Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Doorgaan of andere versie?  (gelezen 1519 keer)

Offline Henk14

  • Lid
Doorgaan of andere versie?
« Gepost op: 2021/03/27, 19:40:05 »
Beste forumleden,

Vanaf Lubuntu 12.04 zet ik elke twee jaar een nieuwere versie van Lubuntu (14.04, 16.04 en 18.04) op mijn desktop en laptop. 18.04 heeft er bijna 3 jaar opzitten en wordt binnenkort niet meer ondersteund. Jammer, want het is voor mij een uitstekende versie. Stabiel, snel en slank. Ik zou kunnen overwegen Lubuntu 20.04 (met LXQt) te installeren, maar Lubuntu 20.04 vind ik zeer matig. Zo is het bijvoorbeeld niet meer mogelijk om snelkoppelingen op het bureaublad te zetten en is het RAM gebruik een behoorlijk stuk hoger dan Lubuntu 18.04 (LXDE). Mijn oude laptop trekt dat niet. Voor mijn desktop ben ik al aan het zoeken geweest (Xubuntu, Ubuntu Mate, Linux Mint Xfce, Mate en Cinnamon), waarbij Linux Mint Mate de meeste kans heeft.

Vanmiddag kwam ik echter onderstaande tekst tegen bij distrowatch.com. 

Well, we have come to the end of an era. No more LXDE Lubuntu.

Lubuntu 20.04 configured as LXqt is STILL in development, and maybe over the next few years it will be more refined. I installed this release only to delete it a day later. It's still too buggy and unstable. Some of the guis, Audacious for example, are not fully compatible with this release. And, as an earlier poster mentioned, PCManFM no longer has the "Copy Path" option in the right-click menu. (A must have option for me.)

I know that there will be fans of this release that think it is perfect as it is now, and that's great! But I cannot concur.

To the users like myself that are running Lubuntu 18.04.4, this is still the best LXDE distro available. Hang on to it!

If you ARE still using Lubuntu 18.04, run ubuntu-support-status in the terminal and you will see that 18.04 will be supported with security updates until April 2023.

Met name de twee laatste alinea’s hebben mij aan het denken gezet.

Ik heb ubuntu-support-status ingetypt in de terminal en daar bleek dat circa 75% van de pakketten wordt ondersteund tot april 2023.

Ik denk er over om door te gaan met Lubuntu 18.04 tot april 2023, maar is dat verstandig? Hoe groot is het risico? De desktop wordt o.m. gebruikt voor financiële zaken, de laptop is een beetje voor de lol. Met de laptop zou ik wel aandurven, maar hoe is het met de desktop?

Graag jullie mening.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/27, 19:46:12 door Henk14 »

Offline MKe

  • Lid
Re: Doorgaan of andere versie?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/27, 19:57:36 »
Volgens mij is het geen probleem om lubuntu 18.04 tot 2023 te gebruiken. De basis blijft up to date. En ik geloof niet dat er veel veiligheidslekken in de desktop zitten.

Offline Rik123

  • Lid
Re: Doorgaan of andere versie?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/27, 20:27:46 »
Adviseren we hier Linux Mint? Alleen als het echt niet anders kan toch  :)
Citaat
Zo is het bijvoorbeeld niet meer mogelijk om snelkoppelingen op het bureaublad te zetten

Remove or Add Desktop icons to LXQt  https://dev1galaxy.org/viewtopic.php?id=2185


Offline Henk14

  • Lid
Re: Doorgaan of andere versie?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/27, 20:51:41 »
@ MKe
Dat was mijn idee ook. De basis blijft up-to-date. Ik ben benieuwd of er nog meer forumleden reageren.

@ Rik 123
Ik adviseer niemand Linux Mint. Ik heb alleen opgemerkt dat op dit moment Linux Mint Mate mij het beste bevalt. Voor een ander zal dat misschien Xubuntu of Ubuntu Mate zijn. Nooit geweten dat men hier zo strikt in de leer is.

Je kunt wel icoontjes op het bureaublad zetten, maar ze reageren niet eenvoudig (d.m.v. een dubbele of zelfs een enkele klik, wat bij LXDE wel mogelijk is) als snelkoppeling.

Offline Rik123

  • Lid
Re: Doorgaan of andere versie?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/27, 21:05:24 »
Nooit geweten dat men hier zo strikt in de leer is.
Er zijn hier misschien meer Mint dan Ubuntu gebruikers en ik had een icoon gebruikt wat aangeeft dat het met een lach werd geschreven.
Mocht Mate bevallen dan adviseren wij van wc-eend ..toch gewoon:
https://ubuntu-mate.org/blog/ubuntu-mate-focal-fossa-release-notes/    8-)

ps ik ben niet anti Mint hoor maar voor mij is dit het Ubuntu forum    ;)

Offline Henk14

  • Lid
Re: Doorgaan of andere versie?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/27, 21:15:53 »
Ja, je hebt gelijk. Dit is het Ubuntu forum. Misschien was het handiger geweest van mij helemaal niet te beginnen over Linux Mint. Ik had misschien gewoon de vraag moeten stellen: Is het risicovol om door te gaan met Lubuntu 18.04? En deze vraag hoort n.m.m. hier wel thuis.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Doorgaan of andere versie?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/03/27, 22:58:17 »
Is het risicovol om door te gaan met Lubuntu 18.04?

Valt wel mee.... Alleen de Lubuntu-specifieke pakketten worden binnenkort niet meer onderhouden, maar daar zitten niet de grootste risico's.  ;)

Offline Henk14

  • Lid
Re: Doorgaan of andere versie?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/03/27, 23:10:38 »
Heel veel dank voor je antwoord. Ik ben er erg blij mee.