kun je nakijken of er een nieuwer BIOS beschikbaar is voor jouw moederbord.

Offline jan11000

  • Lid
zwart scherm bij eerste boot nvidia 7300 GT
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/22, 21:40:07 »
Indien je schakelaar van de voeding of een schakelaar op het stopkontakt hebt, en je die gebruikt, probeer eens zonder. Dus pc niet helemaal van het stroom afhalen.
Heb je dit ook in windows.
Zoek anders eens op deze site, http:\\gathering.tweakers.net

jbm_77

  • Gast
zwart scherm bij eerste boot nvidia 7300 GT
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/26, 18:47:50 »
Bedankt voor de reacties.

@pjotr123: Voor dit advies was ik al een beetje bang. Zoals je zegt, als het misgaat kan je je moederbord hoogstens nog als decoratie gebruiken. Ook ik heb dit in het verleden al eens mogen ervaren. Het betreft een Asus bord, K8N-e Deluxe. Geen idee of dit iets uitmaakt, het vorige bord waar het flashen van het bios mis ging was een MSI bord.

@jan11000: Geen van beide gebruik ik. In windows had ik dit niet. Bij Vista kreeg ik echter wel steeds de melding dat 'het beeldschermstuurprogramma niet kon worden geladen'. Wat vreemd was, was dat het ondanks deze melding wel werd geladen en werkte. De melding bleef echter steeds terug komen bij het booten. Bij XP deze problemen nooit gehad. In Hardy is het dus wel zo dat ik bij een reboot meteen beeld krijg en voor de rest geen foutmeldingen. Slechts bij een koude start, of vanuit slaap- en standbystand krijg ik bij de eerste boot geen beeld.

Ik vind het vooral typisch dat het alleen bij het gebruik van de restricted drivers zo is dat de eerste boot een zwart scherm geeft. Dit geeft me meer het idee dat het niet helemaal goed zit met m'n videokaart. Ik zal tweakers nog eens doorspitten, wellicht dat daar iets te vinden is.

Tot die tijd wordt het 2x booten ben ik bang voor.

zwart scherm bij eerste boot nvidia 7300 GT
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/26, 21:36:38 »
En als je de VESA driver gebruikt i.p.v. de Nvidia start de PC dan wel normaal op?
Opstarten in de recovery mode krijg je een keuze schermpje met als laatste try to fix X server. Bedankt voor de tip, jan11000  Het is alleen om uit te proberen, de VESA driver is een soort veilige modus voor de grafische kaart. Als hier het probleem zich niet voordoet, kan je wellicht via Envy proberen te installeren of via de Nvidia site.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

jbm_77

  • Gast
zwart scherm bij eerste boot nvidia 7300 GT
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/08, 15:54:56 »
Inmiddels is het probleem opgelost. De oorzaak blijft echter minder duidelijk. Het flashen van het BIOS gaf geen resultaat. Inmiddels heb ik de beta nvidia driver 177 geïnstalleerd en zie daar, ook bij een eerste boot meteen beeld. Nog even getest door weer terug te gaan naar de 173 driver en het probleem deed zich weer voor.

Met de nieuwe driver van nvidia is dit probleem dus op te lossen. Helaas is er een ander probleem voor in de plaats gekomen: twinview werkt niet goed met de nieuwste drivers. De X server crasht regelmatig. Maar goed, de driver is niet voor niets nog beta. Hopen dat dit snel beter wordt.

Kan gesote

zwart scherm bij eerste boot nvidia 7300 GT
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/08, 16:31:51 »
Misschien een schrale troost de nvidia driver zit standaard in 8.10. Ik gebruik deze op het ogenblik voor mijn nvidia 7600 GS kaart. Nog een paar nachtjes slapen en de officiële release komt uit, ik draai nu de beta versie.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.