Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04  (gelezen 1661 keer)

Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04
« Gepost op: 2018/04/20, 18:56:30 »
Hallo,
Op het moment draait mijn pc  met Xubuntu 16.04.3.
Omdat niet alles perfect werkt  overweeg ik om de volgende maand over te stappen op Xubuntu 18.04, dan wel Lubuntu 18.04.
Eerst wil ik natuurlijk weten of de vaak door mij gebruikte programma's ook onder Lubuntu draaien.
Betreffende programma's, die dus onder Lubuntu goed zouden moeten werken  zijn:
- K3b
- Audacity
- VLC
- Gimp Image Editor
- Rawtherapee
- Master PDF-editor
- Soundconverter
- Audacious

Iemand ervaring met deze programma' s  dan wel kennis m.b.t. de werking ervan onder  onder Lubuntu,

Groet,
Martin




Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/20, 18:59:57 »
In principe maakt het niets uit, alles dat onder Xubuntu werkt, werkt ook onder Lubuntu.
Wanneer je 4GB geheugen hebt, dan zou ik voor Xubuntu gaan, maar dat is ook een kwestie van smaak.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/20, 21:06:56 »
In principe maakt het niets uit, alles dat onder Xubuntu werkt, werkt ook onder Lubuntu.
Wanneer je 4GB geheugen hebt, dan zou ik voor Xubuntu gaan, maar dat is ook een kwestie van smaak.

Heer Fransen: wat zijn de specs van uw systeem? Audacity en Soundconverter zijn wel de ramgebruikers zo ver ik weet.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/22, 20:10:44 »
Hallo,

bijgaande enige aanvullende info m.b.t. mijn systeem.
Het moederbord is al redelijk oud (bijna 10 jaar) , merk Asus - AT3N7A-1.
Naast de  'oude' HD, heb ik er onlangs  een nieuwe ssd in gezet, als masterboot: Adata SP 550.
Het interne geheugen was 2  gb, ook dat heb ik enige tijd geleden uitgebreid, tot 4 gb, maar effectief is dit minder, de pc geeft aan RAM: 3072.
Wellicht geeft dit voldoende info, om mij een beter advies te kunnen geven t.a.v.  Xubuntu of Lubuntu.

Bij voorbaat dank,

Martin

Re: Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/22, 21:08:16 »
Nogmaals hallo,

Ik kwam straks  "linux-mint"  tegen.
Is dat een variant van Ubuntu / Xubuntu  of andere naam voor hetzelfde?
Als het een variant is, wat  is  het verschil met Xubuntu ??

Re: Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/22, 21:13:18 »
Nogmaals hallo,

Ik kwam straks  "linux-mint"  tegen.
Is dat een variant van Ubuntu / Xubuntu  of andere naam voor hetzelfde?
Als het een variant is, wat  is  het verschil met Xubuntu ??

https://sites.google.com/site/computertip/mint
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/22, 21:32:08 »
Citaat
... , de pc geeft aan RAM: 3072.
Dan is, met het oog op vlot lopen, Xubuntu de veiligste keus.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/22, 21:58:58 »
Lubuntu nog veiliger natuurlijk. Of Mint Xfce, al naar gelang de voorkeur.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/27, 10:56:05 »
Hallo,

bijgaande enige aanvullende info m.b.t. mijn systeem.
Het moederbord is al redelijk oud (bijna 10 jaar) , merk Asus - AT3N7A-1.
Naast de  'oude' HD, heb ik er onlangs  een nieuwe ssd in gezet, als masterboot: Adata SP 550.
Het interne geheugen was 2  gb, ook dat heb ik enige tijd geleden uitgebreid, tot 4 gb, maar effectief is dit minder, de pc geeft aan RAM: 3072.
Wellicht geeft dit voldoende info, om mij een beter advies te kunnen geven t.a.v.  Xubuntu of Lubuntu.

Bij voorbaat dank,

Martin

Goedemorgen,

Van dat RAM geheugen heb ik hier ook aan de hand met een machine. 3gb RAM is zo ver als ik ben ingelicht voor de genoemde systemen niet echt een probleem.
Lubuntu is de lichtste had u wellicht al begrepen maar als ik uw hardware zo inschat, vermoed ik dat u best het wat zwaardere maar nog altijd lichte Xubuntu kan hebben. Ik zou zelf voor MINT XFCE gaan omdat ik dat gebruiksvriendelijk vind en er is veel nuttigs in voorgeinstalleerd. Let wel: dit is een mening. Ik zou zeker de link als verzonden door Maasnet even doornemen voor zover nog niet gedaan.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/27, 11:17:47 »
Xubuntu of Lubuntu, zeer veel praktisch verschil zal dat niet maken in geheugengebruik en de snelheid waarmee je in geheugennood komt. Lubuntu is adequaat, Xubuntu is echter een stuk confortabeler en nog meer toegankelijk, praktisch vergelijkbaar in gebruiksgemak/comfort met een gnome, mate.

Met 3 GB kan je praktisch al wat. Ook een Libreoffice zal goed draaien. De voornaamste beperking ligt hier bij het draaien van meerdere toepassingen tegelijk. Eén grote toepassing en nog een kladblokje erbij zal geen probleem geven. Van zodra je echter twee, drie grotere toepassingen tegelijk open hebt, zal je computer al vlug swapgeheugen aanspreken, en vanaf dan wordt het systeem een stuk slomer.

Mijn 5 cent: Lubuntu of Xubuntu maakt niet veel uit: beide laten je zonder meer toe je programma's te draaien. Wil je maximaal besparen op geheugen, neem dan Lubuntu en neem de wat ruwere kantjes voor het configureren erbij. Neem Xubuntu voor een al luxueuze maar toch nog lichte werkomgeving.

