Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MacOsx is toch familie van Linux!?!  (gelezen 3411 keer)

Offline Pivni Pes

  • Lid
MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Gepost op: 2007/05/07, 20:40:23 »
Om Windows programma's op een Linux PC te laten draaien is Wine een optie.
Maar tussen Windows en Linux is de kloof groter dan tussen Osx.

Is er dan niet een stukje software wat Mac software onder Linux te laten draaien?

Nizzle

  • Gast
MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/08, 11:13:35 »
ja dat is wel een goeie eigenlijk..
er zijn best wel wat proggies van mac die ik wel eens wil checken..

MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/08, 11:23:34 »
En, er zijn ook wel VEEL zaken in Ubuntu die ik op de Mac wil...
Durf echter niet goed !
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Goeroeboeroe

  • Gast
MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/08, 12:29:47 »
Ik weet niet hoe 't met die nieuwe Intel-chips van Apple zit, maar met programma's die draaien op de oude PPC kan dat niet op 'n 'gewone' PC.
Je had wel 'n programma MOL (Mac On Linux), waarmee je Mac-programma's kon draaien op Linux, maar alleen op de hardware van Apple.
Maar hoe 't zit met programma's die draaien op de Intel-Apple weet ik dus niet.

MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/08, 14:22:54 »
Software alleen gemaakt voor het platform Mac OS X, is niet te installeren in een linux systeem.
De meeste software is namelijk closed source, en de dependancies zijn geheel anders.
Ook is het bijna allemaal geschreven in cocoa, een specifieke programmeer taal om snel en makkelijk programma's voor mac os x te kunnen schrijven.

Er is wel mac software welke voor linux te compileren is, maar dat is extreem moeilijk.

MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/08, 14:29:17 »
Daarintegen is er erg veel software voor linux te compileren voor gebruik op mac OS X.
Dit omdat X11 tegenwoordig optioneel te installeren is vanaf de installatie CD's van Mac OS X.

MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/08, 14:44:08 »
Citaat van: Goeroeboeroe
Ik weet niet hoe 't met die nieuwe Intel-chips van Apple zit, maar met programma's die draaien op de oude PPC kan dat niet op 'n 'gewone' PC.
Je had wel 'n programma MOL (Mac On Linux), waarmee je Mac-programma's kon draaien op Linux, maar alleen op de hardware van Apple.
Maar hoe 't zit met programma's die draaien op de Intel-Apple weet ik dus niet.
Ik ben juist klaar met het PROBEREN van Kubuntu te installen op de I-Mac. Alles werkt, doch zit met problemen qua toetsenbord. Kan Mac toetsenbord wel aanvinken, doch het apestaartje @ kan ik niet gebruiken op Kubuntu, ook het nummerieke toetsenklavier is een probleem. Spijtig.
De progs die draaien op een Intel Apple, t'ja... Daar kun je nog wel even op verder studeren. Ik weet niet zo zeker als je deze op een andere Intel machine kunt gebruiken; Net zoals ze zeggen dat NeoOffice, broertje van OpenOffice goed draait op de I-Mac, staat daar ook onder de downloads. Heb het geprobeerd... Noppes dus, of misschien zie ik wat over het hoofd.
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/08, 14:46:31 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Daarintegen is er erg veel software voor linux te compileren voor gebruik op mac OS X.
Dit omdat X11 tegenwoordig optioneel te installeren is vanaf de installatie CD's van Mac OS X.
Dit is heel correct, doch als je dan OpenOffice wil draaien, werkt het volgens mij toch maar haperend. Kan ook aan mij liggen, maar bij mezelf is OpenOffice maar zo en zo om mee te werken op deze Mac. Wel jammer. Weet niet wat er scheelt.
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/08, 19:22:50 »
Citaat van: Artfreddy
Citaat van: CORVUS_CORAX
Daarintegen is er erg veel software voor linux te compileren voor gebruik op mac OS X.
Dit omdat X11 tegenwoordig optioneel te installeren is vanaf de installatie CD's van Mac OS X.
Dit is heel correct, doch als je dan OpenOffice wil draaien, werkt het volgens mij toch maar haperend. Kan ook aan mij liggen, maar bij mezelf is OpenOffice maar zo en zo om mee te werken op deze Mac. Wel jammer. Weet niet wat er scheelt.
Freddy
daar ben ik het helemaal mee eens, werkt bij mij ook niet lekker.
X11 binnenin OS X werkt log, haperend en ronduit onbetrouwbaar.

MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/08, 20:22:34 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Citaat van: Artfreddy
Citaat van: CORVUS_CORAX
Daarintegen is er erg veel software voor linux te compileren voor gebruik op mac OS X.
Dit omdat X11 tegenwoordig optioneel te installeren is vanaf de installatie CD's van Mac OS X.
Dit is heel correct, doch als je dan OpenOffice wil draaien, werkt het volgens mij toch maar haperend. Kan ook aan mij liggen, maar bij mezelf is OpenOffice maar zo en zo om mee te werken op deze Mac. Wel jammer. Weet niet wat er scheelt.
Freddy
daar ben ik het helemaal mee eens, werkt bij mij ook niet lekker.
X11 binnenin OS X werkt log, haperend en ronduit onbetrouwbaar.
Voila we zitten op dezelfde golflengte. Wat perfect werkt, werkt perfect... Is het niet zo, dan moet men dit ook kunnen toegeven.
Doch een vraagje, zou ik het Mac toetsenbord mogen of kunnen veranderen in een gewoon, normaal toetsenbord, EN, dan Kubuntu op de Mac draaien ?
Greets,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/09, 00:03:28 »
Dat is inderdaad mogelijk, als het maar een USB toetsenbord is.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/10, 17:40:35 »
Mac OS X is familie van Linux in die zin dat het beiden Unix of beter POSIX afgeleiden zijn. Mac OS X heeft echter BSD als basis, terwijl Linux dat niet heeft. In die zin zijn zij compatibel (op POSIX niveau) of in ieder geval overlappend, maar alleen op het allerlaagste niveau, we praten dan over kernel, scripting, bash, python, etc.

