Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vereniging een ideetje?  (gelezen 5245 keer)

vereniging een ideetje?
« Gepost op: 2008/07/14, 13:47:31 »
Ik zat zo eens te denken aan een soort vereniging die het doel heeft om meer bekendheid aan Linux te geven.

ik denk dan aan bijvoorbeeld commissies

desktop commissie
server / netwerk commissie
promotie commissie
games commissie
educatie commissie
development commissie
eventueel nog een andere commissie
activiteiten commissie (bijeenkomsten, beurzen, maar ook niet computer activiteiten)


kas commissie (vereniging technisch)
bar commissie (om bijeenkomsten van koffie of bier en eventueel eten te voorzien


doelen:

kennis en interesse delen met elkaar
ervaring opdoen.. certificeringstrajecten cursussen
presentaties / demonstraties geven op bijvoorbeeld scholen
af en toe gezellig een bijeenkomst / borrel
Op evenementen aanwezig zijn zoals beurzen, LAN parties
Meer bekendheid geven aan Linux  ook aan Niet technische mensen
Het sociale netwerk vergroten



Zijn er mensen die dit idee met mij delen?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
vereniging een ideetje?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/14, 14:20:01 »
Waarom zet je je niet in voor Ubuntu-nl? Zat werk hoor. Organiseer mee een release party, schrijf eens een wikipagina vol, vertaal eens iets naar het Nederlands, ....
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Double12

  • Lid
vereniging een ideetje?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/14, 14:45:34 »
Citaat van: geurt
Ik zat zo eens te denken aan een soort vereniging die het doel heeft om meer bekendheid aan Linux te geven.

ik denk dan aan bijvoorbeeld commissies

desktop commissie
server / netwerk commissie
promotie commissie
games commissie
educatie commissie
development commissie
eventueel nog een andere commissie
activiteiten commissie (bijeenkomsten, beurzen, maar ook niet computer activiteiten)


kas commissie (vereniging technisch)
bar commissie (om bijeenkomsten van koffie of bier en eventueel eten te voorzien


doelen:

kennis en interesse delen met elkaar
ervaring opdoen.. certificeringstrajecten cursussen
presentaties / demonstraties geven op bijvoorbeeld scholen
af en toe gezellig een bijeenkomst / borrel
Op evenementen aanwezig zijn zoals beurzen, LAN parties
Meer bekendheid geven aan Linux  ook aan Niet technische mensen
Het sociale netwerk vergroten



Zijn er mensen die dit idee met mij delen?
Zo'n vereniging is inderdaad een heel goed idee, maar ik denk dan vooral locaal: een vereniging voor één stad of regio om daar Linux te promoten. Dan kun je specifiek aansluiten op de behoeften van die stad of regio: je kent dan dan namelijk zelf waarschijnlijk scholen, verenigingen of andere gelegenheden waar je wel een presentatie zou kunnen geven.

vereniging een ideetje?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/14, 15:06:56 »
Citaat van: bartek
Waarom zet je je niet in voor Ubuntu-nl? Zat werk hoor. Organiseer mee een release party, schrijf eens een wikipagina vol, vertaal eens iets naar het Nederlands, ....
Ubuntu is een hele fijne distributie van Linux. Pak je met Linux niet echter eenbreder publiek dan enkel met Ubuntu?

Is er op deze site naast een forum ook een echt verenigingsverband met commissies/werkgroepen enzo?

Offline Double12

  • Lid
vereniging een ideetje?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/14, 15:20:49 »
@geurt: Ach, het is denk ik zelfs zo dat je als je je op Linux als totaal gaat richten, je je later zelfs op open-source software in het algemeen gaat richten. Je wilt bijv. BSD ook niet uitsluiten.
Als je langer Linux gebruikt, ga je echt ontdekken dat het besturingssysteem niet alles uitmaakt, maar vooral de open-source software die erop draait. Linux faciliteert vooral, zodat al je hardware het tenminste doet met die software.

