Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: preview van .odt files  (gelezen 1325 keer)

Offline miel

  • Lid
preview van .odt files
« Gepost op: 2020/10/05, 15:10:25 »
Ik zou graag een previewmogelijkheid voor .odt documenten gebruiken maar ik kan die mogelijkheid niet vinden in Libre office writer of nautilus.

Via een omweg kan dat wel dan gebuik ik recoll maar ik zou liever  direct een preview van het document zien. Weet iemand hoe ik dat kan vinden?
Vriendelijke groet, miel

Offline vanadium

  • Lid
Re: preview van .odt files
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/05, 16:40:24 »
Ik weet niet of dat is wat je zoekt, maar gnome-sushi is een previewer voor nautilus. Met het bestand geselecteerd, druk je op spatie, met Esc sluit je de preview weer.

Offline Bloom

  • Lid
Re: preview van .odt files
« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/05, 17:29:20 »
Gnome sushi kan bij mijn weten alleen platte tekstfiles quickviewen, geen ODT files.

Je kunt LibreOffice Writer wel openen als quickviewer. Maak een bestand odtview aan met als inhoud:
libreoffice --nologo --view "$1"
Maak het dan uitvoerbaar en je hebt een quickviewer voor Open Document bestanden.

Re: preview van .odt files
« Reactie #3 Gepost op: 2020/10/06, 10:39:01 »
Die vat ik niet. Een tekstbestand uitvoerbaar maken?

Offline vanadium

  • Lid
Re: preview van .odt files
« Reactie #4 Gepost op: 2020/10/06, 14:40:49 »
Ik wist niet dat suchi geen Libreofficedocumenten
Die vat ik niet. Een tekstbestand uitvoerbaar maken?
Een script uitvoerbaar maken: odtviewer. Alleen daarmee heb je je quickviewer natuurlijk nog niet: Bloom zal het antwoord hopelijk nog wel aanvullen.

Re: preview van .odt files
« Reactie #5 Gepost op: 2020/10/06, 16:12:57 »
Ja, ik had odtviewer ook bewaard als odtviewer.sh en uitvoerbaar gemaakt, maar ook dat schiet niet op...

nahjo

  • Gast
Re: preview van .odt files
« Reactie #6 Gepost op: 2020/10/06, 17:45:04 »
.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 13:35:25 door nahjo »

Re: preview van .odt files
« Reactie #7 Gepost op: 2020/10/08, 16:33:50 »
Werkt ook al niet hier.

Offline Bloom

  • Lid
Re: preview van .odt files
« Reactie #8 Gepost op: 2020/10/08, 16:50:01 »
Als het script uitvoerbaar gemaakt is, zou het moeten werken. Een alternatief is dat je rechts klikt op één exemplaar van elk type OD-bestanden en het script opgeeft als het uit te voeren programma. In dat geval wordt wel altijd de quickviewer gestart en zou je rechts moeten klikken en Openen met... kiezen om de volwaardige LibreOffice Writer of Calc te starten. In principe kun je ook vanuit de viewer klikken op de  blauwe balk bovenaan om editeren toe te laten, dan kun je zoals gewoonlijk werken.

Re: preview van .odt files
« Reactie #9 Gepost op: 2020/10/09, 16:16:32 »
Ook dan (rechtsklik op odt, openen met odtviewer, uitvoerbaar gemaakt) start de gewone LOWriter op, geen preview te bekennen hier. Zal wel aan Xubuntu/Xfce liggen. Bovendien heb ik helemaal geen preview nodig! ;)

nahjo

  • Gast
Re: preview van .odt files
« Reactie #10 Gepost op: 2020/10/09, 16:28:51 »
.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 13:34:34 door nahjo »

Offline Bloom

  • Lid
Re: preview van .odt files
« Reactie #11 Gepost op: 2020/10/09, 18:56:03 »
Ook dan (rechtsklik op odt, openen met odtviewer, uitvoerbaar gemaakt) start de gewone LOWriter op, geen preview te bekennen hier. Zal wel aan Xubuntu/Xfce liggen. Bovendien heb ik helemaal geen preview nodig! ;)
Natuurlijk start de gewone LOWriter op! Die dient als quickviewer door hem zonder logo en in view-modus te laten starten, dat gaat heel wat sneller dan normaal. Als je geen preview nodig hebt, kun je deze hele draad overslaan want dan weet ik niet wat je wél wil.

Offline wilfried

  • Lid
Re: preview van .odt files
« Reactie #12 Gepost op: 2020/10/11, 16:09:14 »
gnome sushi  laat hier zonder allerlei extra instellingen een preview zien van ook odt bestanden.  selecteer en daarna spatiebalk
https://www.omgubuntu.co.uk/2020/04/things-to-do-after-installing-ubuntu
hier heb ik de tip vandaan (tip4)
« Laatst bewerkt op: 2020/10/11, 16:11:54 door wilfried »

Offline vanadium

  • Lid
Re: preview van .odt files
« Reactie #13 Gepost op: 2020/10/12, 10:26:16 »
gnome sushi  laat hier zonder allerlei extra instellingen een preview zien van ook odt bestanden.  selecteer en daarna spatiebalk
... en zo is de cirkel rond. Er werd echter gesteld dat Sushi geen LO bestanden opent. Zelf weet ik het niet. Hoe dan ook, vraagsteller miel heeft zelf niet meer gereageerd in dit draadje.

Offline Bloom

  • Lid
Re: preview van .odt files
« Reactie #14 Gepost op: 2020/10/12, 14:52:29 »
Dat had ik gebaseerd op dit: https://en.wikipedia.org/wiki/GNOME_sushi
Hierin wordt alleen gesproken over platte tekst en geen ODx-bestanden. Maar proberen kan natuurlijk altijd.