Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: koeling laptop?  (gelezen 7130 keer)

koeling laptop?
« Gepost op: 2007/10/28, 18:52:55 »
Mmzz even een bedenking.

Wat bepaald het al dan niet aanslaan van een ventilator van een laptop? Is dat iets in je OS, of is dat eerder iets dat je BIOS doet?

In windows merk ik dat deze soms harder en soms amper blaast.

Nu ben ik vandaag al even in ubuntu bezig en merk ik dat hij constant op hetzelfde niveau draait.

Is dit toeval of zou dit een setting kunnen zijn?

koeling laptop?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/28, 18:56:03 »
dit word door het bios bepaald...

normaal dat hij soms harder en soms niet blaast :) hangt er gewoon vanaf hoe warm uw laptop word totdat uw bios de fan(s) een versnelling hoger zet...

koeling laptop?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/28, 18:57:34 »
ok, geen reden tot paniek dus...
het viel mij gewoon op dat ze al heel de tijd op hetzelfde niveau bliezen, zal vast zijn omdat ubuntu zo weinig vraagt van mijn laptop :p

bedankt!

koeling laptop?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/28, 19:12:42 »
voel gewoon eens aan uw laptop, als em niet te heet voelt, is er helemaal geen reden tot paniek...

als ge echt wilt controleren, zoek dan eens hier op het forum achter lm-sensors ...

het kan inderdaad zijn, nu met gutsy, dat uw processor minder belast word...daarom waarschijnlijk...

koeling laptop?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/29, 21:15:33 »
Nog even een opmerking:

Als ik xp draai staat er beduideld minder koeling aan dan bij Gutsy (beiden idle, met enkele programma's open)

Ik heb echt de indruk dat die koeling continu werkt en niet soms hard en soms zacht.

Of zou dit eerder zijn omdat mijn systeem op ubuntu vrij constant draait met dezelfde intensiteit qua geheugen, cpu etc...

Ik weet dat ik nu een beetje aan het doordrijven ben over een klein detail dat eigelijk zelfs geen probleem is maar kom...

Offline Soul-Sing

  • Lid
koeling laptop?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/29, 21:56:00 »
je draaft niet door hoor. ik heb hetzelfde op mijn laptop. en heb er nog geen oplossing voor gevonden. hij draait/blaast constant hetzelfde deuntje. met xp viel de koeling/ventilator wel stil.

Offline Duckie

  • Lid
koeling laptop?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/29, 22:41:57 »
Dat het alleen maar door de bios geregeld wordt lijkt me sterk.
Die van mij (ventilator) varieert wel in snelheid onder Gutsy en ook onder de vorige paar versies van Ubuntu.
Als ik voor de tweede keer de slaapstand heb gebruikt (bij de eerste keer na een koude start werkt het gewoon goed) echter niet en blijft ie gewoon op volle snelheid draaien.
____________________________________________

koeling laptop?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/30, 00:32:18 »
Bij mij draait ie ook constant door. Maar wel beduidend minder hard dan in Windows XP. Daar draait ie vaak op volle toeren, terwijl ik nu een heel rustig systeem heb...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline ejfrolich

  • Lid
koeling laptop?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/30, 00:57:46 »
Op mijn twee laptops werkt het prima. Bijde een Centrino. Ze regelen keurig de processor en de fan al naar gelang de belasting!

Een Hp/Compaq nc6000
Dell Latitude 6000
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline jw

  • Lid
koeling laptop?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/30, 17:01:07 »
Ik kan me doodergeren aan de XPlee laptop op het werk, die zoemt steeds aan en uit met die blower. (Acer) Heb de oude E500 armada naar huis meegkregen, geheugentje erbij in a 12euro voor 10 euro bij de action nimh batterijen gekocht en die in de accu gesoldeerd. Nu heb ik voor 22 euro een best leuk laptopje met xubuntu, heeeeerlijk stil. Als ik in de hardware lijsten kijk staan er 3 fans in de lijst. (X)ubuntu kan die ook als nodig misschien bedienen dus lijkt me.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
koeling laptop?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/30, 21:26:54 »
Citaat van: Duckie
Dat het alleen maar door de bios geregeld wordt lijkt me sterk.
Die van mij (ventilator) varieert wel in snelheid onder Gutsy en ook onder de vorige paar versies van Ubuntu.
Als de oorzaak van het verschil het processorgebruik (lees warmteproductie) door het operating systeem en de programma's die daar op worden uitgevoerd is kan het nog steeds in de bios geregeld zijn.