De GUI is een ander verhaal. Ubuntu (GNOME) gebruikt GTK of QT (KDE), terwijl Mac OS X weer iets als Cacao gebruikt. Deze komen totaal niet met elkaar overeen.

Dus: als een applicatie geen GUI heeft, is er een kans dat deze geport kan worden van Linux naar OS X en omgekeerd, scripts zoals bash en python werken vaak zonder enige aanpassing, maar als het de GUI betreft, houdt het verhaal op. Beperkte mogelijkheden dus.

Offline vanadium

  • Lid
MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/10, 19:05:37 »
Citaat
Mac OS X heeft echter BSD als basis, terwijl Linux dat niet heeft
Mac OS X heeft een free BSD kernel terwijl GNU/Linux een, ja, Linux kernel heeft.

MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/10, 20:22:58 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Dat is inderdaad mogelijk, als het maar een USB toetsenbord is.
Bedankt, wederom een stapje verder.
Groetjes,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline Pivni Pes

  • Lid
MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/10, 20:27:54 »
Ze zijn wel enigszins familie, maar ik had ook niet gelijk verwacht dat je Osx software op Linux kan draaien.
Maar ik dacht wel dat deze twee dichter bij elkaar stonden dan Windows.
Maar voor Windows programma's heb je wine, en voor Osx programma's ...........
Ja, is daar dan ook iets voor?

MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/10, 21:22:12 »
Citaat van: Pivni Pes
Ze zijn wel enigszins familie, maar ik had ook niet gelijk verwacht dat je Osx software op Linux kan draaien.
Maar ik dacht wel dat deze twee dichter bij elkaar stonden dan Windows.
Maar voor Windows programma's heb je wine, en voor Osx programma's ...........
Ja, is daar dan ook iets voor?
Daarvoor zul je een virtuele machine als, bijvoorbeeld, Qemu moeten gebruiken, daarbij kun je namelijk onder andere als architectuur PPC kiezen en aldus is het theoretisch mogelijk Mac OS X te installeren.
De nieuwe intels van Apple, die niet meer PPC als architectuur hebben, horen nog niet bij de mogelijkheid om die als architectuur te kiezen, ze werken namelijk niet exact hetzelfde als intel PC's met x86-(64) architectuur.

Offline Pivni Pes

  • Lid
MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/10, 22:12:28 »
Dus als ik Adobe Illustrator (universale) in Ubuntu te laten werken, dan moet ik met VM software gaat vogelen?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #17 Gepost op: 2007/05/10, 22:20:46 »
Een alternatief voor VMware is VirtualBox.
Open Source en met Windows als guest verrassend snel.
Probleem van VMware player is dat je standaard geen sessie kunt aanmaken, VB is wat dat betreft vollediger.
Ten opzichte van Qemu heeft VB als voordeel dat er een bruikbare GUI bijzit, net als VMware.

Offline Pivni Pes

  • Lid
MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #18 Gepost op: 2007/05/10, 22:25:20 »
Citaat van: markba
Een alternatief voor VMware is VirtualBox.
Open Source en met Windows als guest verrassend snel.
Probleem van VMware player is dat je standaard geen sessie kunt aanmaken, VB is wat dat betreft vollediger.
Ten opzichte van Qemu heeft VB als voordeel dat er een bruikbare GUI bijzit, net als VMware.
Dit kan ik natuurlijk eens proberen.
VM Ware heb ik getest, maar die vreet ongelooflijk veel bronnen.

MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #19 Gepost op: 2007/05/10, 22:26:33 »
Citaat van: Pivni Pes
Dus als ik Adobe Illustrator (universale) in Ubuntu te laten werken, dan moet ik met VM software gaat vogelen?
Ligt eraan...ik weet dat Illustrator CS wel werkt met wine! CS2 werkte niet met wine, (mischien is dat al veranderdt?)
Maar ik draai de hele Creative Suite gewoon onder Mac OS X op mn apple...

MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #20 Gepost op: 2007/05/10, 22:28:21 »
Voor Qemu is er ook een GUI!!!
Alleen is die niet beschikbaar voor Dapper of Edgy, WEL voor Feisty!!!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
MacOsx is toch familie van Linux!?!
« Reactie #21 Gepost op: 2007/05/11, 09:49:25 »
De GUI voor Qemu is blijkbaar qemu-launcher die (zoals CORVUS_CORAX opmerkt) inderdaad in Feisty zit, dat is dus nieuw. Dan wordt Qemu weer interessanter omdat ook de accelerator ook ge-opensourced is.

Tot nu toe vond ik Qemu niet interessant vanwege het ontbreken van een GUI en accelerator.  De accelerator was altijd closed source, maar zonder de accelator kwam qemu niet in de buurt van VMware en VirtualBox. Misschien toch maar weer eens naar kijken, alhoewel ik pas overgestapt ben van VMware naar VirtualBox. Overigens,  VirtualBox is gedeeltelijk gebaseerd op qemu.