Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bureaublad op afstand 2  (gelezen 1263 keer)

Offline RobinAJ

  • Lid
Bureaublad op afstand 2
« Gepost op: 2010/12/25, 10:20:55 »
Hoewel er hieronder ook al een draadje hierover staat heb ik toch een nieuw draadje aangemaakt. De reden is dat ik toch nog wat vraagjes heb.

1) uPnP staat aan in de router van de hulpvrager, wat doet dit en hoe gebruik ik dit? Zag deze opmerking in het andere draadje.

-Heb via de info op de site van Pjotr poort 5900 in de router open gezet (tenminste daar ga ik vanuit) zoals beschreven. Het voorbeeld van Pjotr was toevallig dezelfde als de router van deze persoon en met de manual van de router er naast viel dat wel mee. (Pjotr, de info mag iets uitgebreider, was nogal sumier, geen kritiek, als leek ben ik blij met alle info hoor)
-UFW is uitgeschakeld.
-Bureaublad op afstand is ingeschakeld, beveiligd met wachtwoord. Heb ontdekt hoe ik een mailtje kan versturen naar mij toe (hulpverlener, ja ik weet het, heb zelf ook veel hulp nodig). Dan staat er vnc://naam.local::5900 of met het computeradres ipv naam.local. Dat probeer ik dan in de browser in te voeren, dan start vnc op.

2) Wat ik ook doe, de link uit het mailtje in de browser typen, in VNC bij verbinden typen, ip-adres, ip-adres::5900, maakt niet uit. Ik kom niet in de pc van de hulpvrager. Kan iemand uitleggen wat ik nu moet doen? En wat ik in moet typen om door de router heen te komen.

3) Er zit een modem van KPN voor de router, heeft dit nog invloed?

Ik wil dit wel graag werkende hebben want ik moet iedere keer weer een uur rijden om wat kleine probleempjes op te lossen. Ik kan dat niet via de telefoon, ik moet het zien.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]


Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Bureaublad op afstand 2
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/26, 09:38:50 »
Dus als ik het goed begrijp zit er in dat kpn-kastje ook nog een firewall. Barst, kan ik weer terug... :(
Bedankt voor de linken, daar staat in hoe ik dat moet doen.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline joop905

  • Lid
Re: Bureaublad op afstand 2
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/27, 01:22:51 »
VNC is standaard geen veilig protocol. Hoewel wachtwoorden niet als platte tekst worden verzonden (zoals bij telnet), kan brute-force cracking succesvol zijn als zowel de encryptiesleutel als het gecodeerde wachtwoord van het netwerk worden afgeluisterd. Daarom wordt gebruik van een wachtwoord van minimaal 8 tekens aanbevolen.

VNC kan via een SSH of VPN-verbinding worden getunneld, wat een extra veiligheidslaag toevoegt. Jammer genoeg is dit niet altijd een werkbare oplossing, SSH-tunnels met Windows-machines openen is zeer moeilijk.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Virtual_Network_Computing
OpenSSH/vnc/server How-To:  http://linuxblog.bananaskills.nl/?p=24

GrJ