Re: Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04
« Reactie #10 Gepost op: 2018/05/03, 18:50:54 »
Bedankt voor jullie reacties tot dusver.
De keuze tussen deze twee is voor mij inmiddels duidelijk:   Xubuntu  blijft het.

Nu twijfel ik echter nog tussen Xubuntu en Linux mint.

Er blijken 3 varianten van Linux mint te bestaan; ik heb de website, aangeraden door  Maasnet,  bekeken.
Mij is daarmee het verschil en de benodigde "power" van de pc (in vergelijking met Xubuntu)  niet echt duidelijk.
Ik heb inmiddels het boekwerk "Linux de complete gids"  aangeschaft, maar die helpt mij wat deze keuze betreft ook niet verder.
Het woord Xubuntu komt niet eens voor in die gids!  Het gaat daarin voornamelijk over Linux mint en zijn toepassingen, incl. tips en trucks.

De vraag is dus: wie kan me kort maar krachtig uitleggen, wat de basisverschillen zijn tussen Xubuntu en Linux mint?

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04
« Reactie #11 Gepost op: 2018/05/03, 20:15:53 »
Bedankt voor jullie reacties tot dusver.
De keuze tussen deze twee is voor mij inmiddels duidelijk:   Xubuntu  blijft het.

Nu twijfel ik echter nog tussen Xubuntu en Linux mint.

Mij is daarmee het verschil en de benodigde "power" van de pc (in vergelijking met Xubuntu)  niet echt duidelijk.

De vraag is dus: wie kan me kort maar krachtig uitleggen, wat de basisverschillen zijn tussen Xubuntu en Linux mint?

Met jouw werkgeheugen kan je ze alledrie gebruiken, maar Xfce is het snelste, MATE net wat minder, en Cinnamon het zwaarst. Of anders gezegd, je hebt wat minder reserve voor geheugenslurpende programma's. Maar bij doorsneegebruik ga je het verschil nauwelijks merken. XFCE zal met een HDD 10 tot 20 seconden sneller opstarten dan Cinnamon.

Basisverschil: grotendeels het uiterlijk. Onder de oppervlakte is het zowat identiek. Het is echt een kwestie van persoonlijke voorkeur. Mint lijkt iets meer op Windows, Xubuntu is wat 'gekker'. Ik vind Xubuntu zelf zo, uit de doos, wat mooier, maar Mint is dan weer wat verfijnder :) Mint heeft echt een eigen stijl, waaraan je niet wil morrelen; Xubuntu leent zich beter voor zelf het uiterlijk veranderen. Vind ik dan.

Je begrijpt dat Mint XFCE en Xubuntu dezelfde bureaubladomgeving gebruiken? Alleen ziet het er iets anders uit, maar het werkt dus grotendeels hetzelfde. In Xubuntu zit de taak/systeembalk standaard bovenin, maar je zet hem zó links, of onderin, als je wilt. Of rechts, of midden in het scherm :) Met Xubuntu kan alles.

Probeer ze gewoon allebei, naast elkaar, een week lang ofzo. Dan merk je vanzelf wel wat je prettiger vindt. Maar de verschillen zullen nooit schokkend zijn. De ondersteuning op internet is in beide gevallen goed, uitgebreid, en in het Nederlands.

Mint wordt geacht iets gebruikersvriendelijker te zijn, maar, alweer persoonlijk, vind ik die indeling in 'veiligheidsniveaus' maar verwarrend.

Zelf gebruik ik, zie onder, Ubuntu, en Lubuntu als ik razendsnel no nonsense wil computeren. Het is allemaal erg persoonlijk en je hebt keus te over.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/03, 20:19:16 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

FrSu

  • Gast
Re: Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04
« Reactie #12 Gepost op: 2018/05/03, 22:43:27 »
Ik denk dat Ubuntu Mate ook een prima optie is. Gewoon uitproberen via een Live USB.

Offline h2o

  • Lid
Re: Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04
« Reactie #13 Gepost op: 2018/05/04, 08:08:49 »
Zelf gebruik ik Debian met XFCE. In tegenstelling tot Linux Mint XFCE en Xubuntu wordt er bij de installatie niet een dump van de DVD op de harde schijf gezet. Debian met XFCE loopt lichter van Xubuntu. Je kunt Debian XFCE ook via een netinstall CD installeren. Voordeel daarvan is dat je een minimale XFCE kunt installeren en daarna erop zetten wat je echt nodig hebt. Dan kun je (als vergelijking, het is tenslotte Debian) in principe een sysyeem maken wat in de buurt komt van een Lubuntu met een Xubuntu motor.

Ook Ubunt zelf ku je hiervoor inzetten door het installeren van een blokkendoos systeem.

Wil je het helemaal mooi maken, dan kun je zelfs de pakketbronnen van Linux Mint Debian Edition erbij gebruiken. Dan maak je een Debian XFCE met een Linux Mint uiterlijk.
Je zult wel begrijpen dat je hiervoor behoorlijk wat kennis moet hebben. Je zou in principe de Debian XFCE Live DVD eens kunnen gebruiken om te zien of Debian überhaupt iets voor je kan betekenen.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/04, 08:14:03 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex


Re: Xubuntu 18.04 of Lubuntu 18.04
« Reactie #15 Gepost op: 2018/05/12, 19:49:07 »
Bedankt voor al jullie reacties.

Ik denk dat ik linux mint xfce binnenkort maar eens ga uitproberen, maar ik denk dat Xubuntu  toch mijn favoriet blijft.

Groet,

martin