Er is een interface tussen het besturings systeem en de bios, zoals ACPI.
Informatie over temperatuur geeft de terminalopdracht:
cat /proc/acpi/thermal_zone/THRM/*
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Tico

  • Lid
koeling laptop?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/30, 21:42:07 »
Bij mij is het commando:

cat /proc/acpi/thermal_zone/THM/*

Een letter verschil , ben een weinig verward

Offline Duckie

  • Lid
koeling laptop?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/30, 22:15:15 »
cat: /proc/acpi/thermal_zone/THRM/*: Bestand of map bestaat niet
cat: /proc/acpi/thermal_zone/THM/*: Bestand of map bestaat niet

cat /proc/acpi/thermal_zone/TZ00/temperature
temperature:             42 C

cat /proc/acpi/thermal_zone/TZ01/temperature
temperature:             41 C


Ik mag hier uit opmaken dat het per computer verschillend is?


Of gewoon in één keer natuurlijk...

cat /proc/acpi/thermal_zone/TZ00/*


state:                   ok
temperature:             44 C
critical (S5):           106 C

cat /proc/acpi/thermal_zone/TZ01/*
0 - Active; 1 - Passive

state:                   ok
temperature:             43 C
critical (S5):           106 C
active[0]:               0 C: devices=FAN0
____________________________________________

Offline Freek2

  • Lid
    • fvb 1.0 /begin
koeling laptop?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/31, 02:11:39 »
Temp: 25

Debian Etch / Fluxbox

heeeeeel soms en alleen bij extreme belasting (bv diverse progs running en kijken video in opera of in mplayer/xine) slaat de fan aan (bij temp van 45)

heerlijk die stilte ... (met winXP fan 50% van de tijd actief ....)

Nu: temp 25 (een uur intensief surfen met Opera, IRC met irssi, Movie downloaden met rTorrent(15min. bezig @ 500kb/s), Bash in een xterm venster)


love to keep it cool ....
there's no business like .. your own business ..

zambo

  • Gast
koeling laptop?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/31, 09:18:31 »
Wat mij opvalt is dat de blazer van de koeling amper nog draait op mijn laptop, veel minder dan onder  microsoft OS.  Wat wel zo is als de blazer dan wel in gang schiet is dat er dan enkele seconden geen reactie meer komt als ik beweeg met de muis tijdens het surfen (scrollen en dergelijke) duurt niet lang ...maar wel efkes ambetant

Offline jw

  • Lid
koeling laptop?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/31, 23:39:18 »
Gisteren een leuke site ontdekt: http://ikbenstil.nl/

Hebben ze allerlei spul om je pc stil te maken, fans, kasten, heatpasta, coolers en complete pc's, evt. met ubuntu! Ik denk eraan zelf een mooi systeem a 7-800 euro samen te gaan stellen, supersnel en superstil, doe ik over ruim een half jaartje.

Ik heb mijn HP 1.8 G p4 desktop wat stiller gemaakt door de Ti 4200 nvidia passief te koelen, (p1 koeler) ,werd nog te warm, daar een grote fan op gezet. De fan begrenst in toeren met een 3W 75ohm weerstand in de +12V leiding. Zo een low budget zalman in feite. Proc. ventilator heb ik eruit gesloopt, en met rubberfoam er weer op geplakt. Nu is het mechanische geluid via mobo/kast ook vrijwel weg. Systeemfan was al vrijwel stil (aangestuurd door mobo, loopt langzaam)

Collega heeft een XP toshiba laptop, zoemt ook steeds zegt tie, maar de fanuitlaat zit dan ook onderaan, met een paar blokjes eronder wordt het minder warm.

Offline Soul-Sing

  • Lid
koeling laptop?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/01, 06:40:10 »
die site had ik al ontdekt, sterker nog, ik typ nu op een systeem van hullie. ;)

Offline jw

  • Lid
koeling laptop?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/03, 11:44:05 »
Ik heb een apple fanaat die ikbenstil site laten zien, hij vond het maar duur,3000 euri voor een superpc. Toen liet hij me een apple systeem zien, high end met alles erop en eraan, quad-core, terabite hd en ik weet niet wat allemaal: 15000 euri!!