Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ideeën voor nieuwe wiki startpagina  (gelezen 6294 keer)

Ideeën voor nieuwe wiki startpagina
« Gepost op: 2012/11/23, 17:49:18 »
Door de leden van het documentatieteam is even geleden het idee opgevat om een nieuwe startpagina voor de wiki te ontwerpen. Dit mede doordat de huidige startpagina verouderd is, zo staat er bijvoorbeeld nog een zoekveld in de pagina zelf, terwijl dat al in het algemene design is opgenomen. Wij zijn erg benieuwd wat de community zelf van de huidige startpagina vind en/of wat het graag anders wil zien. Hierbij kan gedacht worden aan kleine aanpassingen in de inhoud, maar een compleet nieuw uiterlijk kan ook.
Zelf zat het team al te denken aan een opzet als https://help.ubuntu.com/community, waar een globale introductie op Ubuntu wordt gegeven.
De ideeën gebruiken we om de opzet (http://wiki.ubuntu-nl.org/StartpaginaNew) vorm te geven.

We horen graag jullie ideeën en tips!


Namens het documentatieteam,

Luckiboy

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ideeën voor nieuwe wiki startpagina
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/23, 18:26:21 »
Die icoontjes mogen wel wat meer in de moderne stijl... Een introductie staat al op de gewone site ;)

Een overzicht van de nieuwste/populairste/random pagina's lijkt me wel wat. En een sectie 'beginners'?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ideeën voor nieuwe wiki startpagina
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/23, 22:40:17 »
De opzet van onze startpagina an sich vind ik eigenlijk niet verkeerd. Hij is er al wel een tijdje en we kunnen het uiterlijk misschien wel wat mooier maken (plaatjes en kleurtjes). Maar verder is het nog steeds een mooi overzicht waarbij je in 1 oogopslag "zo'n beetje" alle documentatie op onze wiki kunt vinden.

Wat er nog wel mist zijn doorklikmogelijkheden naar de rest van de wiki (dus het gedeelte dat buiten de documentatie valt). Denk aan teams (vertaalteam, mwanzo, documentatie) en dingen over de gemeenschapsraad. Daar is wel iets over te vinden op: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/  Misschien kunnen we deze pagina's samenvoegen? Of anders op zijn minst hierna verwijzen. Let op, we hebben al een pagina over teams op http://www.ubuntu-nl.org/gemeenschap/teams. Op de wiki komen alleen de teams die een gedeelte op de wiki hebben.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Ideeën voor nieuwe wiki startpagina
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/23, 23:04:56 »
Wat mij opviel aan de pagina https://help.ubuntu.com/community was dat het vooral op beginners is gericht, wat je bij onze wiki een stuk minder ziet. De huidige startpagina is eigenlijk meer een verzameling van de belangrijkste links.
De vraag die dus gesteld moet worden: Wat voor functie moet de startpagina hebben? Is het, zoals nu, bedoeld als een overzicht, of moet het een introductie op Ubuntu zijn (vooral voor de beginner dus)?

Re: Ideeën voor nieuwe wiki startpagina
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/23, 23:08:11 »
Wat mij vooral opvalt van deze pagina: https://help.ubuntu.com/community is dat er drie heel korte stukjes staan (terminologie, installatie, van een ander OS), en vervolgens volgt er een megalange uiteenzetting over hoe geweldig de terminal wel niet is.

Nou, als je Ubuntu als onaantrekkelijk wilt presenteren, dan is dit een perfect voorbeeld van hoe dat te doen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ideeën voor nieuwe wiki startpagina
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/24, 15:02:46 »
zo staat er bijvoorbeeld nog een zoekveld in de pagina zelf, terwijl dat al in het algemene design is opgenomen.
Vooruitlopend op een nieuwe StartPagina heb ik het extra zoekveld op de pagina zelf gewist.

En ook een verwijzing opgenomen naar de Handleiding Ubuntu Desktop, ook te lezen door hulp in te typen in de Dash en vertaalt door het Nederlandse Vertaalteam.

