Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bootable DVD maken met Xfburn  (gelezen 6119 keer)

Bootable DVD maken met Xfburn
« Gepost op: 2014/02/28, 09:40:28 »
Wegens ernstige problemen moet ik Linux Ubuntu 12.04.4 opnieuw installeren
De omvang van de download ISO is 760MB=731MiB
Op een CD van 700MB past dat niet maar wel op een DVD+RW van 4.7GB
Xfburn komt met een keuze-menu : Bestand branden of Bestand als bestand branden...????
Ik wil een bootable DVD maken!! Hoe doe je dat dan??
Zowel de linkse als de rechtse keus maken een DVD maar maken die niet af met een LeadOut
Xfburn blijft een uur lang een "controlesom berekenen"
HELP!!
« Laatst bewerkt op: 2014/07/09, 15:36:25 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/28, 11:02:06 »
Wellicht moet je kiezen "bestand branden": alle data in de ISO komen overeen met sectoren op de uiteindelijke DVD. Als je daarentegen "Bestand als bestand" brandt, dan maak je een gewone data CD aan met daarop één bestand: je ISO bestand.

Als data CD zal de ISO er niet op passen, maar correct als ISO gebrand moet dat wel op een 700 MB CD kunnen. Een bootbare DVD heeft wellicht zijn eigen specificiteiten. Ik denk dat je enkel van een ISO gemaakt voor DVD correct een zelf opstartende DVD kan branden. Als de ISO ontworpen is voor CD, dan moet je dat op CD branden.

Het is eeuwen geleden dat ik nog een CD of DVD heb gebrand. Als het mogelijk is, raad ik je aan een bootbare USB stick aan te maken: veel vlugger, en ook de installatie gaat stukken sneller.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/28, 11:05:22 »
Als je even doorgeeft of je besturingssysteem 32-bits of 64-bits is, kan ik je trouwens wel helpen aan de nieuwste versie van Xfburn (0.5.0). Die is sterk verbeterd; niet alleen qua werking, maar ook qua Nederlandse vertaling.

Het gaat dan wel om een Xfburn die ik naar een .deb heb omgekat vanuit een rpm van Fedora, met behulp van alien. Dus niet ideaal. Maar hij werkt goed in mijn Xubuntu 12.04.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/28, 11:57:03 »
XFburn heeft de keuze image branden en die moet je gebruiken, om een ISO op een DVD te zetten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/28, 12:15:45 »
Juist Ron! Maar daarna krijg je die rare keus waar ik niks van begrijp. Ik heb dan al gekozen om een ISO naar schijf te branden, dan moet Xfburn verder niet zeuren, maar aan het werk gaan.
Maar OK hij brandt en gaat dan een uur "controlesom berekenen" wat ik dan uiteindelijk de nek omdraai.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Kees3

  • Lid
Re: Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/28, 12:25:58 »
Heb je de md5 som gecontroleerd, zodat je zeker weet dat de iso goed is? Branden van een cd-iso op een dvd kan gewoon, heb ik ook vaak gedaan.
Een andere optie is om te branden met bv Brasero of K3B, of om een bootable usb stick te maken.

Re: Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/28, 13:06:57 »
Kees3, met de md5sum staat Xfburn een uur te niksen, zoals ik al heb beschreven...
Met Brasero kan ik niet werken want ik begrijp de menu's niet.
K3B idem, ook gemaakt door een deskundige voor deskundige collega's
En ik ben geen deskundige inzake CD en DVD en alles wat daarmee te maken heeft...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/28, 13:08:00 »
Dick: ik zou 't toch echt eens proberen met die nieuwste versie van Xfburn. Zie mijn eerdere bericht.

Re: Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/28, 13:14:01 »
Pjotr, ik zal Xfburn upgraden.
Na wat studie schijnt het probleem te zitten in het type CD en DVD dat ik gebruik.
Ik gebruik +R en +RW en dat schijnt -R en -RW te moeten zijn.
Dat ga ik verder uitzoeken.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/28, 13:20:04 »
Sorry Pjotr, de Xfburn 0.5.0 is voor i686 en ik heb nog steeds i386
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/28, 14:44:30 »
Sorry Pjotr, de Xfburn 0.5.0 is voor i686 en ik heb nog steeds i386
i686 en i386 is allebei 32-bits. Je krijgt dadelijk een persoonlijk bericht met een webkoppeling naar een 32-bits Xfburn 0.5.0....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/28, 15:23:03 »
OK, je hebt inmiddels een persoonlijk bericht.  :)

Vriendelijk verzoek: het deb-pakketje liever niet verder verspreiden! Het is namelijk een omgekatte RPM van Fedora (met behulp van alien), en dat is geen schone oplossing. Alleen te gebruiken in noodgevallen zoals bij jou nu.

