Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ziggo Webspaces  (gelezen 8026 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Ziggo Webspaces
« Gepost op: 2013/07/09, 21:36:59 »
Klanten van internetprovider Ziggo kunnen gebruik maken van “Webspaces”, een online WebDAV opslag met een publieke en een privé map.

De publieke map (website) werkt ook met ftp en is dus eenvoudig te koppelen (ook met Ubuntu/Nautilus).

Alleen de prive map werkt niet met ftp. Geen probleem, in Windows verkenner kan een netwerkkoppeling worden gemaakt met https://homedrive.ziggo.nl/naam@ziggo.nl. Deze netwerkkoppeling geeft ook toegang tot de privé map. :)
Maar helaas, in Nautilus lukte mij dat niet. Verbinden met de server davs://homedrive.ziggo.nl/naam@ziggo.nl geeft wel een aanmeldscherm maar daarna een HTTP-fout. Geen idee wat hier mis gaat. :(

De privé map is wel in Firefox (alleen) te zien, dat is beperkt bruikbaar. :|

Het lukt wel op de volgende manier:
Pakket davfs2 installeren uit het Ubuntu softwarecentrum.
Herconfigureer het pakket om normale gebruikers toe te staan:
sudo dpkg-reconfigure davfs2
Gebruiker (naam = ubuntu aanmeldnaam) toevoegen aan de groep davfs2:
sudo adduser naam davfs2
Vervolgens aan /etc/fstab de volgende regel toegevoegd:
https://homedrive.ziggo.nl/naam@ziggo.nl/ /home/naam/ziggo   davfs   user,rw,noauto   0   0
Een map aangemaakt:
mkdir ~/ziggo

Nu kan Webspaces (publiek en prive) worden gekoppeld met een terminalopdracht:
mount ziggo
In nautilus is een icoon voor de ziggo webspaces, met toegang tot de publieke en prive map.


Uploaded with ImageShack.us

Om automatisch (zonder terminalvenster) via het ziggo icoon de webspaces te koppelen kan de url, naam en wachtwoord worden opgeven in bestand ~/.davfs2/secrets
echo "https://homedrive.ziggo.nl/naam@ziggo.nl naam@ziggo.nl webspaceswachtwoord" >> ~/.davfs2/secrets
Dan als laatste de configuratie wijzigen om dit wachtwoordbestand te gebruiken.
nano  ~/.davfs2/davfs2.conf
Wis het hekje voor de volgende regel (om de regel actief te maken):
secrets         ~/.davfs2/secrets # user config file only

Nu kan de WebDAV Ziggo opslag met 1 klik op het icoon worden geopend, ook na het afkoppelen of na een reboot.

Zijn er Ziggo klanten met Ubuntu die dit eenvoudiger en/of beter hebben opgelost?

Bovenstaande oplossing werkt maar zal niet voor iedereen zo vanzelfsprekend zijn (om te configureren). Wellicht kandidaat voor een artikel op onze wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ZiggoWebspaces

  • Past dit onderwerp op de Ubuntu-NL wiki? Het is alleen bruikbaar voor (en te onderhouden door) gebruikers met een Ziggo aansluiting. Bovendien concurreert het (slechts in sommige situaties) met de dienst Ubuntu One, inkomstenbron voor Canonical (daarom noem ik die ook maar in het artikel :P).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/09, 22:07:56 »
In 12.04 heb je nog de mogelijkheid om via Bestand->verbinden met server allerlei gegevens op te geven.
In 13.04 is die optie er niet meer zie ik. Misschien dat dat nog verschil uitmaakt?

Voorbeeld: http://www.webdavsystem.com/server/access/gnome_nautilus

Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/09, 22:28:45 »
In 13.04 is die optie er niet meer zie ik. Misschien dat dat nog verschil uitmaakt?

Dan heb je Nautilus op een of andere manier getweakt want hier heb ik die optie nog wel in 13.04:


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/09, 22:36:36 »
Ik bedoelde meer het verschil tussen:



en:



De bovenste optie lijkt mij een stuk eenvoudiger, want dan hoef je niet te raden dat je davs://bladiebla in moet vullen zoals bij de onderste.

Overigens zou je ook nog in ~/.xsession-errors kunnen kijken of nautilus daar een foutmelding ingezet heeft.

Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/09, 22:57:10 »
Als je ergens mee wilt verbinden dan weet je neem ik aan wel waarmee dus zoveel maakt het niet uit. Bij die bovenste moet je overigens ook nog kiezen welk protocol je wilt gebruiken dus zoveel verschil maakt het niet.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/10, 09:48:09 »
In 12.04 heb je nog de mogelijkheid om via Bestand->Verbinden met server allerlei gegevens op te geven.
In 13.04 is die optie er niet meer zie ik. Misschien dat dat nog verschil uitmaakt?
Maakt geen verschil, ook in 12.04 lukt het niet  via Bestand -> Verbinden met server... Geeft (ook) een HTTP fout:


Uploaded with ImageShack.us

Maar/en ook op 12.04 kan pakket davfs2 worden geïnstalleerd enz. (zelfde procedure als hierboven beschreven voor 13.04) om de WebSpaces te koppelen. :)
En anders gebruik je toch Gigolo. Die is zo makkelijk in gebruik, ik doe niet anders!
Gigolo maakt wel een bladwijzer in Nautilus maar geen verbinding. Er wordt niet eens om een wachtwoord gevraagd! Als Ziggo Webspeces wel met Gigolo kan werken vraag ik me af hoe ik dat moet instellen.


Uploaded with ImageShack.us
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/10, 12:25:09 »
Gigolo handleiding:
Prima handleiding maar lukt het je hiermee ook Ziggo Webspaces te koppelen? Mij niet.

Gigolo zegt dat er een verbinding is gemaakt, er komt ook een icoon in Nautilus (onder het kopje Netwerk). Maar als ik daarop klik gebeurt er niets. Geen foutmelding, geen mappen, geen eens een vraag om een wachtwoord.

Wat me opvalt is dat ik netjes een Path (/naam@ziggo.nl/) invul (zie schermafbeelding in mijn vorige reactie) maar als ik daarna in Gigolo de bladwijzer bewerk is het Path veld leeg.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/10, 12:41:59 »
Mij is het nog nooit gelukt om met nautilus verbinding te maken met een webdav server. Ik probeer ooit jou manier met de commandolijn wel eens, bedankt!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/10, 14:28:19 »
Ik weet niet hoe dat werkt met een Ziggo ruimte, heb je daar een ip adres van? Of hoe? Ik kan het natuurlijk niet testen voor je.

Ik vraag me af of dat wel kan eigenlijk.
Het kan zeker wel. Geen probleem als ik het op de beschreven manier configureer. Vandaar dit Tips & trucs topic :)
Maar blijkbaar niet met Gigolo, zoals je voorstelde en ook zou verwachten gezien de beschrijving van Gigolo ("Een simpele frontend om gemakkelijk verbinding te maken met bestandssystemen op afstand") .
En ben je geen klant van Ziggo kan je Webspaces inderdaad niet gebruiken of testen.
ps. probeer eens ipv webDAV de optie webDAV (beveiligd) of probeer eens ftp.
Ik probeer juist de optie webDAV (beveiligd), zie eerdere schermafdruk. En ftp werkt maar alleen voor de publieke (website) map.
ps2: zet je firewall eens uit.
Er is geen firewall actief, dus dat kan het probleem niet zijn.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #9 Gepost op: 2013/07/10, 21:16:46 »
Poeh, ik denk mee, maar ja, ik ken dat hele ziggo niet. Las wel ergens hoe je het in XP het beste kan doen en dat was "gewoon" via netwerkverbindingen. Bleek een peuleschil te zijn.

Toch even, je hebt wel een ip adres van dat ziggo gebeuren of is het alleen maar via /naam@ziggo.nl/ en homedrive.ziggo.nl

Ik ga eens verder kijken voor je. (ik hoopte dat het net zoals dropbox zou werken, die open je ook in je browser)
Bedankt voor het meedenken hoor. :-* En inderdaad in Windows is het een peulenschil om een netwerkverbinding in te stellen en met een browser kan je het inzien (in Ubuntu). Enige probleem is dat je vanuit een Ubuntu computer niets kan uploaden in je privé map (het is minder bruikbaar als je perse Windows nodig hebt om iets te uploaden).
Uploaden lukt ook niet met de browser.  Volgens de informatie van Ziggo is er wel  een plug-in voor Firefox beschikbaar (maar ook die is alleen voor Windows).

Vandaar http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ZiggoWebspaces, omslachtig maar bruikbaar?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #10 Gepost op: 2013/07/10, 21:41:32 »
Probeer die Firefox-plugin eens te installeren. Ik had er gister ook eentje die alleen voor Windows beschikbaar was maar ik klikte op install anyway en de add-on deed het perfect.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #11 Gepost op: 2013/07/11, 10:59:20 »
Ik heb het eens geprobeerd, maar in mijn  geval loopt het toch fout:
Could not authenticate to server: ignored NTLM challenge, rejected Basic challenge
en het probleem is nog gekend ook: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/davfs2/+bug/1091183. Daar staan we weer.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #12 Gepost op: 2013/07/11, 11:33:51 »
Ik heb de weg via de terminal gevolgd en dat werkt nu. Het is wel wonderlijk want je slaat een bestand op in de map ziggo en als ik dan met Firefox kijk dan staat het er pas vijf minuten later op. 
Ik heb de plugin ook geprobeerd maar dat leverde behalve een heleboel waarschuwingen verder niets op.

Mod-edit: Citaat verwijderd. Aanpassen gaat met het icoontje met het potlood.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/11, 11:48:58 door Timo »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #13 Gepost op: 2013/07/11, 21:45:27 »
Ik heb het eens geprobeerd, maar in mijn  geval loopt het toch fout:
Could not authenticate to server: ignored NTLM challenge, rejected Basic challenge
en het probleem is nog gekend ook: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/davfs2/+bug/1091183. Daar staan we weer.
Vervelend dat het fout loopt. Ik heb inmiddels succesvol getest op Ubuntu desktop 12.04, 13.04, 13.10, Ubuntu server 10.04 en Xubuntu 12.04. Weet je zeker dat deze bug de oorzaak is, de foutmelding is net ietsjes anders (weet niet of dat uitmaakt en heb ook geen idee of Ziggo hiervoor Sharepoint en/of NTLM gebruikt):
Could not authenticate to server: ignored NTLM challenge, ignoring empty Negotiate continuation, rejected Basic challenge
Ik heb de weg via de terminal gevolgd en dat werkt nu. Het is wel wonderlijk want je slaat een bestand op in de map ziggo en als ik dan met Firefox kijk dan staat het er pas vijf minuten later op. 
Mijn ervaring met 2 computers naast elkaar is dat bestandjes vrijwel direct beschikbaar zijn in Nautilus op de andere (F5, Ctrl+R). WebDAV maakt gebruik van een cache en met grote bestanden zal het vast langer duren maar vijf minuten is wel erg lang. Zou dat door (een refresh-rate in) de web-interface worden veroorzaakt?
heb je in Gigolo toevallig wel ipv webDAV (beveiligd) die andere opties geprobeerd? Dus ftp of aangepaste locatie?
Zoals eerder gezegd, ftp werkt prima maar alleen op de publieke (website) map. Ik wil juist de privé map gebruiken en daar is WebDAV (beveiligd, https) voor nodig. Op de geteste systemen (zie hierboven) heb ik eerst geprobeerd een verbinding met Nautilus (Thunar) te maken en met Gigolo (standaard aanwezig in Xubuntu) maar zonder succes. Weet iemand weet exact wat je dan als "aangepaste locatie" moet opgeven? https://homedrive.ziggo.nl/naam@ziggo.nl heeft geen effect.

Met al te veel proberen moet je ook oppassen, blijkbaar wordt dat opgemerkt:


Uploaded with ImageShack.us
Op zich een veilig gevoel (tegen het raden van je wachtwoord) maar nu lastig om van alles uit te proberen. ;)

Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #14 Gepost op: 2013/07/12, 21:43:18 »
Kubuntu kan Ziggo Webspaces direct gebruiken met Dolphin:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ZiggoWebspaces#Kubuntu
 :)

Hiervoor Dolphin in Ubuntu gebruiken is "suboptimaal".
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #15 Gepost op: 2013/07/12, 21:56:15 »
Dolphin werkt anders perfect en probleemloos in Ubuntu :) (mijn vader gebruikt het op Ubuntu) Gewoon Dolphin installeren zonder de voorgestelde pakketten en dan valt het met de ruimte en bibliotheken wel mee. Ook draait er naast kio (nodig voor o.a. netwerk, zoals Ziggo) (bijna) niets anders op de achtergrond dat gerelateerd is aan Dolphin/KDE.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #16 Gepost op: 2013/07/12, 22:39:24 »
Gewoon Dolphin installeren zonder de voorgestelde pakketten
Dat is "gewoon" niet mogelijk via Ubuntu softwarecentrum, installeren (inclusief andere Kubuntu pakketten) of niet.

Er is vast veeel meer mogelijk met een terminalvenster. ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #17 Gepost op: 2013/07/13, 11:15:12 »
Gewoon Dolphin installeren zonder de voorgestelde pakketten
Dat is "gewoon" niet mogelijk via Ubuntu softwarecentrum, installeren (inclusief andere Kubuntu pakketten) of niet.

Er is vast veeel meer mogelijk met een terminalvenster. ;)


Dat is waar, maar 1 commando in een terminalvenster moet toch wel te doen zijn? Nota bene is jou handleiding in de eerste post ook op beginners gericht en daar maak je ook gebruik van de terminal... veel verschil maakt het dus niet.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ziggo Webspaces
« Reactie #18 Gepost op: 2013/07/16, 22:27:59 »
Met andere opslagsystemen op basis van WebDAV werkt Nautilus wel direct goed als https: wordt vervangen door davs: in de adresregel.

Het artikel heb ik meer algemeen community/WebDAV genoemd.

Alleen als Ziggo Webspaces klant lukt het mij (nog) niet direct via Nautilus (of Gigolo), wel via de "server-versie omweg". Zou het mis gaan met het apenstaartje in de naam?

offtopic: de "server" installatie heb ik op mijn Ubuntu-thuis-servertje gedaan en deze map weer gedeeld via het netwerk. Zo kan ik het ook gebruiken op de andere computers (Windows/Linux/tablet/enz) :)
Klik links bovenin op Documentatie