Nou, als je Ubuntu als onaantrekkelijk wilt presenteren, dan is dit een perfect voorbeeld van hoe dat te doen.
De terminal is het meest krachtige gereedschap voor Ubuntulinux.  Het is een mythe dat het gebruik van de terminal is voorbehouden aan gevorderde technische gebruikers. Niet alleen de wiki maar ook op fora en blogs wordt regelmatig verwezen naar een terminal opdracht.
(bron: help.ubuntu.com/community)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ideeën voor nieuwe wiki startpagina
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/02, 13:37:15 »
De terminal is het meest krachtige gereedschap voor Ubuntulinux.  Het is een mythe dat het gebruik van de terminal is voorbehouden aan gevorderde technische gebruikers.

Natuurlijk heb je gelijk dat het gebruik van de terminal heel eenvoudig is. Iedereen die tekst kan plakken en knippen kan terminalcommando's uitvoeren. Bijvoorbeeld:

Voer het volgende commando uit in een terminal om je computer supersnel te maken (p.s. vergeet niet je wachtwoord in te voeren! Anders werkt het niet.):
## deze opdracht is gewist, effect is dat de computer niet meer opstart
Makkelijk zat toch? Ik denk zelfs dat mijn moeder dat wel voor elkaar krijgt als ze zich over de aversie tegen dat soort moeilijke commando's kan heenzetten.  :evil:

edit:
Na een klacht het commando maar even aangepast.. Blijkbaar geloven er nog mensen in de mythe dat de terminal niet voor iedereen geschikt is.. Ach ja.. Sinterklaas gaan we ook vieren, dus waarom niet wat andere Mythes in stand houden he. :D

Laten we dus voorlopig maar niet de helft van de startpagina volplempen met een lofzang op de terminal, uit respect voor de mensen die nog in de Mythe geloven..

mod edit: opdracht gewist.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/02, 14:04:57 door Thomas de Graaff »

Offline jan-1

  • Lid
Re: Ideeën voor nieuwe wiki startpagina
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/04, 21:50:01 »

De vraag die dus gesteld moet worden: Wat voor functie moet de startpagina hebben? Is het, zoals nu, bedoeld als een overzicht, of moet het een introductie op Ubuntu zijn (vooral voor de beginner dus)?

Ik vind het laatste het beste! Als beginner heb ik me suf gezocht naar een goede handleiding hoe je van Windows moet overstappen op Ubuntu en nergens gevonden. De pocket guide (net pas ontdekt) url]http://www.ubuntupocketguide.com/index_main.html[/url] is redelijk goed, maar onvolledig.
Ik zal de rest van mijn wensen in een apart stukje zetten,dat is netter.
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu

Offline jan-1

  • Lid
Re: Ideeën voor nieuwe wiki startpagina
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/04, 22:08:32 »
Hallo allemaal,

Wat ik erg mis voor beginners zijn de volgende zaken:
Hoe zet ik al mijn vertrouwde 'spullen' over naar Linux? Onder andere:

1 Firefox bladwijzers en instellingen. (via sync- een goede uitleg hiervan ontbeekt)
2 E-mail account instellingen en mappen etc.
3 programma's automatisch opstarten
4 bureaublad aanpassen: de volgende zaken weet ik nog steeds niet:
    hoe zet je een foto (dus geen wallpaper) op je bureaublad?
    hoe kan je namen van ikoontjes veranderen? etc.
   
veel van deze informatie staat wel ergens op het forum, maar is moeilijk te vinden, en hoort volgens mij op de wiki thuis.

Ik wil overigens best meehelpen met schrijven, ben ik goed in, alleen de kennis ontbreekt, maar die hebben jullie wel neem ik aan.
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu

Re: Ideeën voor nieuwe wiki startpagina
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/04, 23:28:16 »
@jan:

1 Dat vind ik wel een artikel waard maar je vergeet dat niet iedereen Firefox heeft. Op Windows gebruiken veel mensen IE, op Mac OSX gebruiken veel mensen Safari en dan heb je ook nog de Chrome-gebruikers, Opera-gebruikers, etc.
Nu hebben Firefox, Opera en Chrome alledrie een Sync-functionaliteit maar IE en Safari hebben dat niet en die doelgroep wil je ook meenemen. Ik kan wel kijken of ik er een artikeltje aan kan wagen voor in ieder geval FF, Chrome en Opera.