Om een opstartbare DVD te maken klik je op de knop Brand schijfkopie.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/28, 15:27:35 door Pjotr »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/28, 16:50:03 »
K3B idem, ook gemaakt door een deskundige voor deskundige collega's

Nou, dat valt wel mee, hoor. ;)
Stop een lege cd/dvd in de cd/dvd-brander.
Open K3b via een zoekopdracht in de Dash.
Ga met de muisaanwijzer over het Paneel (bovenaan het beeldscherm).
Kies in menu Hulpmiddelen de optie 'Image branden....'
In het venster dat dan opent zoek je bovenin het venster via het knopje dat achter 'Te branden image' staat, het iso-bestand waar je een opstartbare cd/dvd van wilt branden. En verder misschien nog de verschillende opties in dat venster aan jouw smaak aanpassen.

Dus, "gemaakt door een deskundige voor deskundige collega's".......... Nee, hoor! ;)

Re: Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/28, 16:55:28 »
Ok Mikkel, als ik een keer niet onder druk sta en puzzels wil oplossen, zal ik K3B weer van stal halen
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #14 Gepost op: 2014/02/28, 21:24:17 »
Voor de zekerheid desktop gestart in WinXP
Nero Essentials
DVD
Brand ISO
van Ubuntu 12.04.4 Lts i386 ISO
naar lege DVD+RW 4.7GB
branden loopt twee minuten
branden blijft hangen op LeadOut

dit is exact hetzelfde verhaal als onder Ubuntu met Xfburn
dit wordt eindeloze kringetjes draaien

ik stop hiermee en ga wat anders verzinnen om die oude desktop opnieuw te installeren
waarschijnlijk wordt dat de oude Ubuntu 12.04.0 LTS CD er op zetten en de releases 1 t/m 59 plus alle andere updates downloaden en installeren, maar dan weet ik waar ik mee bezig ben...
     
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: [opgelost] Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #15 Gepost op: 2014/02/28, 21:32:22 »
Met Nero lukt mij het ook niet.
Om u even te plagen gebruikt ik altijd imgburn,
dit is gratis gemakkelijk en super goed :rolleyes:
kies wat je doet,
kies een bestand,
zet hem op lage snelheid,
en branden maar.
kijk maar wat u met de tip doet =D :(
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Re: [opgelost] Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #16 Gepost op: 2014/02/28, 21:43:37 »
Dankjewel plankgas, maar imgburn is er niet voor Linux...
Maar ik kan natuurlijk altijd dat ding via WineHQ te pakken nemen
Als ik me verveel, ga ik dat uitproberen. Misschien is dat in WineHQ al een project...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: [opgelost] Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #17 Gepost op: 2014/02/28, 22:45:44 »
Mooi dat het is opgelost! Er is alleen een nieuwe manier van je topic als opgelost markeren: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=37125.0

Offline vanadium

  • Lid
Re: [opgelost] Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #18 Gepost op: 2014/03/01, 10:14:56 »
Dit lijkt mij niet echt opgelost: de ISO is nog steeds niet gebrand. Ik had er op een vorige post op gewezen dat het mogelijk komt omdat je een ISO voor een CD-ROM probeert te branden op een DVD. Ik weet niet of dat zomaar kan.

Ik had ook gewezen op de optie om via een opstartbare USB stick te werken, maar als je computer niet van USB kan opstarten, gaat dat niet.

Offline aartje

  • Lid
Re: [opgelost] Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #19 Gepost op: 2014/03/01, 10:33:53 »
Dit lijkt mij niet echt opgelost: de ISO is nog steeds niet gebrand. Ik had er op een vorige post op gewezen dat het mogelijk komt omdat je een ISO voor een CD-ROM probeert te branden op een DVD. Ik weet niet of dat zomaar kan.

Ja dat kan. Het maakt niets uit of je de iso-image op een CD of DVD zet. De computer waar je het later
in gebruikt moet natuurlijk wel een DVD-speler hebben.
Ik zet mijn images altijd op een DVD, hoewel de meeste ook wel op een CD zouden passen. Beschrijfbare
DVD's zijn net zo duur als beschrijfbare CD's tegenwoordig.

Offline vanadium

  • Lid
Re: [opgelost] Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #20 Gepost op: 2014/03/01, 11:09:18 »
Bedankt voor deze info. De software staat hier blijkbaar los van de hardware: een CD image, gebrand op een DVD, wordt, zij het enkel met een DVD speler, als een CD herkend door de software  =D

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Bootable DVD maken met Xfburn
« Reactie #21 Gepost op: 2014/09/10, 17:54:20 »
Toen we nog (opstartbare live-)ISO's van ons systeem konden maken (Remastersys), heb ik van alles gebruikt.
CD DVD + en - RW, USB-sleutel. De USB-sleutels wilden nog wel eens falen, maar meest ging alles na enig zoeken op elk systeem en op elke machine goed.
Ik heb de indruk, dat Linux nu echt een probleem heeft.
(Tot mijn verbazing bleek bij het zoeken naar deze materie: Windows niét meer zozeer....)  :|
« Laatst bewerkt op: 2014/09/10, 17:58:05 door rijnsma »