Voor Linux heb je trouwens al wel Linux User Groups, maar dat is voor mensen die het heel serieus gebruiken en ik weet niet of dat echt aansluit als je Linux juist bij leken aan de man probeert te brengen.

Offline Dave

  • Lid
vereniging een ideetje?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/14, 15:22:27 »
eerst maar eens zien om de kaart met steunpunten een beetje landelijk dekkend te krijgen.
verder blijven er nog genoeg vragen open staan op het forum.

Offline Soul-Sing

  • Lid
vereniging een ideetje?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/14, 15:28:32 »
ubuntu in het algemeen en ubuntu-nl is reeds georganiseerd en heeft een structuur: launchpad. daarbinnen zijn algemene en bijzondere taken georganiseerd:
- vertalen
- bugmelding/oplossen
- promotie
- etc/etc.

op lokaal nivo is er van alles mogelijk voor linux, uiteraard.

vereniging een ideetje?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/14, 16:26:25 »
Natuurlijk is er al veel georganiseerd bij Ubuntu-NL, maar volgens mij is er nog geen officiële rechtspersoon om zaken af te handelen. Of zeg ik nu iets verkeerds?

vereniging een ideetje?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/14, 16:32:49 »
Klopt denk ik wel.

Wat ik bedoel is meer dan een forum.  Ik bedoel een vereniging... meer contacten met elkaar... bijeenkomsten... commissies en dergelijke

Offline Double12

  • Lid
vereniging een ideetje?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/14, 17:40:45 »
Wat Ubuntu-NL doet, is vooral de technische kant van ubuntu: vertalen, technische ondersteuning. Daarbij doet Ubuntu-NL ook de release party, dat is meer de sociale kant van Ubuntu.
Ubuntu-NL is niet echt een vereniging als rechtspersoon die vergaderingen houdt enzo, Ubuntu is meer een groep mensen op internet die de Nederlandse localisatie van Ubuntu doet.

geurt wil juist echt een vereniging oprichten, met alles wat daarbij hoort waarschijnlijk (voorzitter, penningmeester, etc.). Het gaat dan om de sociale kant, het promoten van Ubuntu in Nederland, in de echte wereld. De technische kant, meewerken aan Ubuntu als open-source project, wordt daarbij niet voorzien.

Dan is wat geurt wil toch iets heel anders dan wat Ubuntu-NL doet, hoewel het wel raakvlakken kent.

vereniging een ideetje?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/14, 17:51:21 »
@double12

jij hebt mij door!

maar zou daar een "markt"  voor zijn?

Offline Double12

  • Lid
vereniging een ideetje?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/14, 18:13:01 »
Citaat van: geurt
@double12

jij hebt mij door!

maar zou daar een "markt"  voor zijn?
Nou ja, wat is markt. Het doel is juist dat je markt gaat creëren voor Linux door mensen erover te vertellen.

Ik weet alleen niet of het zoveel zin heeft als landelijke organisatie. Aan het begin heb je nog maar weinig leden, en die wonen dan alleen in bepaalde plaatsen. Dan worden er dus (bijvoorbeeld) presentaties en bijeenkomsten gehouden in Groningen en Maastricht, maar niet in de rest van het land.

Ik denk dat je het best een locale Linux-promotie-groep kunt oprichten. Als die een beetje veel leden en geldstromen krijgen, zet je die om naar een vereniging, zodat het officiëler wordt. Als je dan een beetje veel actieve verenigingen hebt, kun je weer een landelijk samenwerkingsverband oprichten om de locale verenigingen te voorzien van materiaal en informatie.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
vereniging een ideetje?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/14, 21:28:03 »
Voor locale activiteiten zijn er meestal wel computerclubs of LUGs (Linux User Groups), dus is een nieuwe vereniging daarvoor niet echt noodzakelijk, tenzij er bij jou in de buurt helemaal niks is.

Voor Ubuntu-NL is het misschien minder noodzakelijk om iets als een vereniging of stichting op te zetten, maar we zijn wel bezig met het uitzoeken daarvan ivm de release party's. Zodra de plannen daarvoor concreet zijn zullen jullie er meer van horen.

vereniging een ideetje?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/14, 21:53:05 »
Citaat van: bartek
Waarom zet je je niet in voor Ubuntu-nl? Zat werk hoor. Organiseer mee een release party, schrijf eens een wikipagina vol, vertaal eens iets naar het Nederlands, ....
werk is er overal :p

vertalen kan ik (jammergenoeg) niet

de rest weet ik niet echt hoe ..

vereniging een ideetje?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/14, 23:49:37 »
Het hoeft van mij geen lokale club te zijn.  De vraag is of je lokaal wel genoeg leden kan vinden die ook nog eens  een actieve rol in de community willen hebben.
Als het niet lokaal is... heb je het probleem dat afstanden te groot worden. Gelukkig kan er in Ubuntu veel  via internet gedaan worden... maar een club zonder bijeenkomsten levert veel minder band op.

Dat de markt gecreeerd moet worden klinkt leuk maar een vereniging opzetten met 1 lid (de oprichter) is ook een beetje zielig... en bovendien krijg ik het dan met al die voorgestelde commissies knap druk..:)


Het lijkt me echt leuk om op die manier een actieve rol te vervullen in de Linux/Ubuntu wereld!  Mensen die er ook zo over denken kunnen contact met me opnemen via bijvoorbeeld de Mail.

Een nadeel van een nieuwe vereniging is dat er weer een zoveelste splinter groeppering komt... Samenwerken kan dus ook goed en is misschien nog beter ook!

vereniging een ideetje?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/15, 17:27:00 »
ik ben hier lokaal wel erg veel over Ubuntu aan het vertellen, bij kennissen, laatst moest ik helpen met een PC die had nog Windows 98, en deze was zwaar verouderd. Nu koopt hij een PC zonder OS, en daar gaan we Ubuntu op instaleren.

Offline Double12

  • Lid
vereniging een ideetje?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/15, 22:34:06 »
Citaat van: geurt
Het hoeft van mij geen lokale club te zijn.  De vraag is of je lokaal wel genoeg leden kan vinden die ook nog eens  een actieve rol in de community willen hebben.
Als het niet lokaal is... heb je het probleem dat afstanden te groot worden. Gelukkig kan er in Ubuntu veel  via internet gedaan worden... maar een club zonder bijeenkomsten levert veel minder band op.

Dat de markt gecreeerd moet worden klinkt leuk maar een vereniging opzetten met 1 lid (de oprichter) is ook een beetje zielig... en bovendien krijg ik het dan met al die voorgestelde commissies knap druk..:)


Het lijkt me echt leuk om op die manier een actieve rol te vervullen in de Linux/Ubuntu wereld!  Mensen die er ook zo over denken kunnen contact met me opnemen via bijvoorbeeld de Mail.

Een nadeel van een nieuwe vereniging is dat er weer een zoveelste splinter groeppering komt... Samenwerken kan dus ook goed en is misschien nog beter ook!
Als je via internet gaat doen, wordt je net zoiets als Ubuntu-NL of een andere landelijke afdeling van een open-source project (net zoals bijv. Mandriva Club). Jou doelstellig was toch juist iets anders? Maar aan het begin is het idd moeilijk i.v.m. de afstanden, dus dan is internet wel een uitkomst. En een vereniging die zich richt op een computer-onderwerp moet sowieso goed gebruik maken van internet voor de communicatie, anders verlogen je jezelf.

Met "markt" bedoelde ik mensen die mogelijk wel oor hebben naar Linux en het willen gaan gebruiken. Jij bedoelt met "markt" de mensen die mogelijk wel bij jouw vereniging willen horen.

Ik weet niet helemaal of de activiteiten die jij allemaal wilt uitvoeren goed passen bij een landelijke vereniging. Je mag dan de andere kant van het land gaan afreizen om een presentatie te geven. Mijns inziens passen deze activiteiten toch echt beter bij een lokale vereniging.

marialice

  • Gast
vereniging een ideetje?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/16, 12:00:27 »
Vooral doen!

Citaat van: KvK
Een vereniging is een samenwerkingsvorm tussen twee of meer personen (leden), die een bepaald doel willen bereiken.
Inschrijven in het handelsregister kost 27 euro per jaar, dat zijn de kosten niet. Een notariële akte (nodig voor een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid) kan wachten. Het bestuur is dan wel hoofdelijk aansprakelijk, maar dat is geen probleem zolang de vereniging geen verplichtingen aangaat tegenover derden. Als de vereniging begint te groeien, kan deze omgezet worden in een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid.

Citaat van: geurt
Een nadeel van een nieuwe vereniging is dat er weer een zoveelste splinter groepering komt... Samenwerken kan dus ook goed en is misschien nog beter ook!
Ook verenigingen kunnen met elkaar samenwerken :).

Tsiburaska

  • Gast
vereniging een ideetje?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/17, 18:33:21 »
Als je naast je naam ook woonplaats vermeld kunnen we zien waar de gebruikers zitten of er voldoende mensen wonen die Ubuntu gebruiken....
Hierboven vele zonder enige plaatsnaam dus zo is het niet te doen.
Een landelijke dag is voor vele reiskosten en tijd verspillen en per regio, eventueel in het begin enkele provincies bij elkaar en als te groot opsplitsen,
een officiële vereniging hoeft niet, kan altijd nog...
Vele slechtlopende Cafés willen graag voor een paar koppen koffie een volle tent hebben... en er zijn enkele hier op dit forum die eigenaar zijn van een helaas rookvrije bruine....
Een zaterdag of zondag middag is dus zonder kosten te regelen, en gratis zaal is mogelijk maar eerst iedereen de plaatsnaam laten invullen en dan zien we of we ergens voldoende gebruikers in een straal van Maximaal. 60 Km hebben.

vereniging een ideetje?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/18, 20:21:03 »
Als ik zo kijk naar de plaatsnamen die wel zijn ingevuld ligt het allemaal wel erg ver uit elkaar.

Verder vind ik het een superidee en ik zou ook zo lid worden van de vereniging :)

Offline dude

  • Lid
vereniging een ideetje?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/20, 10:06:35 »
Citaat
desktop commissie
server / netwerk commissie
promotie commissie
games commissie
educatie commissie
development commissie
eventueel nog een andere commissie
activiteiten commissie (bijeenkomsten, beurzen, maar ook niet computer activiteiten)


kas commissie (vereniging technisch)
bar commissie (om bijeenkomsten van koffie of bier en eventueel eten te voorzien
En met zoveel commissies heb je natuurlijk ook een Commissie Commissies nodig om het overzicht te houden ;-)

Offline dude

  • Lid
vereniging een ideetje?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/20, 10:12:54 »
Citaat van: Johanvd
...
Voor Ubuntu-NL is het misschien minder noodzakelijk om iets als een vereniging of stichting op te zetten, maar we zijn wel bezig met het uitzoeken daarvan ivm de release party's. Zodra de plannen daarvoor concreet zijn zullen jullie er meer van horen.
Dat vind ik een verkeerde volgorde. Omdat het een community is, moet je eerst draagvlak creëeren. Bovendien is die gesloten houding "jullie horen het wel als we eruit zijn" absoluut onlinux.

Ubuntu-NL is een officieel contact punt tussen Ubuntu en het Nederlands taalgebied. Dat kun je niet informeel blijven regelen, zeker nu het belang van Ubuntu groeit.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
vereniging een ideetje?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/20, 11:00:20 »
@dude, klopt niet wat je zegt. De Ubuntu-nl teamleden voelen zich absoluut geen gesloten groepje, we staan net erg open en iedereen die zich wil inzetten voor ubuntu-nl zou teamlid kunnen worden. We zijn dus ABSOLUUT niet onlinux.

Het is wel zo dat we niet zomaar iedereen in onze keukenpotten laten kijken, om lid te worden moet je iets doen. Meehelpen op release parties, vertaalwerk doen, mensen helpen via dit forum of op IRC, wiki documentatie uitbreiden en bijhouden, ... Wie dit doet komt gegarandeert in beeld bij het Ubuntu-nl team.

Ubuntu-nl is een oficieel contactpunt tussen Ubuntu en Nederland, voor België is er ubuntu-be. Dit stelt in weze niet veel voor hoor. We geraken wat sneller aan (een groot aantal) cd's of zo maar voor de rest moeten we onze plan trekken.

We zijn ook geen scoutsvereniging die met 15 jongeren op kamp gaan naar de ardennen dus een verzekering moeten we ook niet nemen, we zijn allemaal vrijwilligers die van thuis uit iets willen bereiken met Ubuntu. Het oprichten van een vereniging is dus niet nodig.

De oprichting van een vereniging is wel noodzakelijk wanneer we weer een grote releaseparty gaan organiseren. Dan komen er sponsors kijken en moet je facturen kunnen uitschrijven, een groepsverzekering nemen en dergelijke.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline dude

  • Lid
vereniging een ideetje?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/07/20, 14:33:05 »
@ Bartek
Ik heb tientallen keren NGO's geadviseerd over hoe ze een organisatie opzetten. Hetzelfde geldt voor projectvoorstellen. Het makkelijke deel van dat werk is het in theorie helder is hoe je een organisatie opzet of hoe je een project structureert. Dat is allemaal niet zo moeilijk. Het moeilijke deel is dat je altijd honderden argumenten krijgt te horen waarom het niet volgens de normen is georganiseerd, terwijl als je van een afstandje kijkt alle redenen aanwezig zijn om "goed bestuur" toe te passen.

Zo roept hier niemand om een scoutingvereniging. Dat keukenpottenverhaal is een raar argument als het gaat om het kiezen van een rechtspersoon. Openheid is ook geen pleidooi voor anarchie: met een enigzins normaal bestuur voorkom je dat avonturiers het initiatief overnemen.

Ik heb nu twee keer in samenwerking met anderen een persbericht voor Ubuntu geschreven. Als ik kijk hoe de stroom van informatie/afspraken/communicatie/beslissingen door het team lopen, dan merk enerzijds ik dat mensen heel erg betrokken zijn bij Ubuntu en zich er keihard voor inzetten, maar ik heb anderzijds niet het idee dat er een organisatiestructuur is die met elkaar afspraken maakt als op-moment-x-is-iets-af of op-moment-y-wordt-dit-en-dat-gepubliceerd. Ik heb ook geen idee met wie ik afspraken moet maken die zinvol zijn (als het vastloopt eindigen vragen aan teamleden in stellingen over andere personen). Om die reden kijk ik wel uit om meer te doen: ik neem geen verantwoording voor klussen zonder mandaat/draagvlak.

Het leuke van een rechtspersoon is dat je een bestuur hebt dat niet kan roepen "vrijwillig is vrijblijvend", maar gehouden is aan goed bestuur en daarom werkt aan een organisatiestructuur. Dat kan allemaal heel basic en eenvoudig, maar dat het nodig is is duidelijk: Het is niet voor niks dat voorstellen als "richt een vereniging op" regelmatig worden gedaan.

Zelf weet ik niet of een vereniging dé aangewezen rechtspersoon is voor Ubuntu-nl. Maar vraag de community eens naar de ideeen die hierover leven. Als je daarna voor iets kiest, dan weet je ook waar je draagvlak ligt.

Millenniumbaby

  • Gast
vereniging een ideetje?
« Reactie #24 Gepost op: 2008/07/20, 19:14:39 »
Ik zou eerst een vrijblijvende vriendengroep oprichten en dan zien we later wel of het nog officieel moet.
Veel officiële clubs  zijn snel  verdwenen en de clubs in diverse cafés zijn vaak zonder enige regels uit vrienden ontstaan.
Zelf ben ik te jong om alles te regelen maar er later alsnog een echte club van maken kan altijd nog, ik vond met Google niet een boete wegens illegaal zonder regels een club maken, ik vermoed dat de meeste dit pas jaren later doen!