2 Dat artikel is er al.

3 Is dat er niet al dan? Of ben ik nu in de war met Pjotrs site?

4 Namen van icoontjes veranderen lijkt me erg voor de hand liggend. Als je Ubuntu kunt installeren dan kun je zeker wel de naam van een icoontje veranderen. Maar hoe je een foto als achtergrond instelt, dat zou wel vermeld morgen worden ook al is dat ook erg simpel maar dat vind ik inderdaad wel een goede suggestie.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/04, 23:30:00 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ideeën voor nieuwe wiki startpagina
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/04, 23:31:11 »
1 Firefox bladwijzers en instellingen. (via sync- een goede uitleg hiervan ontbeekt)
2 E-mail account instellingen en mappen etc.
Zie (Nederlandstalig):
1 http://support.mozilla.org/nl/kb/firefox-sync-uw-bladwijzers-en-tabbladen-meenemen
2 https://support.mozillamessaging.com/nl/home
3 programma's automatisch opstarten
4 bureaublad aanpassen
Zeker ideeën voor de wiki of voor uitbreiding van help.ubuntu.com/12.10 en help.ubuntu.com/12.04? Die pagina's zijn Nederlandstalig, althans in mijn browser, en ook oproepbaar in Unity door help te typen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jan-1

  • Lid
Re: Ideeën voor nieuwe wiki startpagina
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/05, 00:48:46 »
@jan:

1 Dat vind ik wel een artikel waard maar je vergeet dat niet iedereen Firefox heeft. Op Windows gebruiken veel mensen IE, op Mac OSX gebruiken veel mensen Safari en dan heb je ook nog de Chrome-gebruikers, Opera-gebruikers, etc.
Nu hebben Firefox, Opera en Chrome alledrie een Sync-functionaliteit maar IE en Safari hebben dat niet en die doelgroep wil je ook meenemen. Ik kan wel kijken of ik er een artikeltje aan kan wagen voor in ieder geval FF, Chrome en Opera.

2 Dat artikel is er al.

3 Is dat er niet al dan? Of ben ik nu in de war met Pjotrs site?

4 Namen van icoontjes veranderen lijkt me erg voor de hand liggend. Als je Ubuntu kunt installeren dan kun je zeker wel de naam van een icoontje veranderen. Maar hoe je een foto als achtergrond instelt, dat zou wel vermeld morgen worden ook al is dat ook erg simpel maar dat vind ik inderdaad wel een goede suggestie.
bedankt voor je reactie.
1. je hebt gelijk, maar als je bijv. IE hebt, kun je via Firefox je favorieten importeren en dan syncen naar Linux.
2. Waar dan?
4. Ik heb nu Lubuntu en Kubuntu en daarin lukt het me niet om de namen v/d icoontjes te veranderen. 
    Foto's: ik heb het NIET over wallpaper maar over foto's daarbovenop.  Krijg ik in geen v/d 3 versies voor elkaar.
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu

Offline jan-1

  • Lid
Re: Ideeën voor nieuwe wiki startpagina
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/05, 00:54:03 »
1 Firefox bladwijzers en instellingen. (via sync- een goede uitleg hiervan ontbeekt)
2 E-mail account instellingen en mappen etc.
Zie (Nederlandstalig):
1 http://support.mozilla.org/nl/kb/firefox-sync-uw-bladwijzers-en-tabbladen-meenemen
2 https://support.mozillamessaging.com/nl/home
3 programma's automatisch opstarten
4 bureaublad aanpassen
Zeker ideeën voor de wiki of voor uitbreiding van help.ubuntu.com/12.10 en help.ubuntu.com/12.04? Die pagina's zijn Nederlandstalig, althans in mijn browser, en ook oproepbaar in Unity door help te typen.

Bedankt voor de links. Die over Firefox sync ken ik al, maar zoals gezegd, vind ik hem niet erg duidelijk. Het zou bijv. beter zijn om over de broncomputer en de tweede computer te spreken.
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu

Offline jan-1

  • Lid
Re: Ideeën voor nieuwe wiki startpagina
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/05, 00:55:20 »
Ik vergeet nog wat: een Nederlandse uitleg van Wine staat wel op de Wiki, maar is verouderd, en kon ik alleen via de zoekfunctie vinden.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/05, 00:58:29 door jan-1 »
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu

Offline jan-1

  • Lid
Re: Ideeën voor nieuwe wiki startpagina
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/05, 01:03:22 »
Hallo,

Nog iets heel anders: De menu-items "Na de installatie" en "direct doen" zijn hetzelfde, ik zou een v/d 2 weglaten.
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu