Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: iTV online configureren in xubuntu  (gelezen 921 keer)

Offline rietje

  • Lid
iTV online configureren in xubuntu
« Gepost op: 2015/11/26, 21:55:40 »
Ik kan geen iTV bekijken vanwege het feit dat Silverlight eruit ligt. Als alternatief wordt Moonlight afgeraden, maar welk videoplayer programma is er dan wel waar xubuntu/firefox wel iTV kan laten werken?
Groetjes,

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: iTV online configureren in xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/26, 22:20:54 »
het feit dat Silverlight eruit ligt.
Eruit Ligt? Gebruik je pipelight? http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PipelightPlugin

Hier kreeg ik ook weer het “Installeer Silverlight” logo maar dat was op te lossen met een pipelight update:
sudo pipelight-plugin --update
Daarvoor had ik wel firefox afgesloten, --disable silverlight5.1 en na de update --enable silverlight5.1 gedaan maar ik weet niet of dat echt nodig was.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline rietje

  • Lid
Re: iTV online configureren in xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/27, 09:53:53 »
Bedankt testcees,
Ik zie er maar vanaf en ga proberen iTV te installeren op mijn laptop met windows.
Groet.

Re: iTV online configureren in xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/27, 13:13:17 »
Eruit Ligt?

Ja en nee: http://www.bright.nl/hang-de-vlaggen-uit-microsoft-stopt-met-silverlight
Ja, het "ligt eruit" want ze ondersteunen Silverlight alleen nog maar met beveiligingsupdates (denk aan Flash voor Linux). Nee, het ligt er niet uit want je kunt het nog steeds installeren de komende jaren.

Bedankt testcees,
Ik zie er maar vanaf en ga proberen iTV te installeren op mijn laptop met windows.
Groet.

Waar precies loop je tegenaan bij de installatie van Pipelight? Ik ben zelf ook geen 'techneut' of 'deskundige' maar met de instructies op de website van Pipelight is het met toch gelukt (en die zij nagenoeg gelijk aan de wiki). Ik zal de instructies iets verder gaan versimpelen voor jou en voor anderen en dan post ik dat hier, wellicht dat het jou dan ook gaat lukken :)
« Laatst bewerkt op: 2015/11/27, 13:19:59 door Vistaus »

Re: iTV online configureren in xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/27, 13:51:43 »
Instructies voor het installeren van Pipelight en haar Silverlight-plug-in (werkt NIET in Chromium and Google Chrome), grotendeels zonder de terminal:

1 Sluit je webbrowser af.
2 Open het Softwarecentrum en ga naar Bewerken --> Voorkeuren... en dan naar het tabblad Overige software
3 Klik op Toevoegen en voeg het volgende toe:

ppa:pipelight/stable

4 Open Updatebeheer en zoek naar updates
5 Open het Ubuntu Softwarecentrum en installeer Pipelight
6 Open een Terminalvenster en geef het volgende commando in (helaas moet dit wel via de terminal):

sudo pipelight-plugin –update
(bij het invoeren van je wachtwoord zie je niks, zelfs geen sterretjes, dat is ter beveiliging maar hij herkent dus wel je invoer!)

7 Gevolgd door het volgende commando om Silverlight in te schakelen:

sudo pipelight-plugin --enable silverlight

Nu doet Silverlight het! Het enige wat je, voor zover ik heb begrepen, nog moet doen voor iTV is je browseridenficatie wijzigen. Dat kan heel simpel door de instructies op de wiki te volgen: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PipelightPlugin (kopje "Browser agent switcher")

Al met al is het dus bijna net zo makkelijk als op Windows Silverlight zoeken, de installer downloaden, de hele wizard te doorlopen en te activeren in de webbrowser.

Succes en als je vragen hebt, laat het gerust weten! :) Op Windows heb je ook ooit moeten leren om software te installeren, dus laat dat laagdrempelige leerproces je in dit geval niet tegenhouden ;)

Offline rietje

  • Lid
Re: iTV online configureren in xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/28, 10:04:33 »
Bedankt Vistaus.
Ik zet graag ook iTV op mijn laptop met windows 10 (met I.E.11 en Edge) ,dus kan uit 2 browsers kiezen.
Kun je me nog even in het kort uitleggen hoe dat precies gaat?
Ik begin al aardig op stoom te komen met Xubuntu, heb er nog geen spijt van.
Zou alleen wat simpele regels hebben voor wat te gebruiken in bepaalde gevallen. Ik heb de meeste moeite met kiezen tussen:
Terminalvenster---Synapticbeheer------of andere opdrachtmogelijkheid. In windows ging dat vroeger iets gemakkelijker, leek het.
Groetjes.
 

Re: iTV online configureren in xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/28, 13:11:05 »
Ook in Windows moet je soms de Opdrachtprompt gebruiken als je iets moet doen wat niet grafisch kan. En ook daar kun je weer kiezen tussen Opdrachtprompt, Windows Store en downloaden van internet.

In principe is het Ubuntu Softwarecentrum het meest gebruiksvriendelijk voor het installeren van software. En ook voor andere opdrachten is het altijd beter grafisch te blijven want dat is het makkelijkst. Mocht iets niet lukken met het Softwarecentrum, dan is Synaptic een mooi alternatief. Terminalvenster is echt alleen bedoeld voor dingen die alleen via daar kunnen. Tenzij je wat gevorderder bent, dan is de terminal ook voor andere doeleinden prima geschikt. Zelf ben ik verre van gevorderd, dus ik gebruik gewoon het Softwarecentrum voor de meeste dingen en een enkele keer de terminal indien dat echt nodig is omdat iets alleen maar daar kan.

Hopelijk kun je hier iets mee? En is het nu gelukt met Pipelight? :)

Offline rietje

  • Lid
Re: iTV online configureren in xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/29, 11:01:44 »
Bedankt Vistaus,
Ik heb het momenteel erg druk. Wil eerst proberen om iTV op mijn laptop te krijgen i.v.m.de mogelijkheid om in de huiskamer naar televisie te kunnen kijken in geval van een storing bij KPN (Telfort).
Later probeer ik het wel bij Xubuntu uit. Ik kom er nog op terug.
Groet.