Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup software aanbevelingen  (gelezen 2892 keer)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Backup software aanbevelingen
« Gepost op: 2007/05/08, 14:49:56 »
Dag iedereen,

Ik zit met de vraag welke backupsoftware ik het beste kan gebruiken. Ik weet het, dat moet ieder voor zich uitmaken, maar had toch graag even jullie bevindingen geweten.

In windows gebruikte ik steeds "Acronis true image home", een progje wat een image van de volledige schijf maakt, zodat wanneer er iets gebeurt je binnen de korste keren de image terug geplaatst hebt en terug aan het werk bent.

Ik heb al gehoord van "Simple backup en Home user restore". Deze programma's maken helaas enkel een backup van de home dir, en geen image van de volledige schijf (dualboot xp, had ik de komende maanden graag laten staan om even op terug te vallen en tot ik volledig uit de slag kan met gimp ipv PS).

Welke backup programa's gebruiken jullie of welke kunnen jullie aanraden? Mijn backups schrijf ik steeds over het netwerk weg naar een externe ethernet harde schijf.

Ik gebruik Ubuntu 7.10 met i386.

Groetjes,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

markdark

  • Gast
Backup software aanbevelingen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/08, 16:24:17 »
Misschien is Bacula iets? http://www.bacula.org/

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Backup software aanbevelingen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/09, 15:52:44 »
Bedankt, ik ga er eens naar kijken!

Grtz,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Backup software aanbevelingen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/10, 14:51:08 »
Voor de command-line junkie: rsync (standaard ingebakken in Linux/Ubuntu). Hier kun je echt alles mee, maar je zult wel wat opties moeten leren.

Als je iets met een GUI wilt: sbackup. Dit is eigenlijk een schil rond rsync en crontab (de scheduler).
Installatie: sudo apt-get install sbackup

Backup software aanbevelingen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/10, 23:16:15 »
Waarom blijf je Acronis niet gebruiken ?
Die cdrom maakt immers ook gewoon een backup van je linux partities indien gewenst.
Lijkt me het meest simpele, ik doe het ook zo :)

Monk.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Backup software aanbevelingen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/11, 09:15:00 »
Monk, dat was ik ook al aan het overwegen. Echter, op windows staat niets meer, alleen PS, maar al men foto's wissel ik telkens in een FAT32 partitie, als ik eens met gimp vertrokken ben gaat windows er misschien helemaal af.

Nu, ben je zeker dat acronis ook een backup neemt van de linux partities, omdat het zelf een windows prog is? Ik heb dat zelf nog niet getest, this daarmee :)

Ik ga ook even wat gaan lezen over die sbackup!

Edit:
Heeft er iemand met "backuppc"?

Thanks & grtz,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog